Vliegen in TSA airspace

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door LorenzoSpace, 5 mei 2020.

  1. LorenzoSpace

    LorenzoSpace New Member

    Lid geworden:
    5 mei 2020
    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    1
    Hoi allemaal,

    Nieuwe drone pilot hier en probeer de regels en luchtruimindeling goed te snappen en toe te passen. Ik wil nu vliegen op de utrechtste heuvelrug, waar luchtruim EHTRA59 (Temporary Restricted Airspace) van toepassing is, zonder activerende NOTAM. Er is daar ook een PJE actief, met aangegeven tijden maar ook geen activerende NOTAM. Volgens Aeret zou ik daar mogen vliegen, godrone geeft rood en andere publicaties raden vliegen in PJE, TSA of TRA sowieso af.

    Ik vind het prima om NOTAMs in de gaten te houden en alleen in TSA te spelen als het niet geactiveerd is, maar heb nog wat twijfel of dat daadwerkelijk OK is. Weten jullie hier meer van? Bij voorbaat dank!
     
  2. peSHIr

    peSHIr Well-Known Member

    Lid geworden:
    23 jul 2018
    Berichten:
    921
    Leuk Bevonden:
    285
    Met (alleen..) een TSA die op dat moment niet met opgegeven datum of NOTAM actief is zou ik zelf met extra waakzaamheid, minder maximale hoogte en liefst een spotter (zoiets als in laagvlieggebieden) meestal wel gaan vliegen, als de rest van de locatie en operatie aan verdere eisen voldoet.
     
  3. Sem van Geffen

    Sem van Geffen New Member

    Lid geworden:
    24 okt 2018
    Berichten:
    14
    Leuk Bevonden:
    4
    Extra tip: bekijk ook even in de AIP (luchtvaartgids) of er misschien sprake is van vaste openingstijden. De AIP kun je digitaal raadplegen via deze link: eAIS Package for NETHERLANDS

    Browse naar Part 2 EN ROUTE (ENR) en dan:
    ENR 5 NAVIGATION WARNINGS > ENR 5.1 PROHIBITED, RESTRICTED AND DANGER AREAS
     
  4. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.062
    Leuk Bevonden:
    373
    EHTRA59 IS die para drop zone en is wèl NOTAM activated. Loopt van de grond tot op 13000 ft. De TSA daar ter plekke is maar 600ft hoog. Ook NOTAM activated. Meestal gaat het bij 600ft gebieden om modelvlieg activiteiten. Wellicht eens kijken of je daar bij kunt aansluiten? Dan mag je binnen de regels van de club daar tot 600ft (~200m) hoog vliegen
    Eerlijkheid gebied me te zeggen dat ik dat van die TSA niet zeker weet, hoor. Ik filter meestal de NOTAMs beneden 700ft weg, omdat ik toch nooit lager vlieg met mijn vliegtuig, dus die kom ik niet zo vaak tegen. TRAs zijn meestal alleen doordeweeks geactiveerd. En zelfs dat nog niet zo heel vaak. Vaak gaat het om militaire oefengebieden. Dat zou hier ook goed kunnen. Anders komen hier misschien paras vanaf Hilversum. Die zouden dan weer vnl in het weekend zijn, natuurlijk. Maar volgens mij springen die meer op het veld zelf en langs de A27 richting Utrecht, zo ongeveer halverwege.
    (Ik doe dit even uit mijn hoofd, dus schiet me niet lek als het niet erg wetenschappelijk verantwoord is)


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  5. LorenzoSpace

    LorenzoSpace New Member

    Lid geworden:
    5 mei 2020
    Berichten:
    2
    Leuk Bevonden:
    1
    Dank voor jullie reacties! Ik ben zelf para en kan vertellen dat er recreatief niet wordt gesprongen in dat gebied. Denk dus enkel militair.

    Deze TRA heeft als beschrijving 'MON-THU 0900-2300 FRI 0900-1700 and activated by NOTAM'

    Ik interpreteer dat als 'als er geen NOTAM gepubliceerd is mag ik daar in het weekend vliegen'.

    Er staat ook 'prohibited unless allowed by Schiphol MILATC', maar ga er van uit dat dat dus alleen geldt als het gebied actief is. Eens?
     
    peSHIr vindt dit leuk.
  6. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.062
    Leuk Bevonden:
    373
    Precies zoals je het zegt, Lorenzo


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  7. Eric-Jan

    Eric-Jan Well-Known Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    1.062
    Leuk Bevonden:
    373
    Of eigenlijk: in het weekend sowieso vrij om te vliegen, doordeweeks alleen niet wanneer geactiveerd middels een NOTAM. En wanneer geactiveerd door een NOTAM, dan nog kun je met DutchMil coördineren en kun je alsnog gewoon toestemming krijgen.


    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     

Deel Deze Pagina