Vliegen in Natura 2000

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik breng even een mail van omgevingsdienst Haaglanden in herinnering, naar aanleding van een vraag die ik hen had gesteld te aanzien van het vliegen bij kinderdijk:





Sophie ...........@odh.nl>​

wo 24 nov 2021 10:27
aan mij
Geachte heer Dieseltijger,

In principe is het vliegen met een drone in een Natura 2000-gebied vergunningplichtig. Echter, wanneer u aan onderstaande voorwaarden voldoet verwachten wij geen verstoring van soorten in een natuurgebied.

  1. Er geldt geen verbod op dronevluchten in een toegangsbeperkingsbesluit of het beheerplan van het betreffende Natura 2000-gebied;
  2. Opstijgen en landen vindt plaats op minstens 100 meter van groepen vogels, broedende vogels of vogels met nog niet vliegvlugge jongen;
  3. Houdt ten minste 60 meter afstand van groepen van vogels of locaties waar zich broedende vogels of vogels met nog niet vliegvlugge jongen kunnen bevinden;
  4. Vlieg nooit recht boven groepen vogels, bewoonde nesten of vogels met nog niet vliegvlugge jongen; de hoek ten opzichte van de loodrecht-as onder/boven de vogels moet ten minste 30 graden bedragen;
  5. Het gebruik van een drone met een deltawing-design (d.w.z. fixed-wing met achterwaarts gerichte vleugels) is niet toegestaan;
  6. De vlucht vindt plaats onder begeleiding van een ter zake kundige (ecoloog, beheerder).

Wanneer u niet aan de voorwaarden voldoet, bent u vergunningplichtig. Indien u dan geen vergunning hebt, bent u in overtreding en kunt u worden bekeurd. Voor de aanvraag van een vergunning Wet natuurbescherming gelden provinciale leges ter hoogte van € 1800,- euro.

Alle actuele versies van de beheerplannen zijn op de site van de provincie Zuid-Holland of BIJ12 in te zien.

Hopend u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

S. (Sophie) .....
Toetser en Vergunningverlener

Omgevingsdienst Haaglanden
Afdeling Toetsing & Vergunningverlening Milieu
Team Groen

www.omgevingsdiensthaaglanden.nl
Zuid-Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag
Postbus 14060, 2501 GB Den Haag

BeantwoordenDoorsturen
 
dus je moet de plaatselijke beheerder charteren of effen €1800,- neertellen.
in de praktijk ondoenlijk.
 
ik krijg een beetje het gevoel dat iedereen er maar een draai aan geeft, omdat ze het eigenlijk ook niet weten.
het is voor mij, nog steeds niet duidelijk wat nu precies de regels zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: mouse@NMGN
Ik breng even een mail van omgevingsdienst Haaglanden in herinnering, naar aanleding van een vraag die ik hen had gesteld te aanzien van het vliegen bij kinderdijk:





Sophie ...........@odh.nl>​

wo 24 nov 2021 10:27
aan mij
Geachte heer Dieseltijger,

In principe is het vliegen met een drone in een Natura 2000-gebied vergunningplichtig. Echter, wanneer u aan onderstaande voorwaarden voldoet verwachten wij geen verstoring van soorten in een natuurgebied.

  1. Er geldt geen verbod op dronevluchten in een toegangsbeperkingsbesluit of het beheerplan van het betreffende Natura 2000-gebied;
  2. Opstijgen en landen vindt plaats op minstens 100 meter van groepen vogels, broedende vogels of vogels met nog niet vliegvlugge jongen;
  3. Houdt ten minste 60 meter afstand van groepen van vogels of locaties waar zich broedende vogels of vogels met nog niet vliegvlugge jongen kunnen bevinden;
  4. Vlieg nooit recht boven groepen vogels, bewoonde nesten of vogels met nog niet vliegvlugge jongen; de hoek ten opzichte van de loodrecht-as onder/boven de vogels moet ten minste 30 graden bedragen;
  5. Het gebruik van een drone met een deltawing-design (d.w.z. fixed-wing met achterwaarts gerichte vleugels) is niet toegestaan;
  6. De vlucht vindt plaats onder begeleiding van een ter zake kundige (ecoloog, beheerder).

Wanneer u niet aan de voorwaarden voldoet, bent u vergunningplichtig. Indien u dan geen vergunning hebt, bent u in overtreding en kunt u worden bekeurd. Voor de aanvraag van een vergunning Wet natuurbescherming gelden provinciale leges ter hoogte van € 1800,- euro.

Alle actuele versies van de beheerplannen zijn op de site van de provincie Zuid-Holland of BIJ12 in te zien.

Hopend u hierbij voldoende te hebben geïnformeerd.

Met vriendelijke groet,

S. (Sophie) .....
Toetser en Vergunningverlener

Omgevingsdienst Haaglanden
Afdeling Toetsing & Vergunningverlening Milieu
Team Groen

www.omgevingsdiensthaaglanden.nl
Zuid-Hollandplein 1, 2596 AW Den Haag
Postbus 14060, 2501 GB Den Haag

BeantwoordenDoorsturen
.
Het mooie van Wet- en/of Regelgeving is dat die altijd openbaar is, en gepubliceerd is. Het kan niet zo zijn, dat iedereen er z'n eigen gedachtes over heeft, en er maar een draai aan geeft.
Zoals eerder genoemd: Je hebt in een N2000-gebied te maken met het 1. het Beheerplan van de betrokken Provincie. En daarnaast heb je te maken met 2. de Wet Natuurbescherming. (Maar met die laatste heb je overal in NL te maken; niet alleen in N2000-gebied.)
Ik zie het verhaal van de Omgevingsdienst Haaglanden als een voorbeeld 'kastje-naar-de-muur'. De Provincie gaat over het Beheerplan. In het Beheerplan staat mogelijk iets of niets over dronen? Maar het is allemaal lastig, lastig, lastig al die mensen die zich maar melden. Daarom sturen we ze maar door naar een Omgevingsdienst, die over het handhaven van de Wet Natuurbescherming gaat. Ik kom in de Wet Natuurbescherming helemaal niets tegen over de richtlijnen die "Toetser en Vergunningverlener" Sophie noemt. Misschien denkt Sophie, dat je een Vergunning wilt aanvragen, omdat je je gemeld hebt om een Vergunning aan te vragen? In bepaalde gevallen kun je vergunningsplichtig zijn...
Maar als je geen beperkingen in het N2000-beheerplan tegenkomt, en als je je netjes aan de regels Wet Natuurbescherming houdt, dan ben je helemaal niet vergunningsplichtig.
Sophie schrijft zelf ook: "Echter, wanneer u aan onderstaande voorwaarden voldoet verwachten wij geen verstoring van soorten in een natuurgebied." Daar zit de crux! "...geen verstoring." Zij noemt enkele zaken, die verstoring zullen voorkomen. In de Wet Natuurbescherming is opgenomen, dat "opzettelijke verstoring" van flora en fauna is verboden. Als je er vanalles aan doet om die "opzettelijke verstoring" te voorkomen, dan voldoe je aan alle regels. En ze schrijft ook "...verwachten wij". Dat geef voor mij aan, dat dit ook maar een interpretatie is.

Kortom: 1. Beheerplan Provincie checken; 2. Wet Natuurbescherming naleven. Alle info beide staat gewoon online.

-

Overigens lees ik in tweede instantie pas dat je schrijft: "Ik breng even een mail van omgevingsdienst Haaglanden in herinnering, naar aanleding van een vraag die ik hen had gesteld te aanzien van het vliegen bij kinderdijk."
Kinderdijk lijkt mij te vallen onder het verzorgingsgebied van de Omgevingsdienst Zuid-Holland Zuid (=Home), in Dordrecht. Onbegrijpelijk dat Omgevingsdienst Haaglanden in Den Haag je niet naar Dordrecht verwijst.
 
Laatst bewerkt:
Ik zie dat het laatste bericht hier alweer van 30 maart 2023 si.Omdat ik in Zeeland woon heb ik het ToegansBeperkingsBesluit (3x woordwaarde) Deltawateren dus eens geraadpleegd.
Als je dan de plaatjes bekijkt dan komt het er eigenlijk op neer dat je niet boven de platen/zandbanken mag vliegen en op het Veerse Meer niet boven de eilandjes
De TBB is echter van Rijkswaterstaat en het Veerse Meer valt onder het beheer van Saatsbosbeheer
Dat is om het makkelijk te maken ;-) denk ik.
In het gedeelte over de Oosterschelde staat dit:

Artikel 1

Voor het gehele Natura 2000-gebied “Oosterschelde”, zowel buitendijks als binnendijks, is de toegang gedurende het gehele jaar verboden voor: a. burgerluchtvaartverkeer (exclusief drones en zweefvliegtuigen) vliegend op 1.000 voet AGL (circa 300 meter) of lager, behoudens operationele noodzaak. b. het beoefenen van het kitesurfen, met uitzondering van de speciaal hiertoe aangewezen kitesurfzones, zoals aangegeven op de bij dit besluit behorende kaart en nader aangeduid met de in bijlage 1 bij dit besluit vermelde coördinaten.

Artikel 2

Voor de binnen het Natura 2000-gebied “Oosterschelde” gelegen schorgebieden ‘Oesterput’, ‘Schor van Viane’, ‘Schor bij Rattekaai’, ‘Schor van St. Annaland’ en de ‘Rumoirtschorren’ is de toegang gedurende het gehele jaar verboden (inclusief voor drones), behoudens voor het hobbymatig snijden van zeegroenten, indien en voor zover men hiertoe beschikt over een vergunning als bedoeld in artikel 19d van de Nb-wet 1998, dan wel deze activiteit is toegestaan krachtens een beheerplan in de zin van de Nb-wet 1998.

Let op de zinnen "inclusief voor drones" en "exclusief drones"
Het kaartje met rode gebieden vind ik even niet terug en ik heb tevens een e-mail naar Rijkswaterstaat gestuurd met de vraag of ik alles goed interpreteer (mag ik wel over het water vliegen, maar niet over de banken, want die zijn rod gekleurd en waar ik inmiddels zoals het een goed overheidsinstantie betaamt wel een reactie op gehad heb, maar geen antwoord.
Dat wil zeggen, ze verwezen me weer naar de sites waar ik net vandaan kwam.
Ze hebben inmiddels een iets minder vriendelijk mail gehad dat ik een ANTWOORD wil op mijn niet echt moeilijke vragen, omdat als het me van de website(s) direct duidelijk geweest was ik geen bericht gestuurd zou hebben ...
Maar ik interpreteer het zo. Ja, je mag vliegen boven de Oosterschelde met een drone, maar niet boven de platen/banken en iets gelijkwaardigs maak ik hier ((artikel in de PZC) ook uit op.
 
Inmiddels heb ik zelf antwoord gekregen van de muur (Provincie Zeeland) waar ik door het kastje (Rijkswaterstaat) heen gestuurd werd.
De muur zei dat ik geen duidelijke vraag stelde, maar gaven wel het antwoord dat ik wilde hebben.
Ik kreeg dus antoord op de vraag die ik volgens de provincie niet stelde, maar dus wel stelde ...
Lang verhaal kort: ja, je mag boven de Deltawateren vliegen maar niet boven de platen en.of de schorren en op het Veerse Meer niet boven de eilandjes
En bij voorkeur op minimaal 70m AGL..
 
vraagje van een beginner. Waar kan je zien of je wel of niet in een narura 2000 gebied mag vliegen? Ik zoek me suf in alle natura 2000 documenten

Mvg

Regels zijn best duidelijk alleen proberen drone vliegers het altijd ter discussie te stellen omdat ze er persé willen vliegen. Wanneer ik wil vliegen bekijk ik vooraf de mogelijkheden en die zij voor mij heel duidelijk. En in de geest van de wet wordt gevaarlijk daar een ieder daar zijn eigen interpretatie aan geven in hun eigen voordeel.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Vranz van Maaren
Vind je?
Ik ben zelf BOA geweest en je kunt niet handhaven op een regel die niet bestaat.
Het toegangsbeheersbesluit ( TBB ) Deltawateren spreekt van"inclusief en exclusief drones" en is dus best wel duidelijk, maar er zijn heel veel Natura2000-gebieden waar er in de TBB's helemaal niks over dronegebruik gezegd wordt. Er valt in die gebieden dus niks te handhaven omtrent drones
Even los van andere WEL gestelde regels waar je uit op kunt maken dat je er niet mag komen.
Mag je er zelfs te voet niet komen, blijf dan ook weg met een drone.
Ik zeg: is er in het TBB van het desbetreffende gebied niks geregeld over drones of (burger)luchtvaart in het algemeen, houd je aan het stroomschema (70 meter AGL dus) en blijf weg van broed- en rustplaatsen.
Als ik boswachter zou zijn in een gebied met een TBB waar niks gesteld is over dronegebruik liet ik je met rust. Afhankelijk van je vlieggedrag, dat wel ....
 
  • Leuk
Waarderingen: RGM
Regels zijn best duidelijk alleen proberen drone vliegers het altijd ter discussie te stellen omdat ze er persé willen vliegen. Wanneer ik wil vliegen bekijk ik vooraf de mogelijkheden en die zij voor mij heel duidelijk. En in de geest van de wet wordt gevaarlijk daar een ieder daar zijn eigen interpretatie aan geven in hun eigen voordeel.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
.
Helemaal mee eens. De regels zijn duidelijk. Maar gewoon "lezen" blijkt lastig.
 
Dit weekend gaan we enkele dagen richting Ardennen. Ik kijk op de droneguidemap waar ik mag vliegen. Dit is me allemaal duidelijk.
Nu wil ik ook terug kijken of ik nergens natura2000 gebieden tegenkom. Dit bekijk ik op:
Helaas werkt dit voor geen meter. Ik kan de kaart niet helemaal bekijken. Wanneer ik wil schuiven richting Ardennen op de kaart kan ik niet bewegen op de kaart in deze omgeving. Pfff hoe willen ze dan dat wij de regels volgens als dit allemaal voor geen meter werkt.
Het zal vliegen worden op goed geluk denk ik.
 
.
Helemaal mee eens. De regels zijn duidelijk. Maar gewoon "lezen" blijkt lastig.

Is er ergens een eenvoudig overzicht waar ik "gewoon kan lezen" of ik in een bepaald gebied wel of niet mag vliegen?

Tot nu toe vind ik het een enorme puzzel waar je verschillende sites naast elkaar moet leggen, PDF's van tientallen pagina's moet doorzoeken en ambtelijke taal moet interpreteren om uit te vinden of ik ergens misschien toch mag vliegen.

De enige duidelijke taal is: "bij twijfel niet doen", is dat wat je bedoelt?
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD