Vliegen in nabijheid vliegveld

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Louis

Member
Lid geworden
11 mrt 2018
Berichten
81
Waarderingsscore
13
Punten
8
Leeftijd
60
Locatie
Culemborg
Afgelopen weekend wilde ik wat drone opnamen (met name foto's), maken met een drone in de omgeving van Zeewolde-Lelystad.
Helemaal niet zo bewust van het feit dat er een vliegveld(je) ligt aan de Vogelweg.
De sportvliegtuigjes kwamen overvliegen voor de landing.
Maar goed, toch eens kijken wat voor meldingen kreeg: NIKS.
Wel gekeken of het ergens in een no-fly zone lag en dat bleek wel zo te zijn, maar verder geen meldingen.
Eigenwijs: op lage hoogte toch wat opnamen gemaakt, probleemloos.
Vloog met een P4P.
Ik dacht dat deze drone niet eens zou opstijgen in zo'n gebied toch?
Iemand ervaringen?
 
Helaas is in het geval van Lelystad de 3km cirkel al niet eens voldoende om je bij laagvliegende vliegtuigen weg te houden. De naderingsroute begint bij het bruggetje in de N302 (larserweg) nabij de kruiding met de N305. Vanaf daar moet je met je vliegtuig op 700 ft vliegen (met 500 ft hoge windmolens in de buurt...).
Tot ruim ten noorden van Lelystad vlieg je met je vliegtuigje onder de Schiphol TMA1, die begint op 1500 ft. Dus in de praktijk zul je op 1200 ft vliegen en vanaf ongeveer Zeewolde, Harderwijk, of Biddinghuizen - afhankelijk van de richting waar vandaan je komt - zakken naar 700 ft voor dat beginpunt van de verplichte naderingsroute (Bruggetje => Bravo).
De hogere windmolens ten zuiden van Zeewolde zijn trouwens 700 ft, net als die naast Urk. Je vliegt met je vliegtuigje dus echt door een "brievenbus" met bijzonder weinig foutmarge, want 200ft hoger of lager zit je zo, als er een beetje variabele wind staat.

Krijg je een fly-away drone op je ruit (ik ga er vanuit dat zoiets per ongeluk gebeurt), dan is de kans groot dat je schrikreactie vervelende gevolgen heeft... Op een dergelijke geringe hoogte, met zoveel obstakels inde buurt, heb je niet veel kans om nog te herstellen van een foute input. Geldt overigens ook voor een aanvaring met een ooievaar, die ik eens bijna had, daar. Ook toen was mijn schrikreactie er een die mij eenvoudig tegen een windmolen aan had kunnen parkeren. Gelukkig ging ik er tussendoor, anders was ik nu ook één van de statistieken geweest. En dat was dan nog een bijna-botsing. Met een groot object dat goed zichtbaar was. Ik weet dat ik tussen drones door gevlogen heb, maar ik heb er nog nooit een gezien, vanuit het vliegtuig.


Overigens ligt er naast Biddinghuizen ook een zweefvliegveld, maar tussen Zeewolde en Lelystad zul je ook daar wel buiten de 3km zone blijven. En die zwevers blijven meestal binnen die drie kilometer cirkel, omdat Lelystad nou eenmaal het drukste General Aviation veld van Nederland is. Al die bromtollen die maar niet om zich heen kijken ... ;)
 

Bijlagen

  • Bravo.jpg
    Bravo.jpg
    354,8 KB · Weergaven: 37
Duidelijke zaak. Wegblijven met een drone dus in Flevoland :(