Vliegen met drone in NL met buitenlandse (Engelse) pilot-in-command

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Thijs de Boer

New Member
Lid geworden
6 jun 2023
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
61
Locatie
Zeist
Dag allemaal,
we willen (buiten een CTR) een (zware) drone laten vliegen door een Engelse pilot-in-command.
Is dit (met voldoende verzekeringspapieren natuurlijk) zondermeer toegestaan, of gelden er bepaalde voorwaarden?
Engeland is niet meer lid van de EU, dus mogelijk gelden er aanvullende eisen?
We hebben al toestemming van de grondeigenaar.
Groet, Thijs de Boer
 
Wordt de operatie uitgevoerd in de Open categorie? Dan zal de dronepiloot in ieder geval moeten beschikken over A1/A3, en in het geval van A2, over het aanvullende A2 certificaat.

Wat is de locatie? Om wat voor drone gaat het?
 
Dag Wiebe,
het gaat om een DJI M300 met een laserscanner (LiDAR) er onder. We willen inderdaad in een Open Categorie gaan vliegen.
We vliegen in de Oostvaardersplassen, buiten de CTR van Lelystad. We hebben toestemming van Staatsbosbeheer en vliegen buiten het broedseizoen.
Mijn vraag is vooral of een Engelse piloot een A1/A3 of een A2 moet hebben of dat hij met zijn Engelse brevet(ten) kan volstaan.
Groet, Thijs
 
Dag Wiebe,
het gaat om een DJI M300 met een laserscanner (LiDAR) er onder. We willen inderdaad in een Open Categorie gaan vliegen.
We vliegen in de Oostvaardersplassen, buiten de CTR van Lelystad. We hebben toestemming van Staatsbosbeheer en vliegen buiten het broedseizoen.
Mijn vraag is vooral of een Engelse piloot een A1/A3 of een A2 moet hebben of dat hij met zijn Engelse brevet(ten) kan volstaan.
Groet, Thijs
Helaas heeft hij niks aan zijn Engelse papieren.. lang leve Brexit!!

Als niet-EU burger vraag ik me verder af of het wel mogelijk is om op zijn naam een EU licentie te verkrijgen.

Verder moet er een geldig operator ID op de drone staan, geregistreerd op de naam van de partij die de drone wil inzetten.
 
Mensen uit niet-EU landen moeten hier toch gewoon kunnen vliegen, daar zal de EU toch ook aan gedacht hebben?
Wij vliegen toch ook buiten de EU, zelfs over de hele wereld? Daar moet andersom ook iets voor geregeld zijn.
Zoals wij bijvoorbeeld TRUST moeten halen om in de VS te kunnen vliegen.

Bij de RDW lees ik:
You must have a drone pilot licence to operate a drone weighing more than 250 g. You can apply for the drone licence (in Dutch) from the Rijksdienst voor het Wegverkeer – RDW (Netherlands Vehicle Authority). You must always carry the drone pilot licence with you when you fly your drone. The drone pilot licence is valid in all Member States of the European Union (EU).

Bron: Applying for a drone pilot licence.

Dus, vanuit Engeland even online de (gratis) A1/A3 halen in Luxemburg of Ierland?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: rcee en wdejager
Raar dat die flyer (wat een kleuteropmaak, maar dat terzijde) dan weer geen melding maakt van de opleidingsplicht... Zucht... EASA, come on, lever eens geen half werk af....

Viel mij ook op. ‘You need to comply with the European drone regulation …’ maakt niet echt duidelijk waar je aan moet voldoen en hoe.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb maar gelijk even EASA benaderd via Twitter en Linkedin over dat deze flyer wel wat duidelijker kan.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw
Haha, die poster! Is dat nou comic sans? En het lijkt wel alsof je als non-eu wel onder de 16 mag vliegen zolang je observator uit een ander werelddeel lijkt te komen.

Goed, verder dan maar even inhoudelijk reageren...
Net als wanneer wij naar de UK gaan moeten wij hun certificaat halen en aan hun regels voldoen, zo is dat ook als ze vanuit de UK naar de EU gaan. In dit geval is het, zoals ik het lees, een drone van een Nederlands bedrijf, alleen de piloot is van de UK.
Dat houdt dus in (voor t gemak voor drone boven de 250 gram uitgegaan) dat er alleen een certificaat voor de juiste categorie behaald hoeft te worden. In Luxemburg kan je online de A1/A3 halen, via URL Where and How Do I Train?.
Dit jaar die voor UK gedaan, lijkt veel op elkaar. Zal voor die persoon wel haalbaar moeten zijn.
Mocht die ook een drone meenemen die nog niet geregistreerd is bij een land die aan EASA meedoet, zal die ook de drone moeten registreren.
Als ezelbruggetje probeer ik het verschil tussen operator en pilot maar te onthouden bij een taxi is de chauffeur (bestuurder) met een persoonlijk rijbewijs en bestuurt (operate) die het voertuig van zijn werkgever.

Helaas is het certificaat niet net als bij je rijbewijs, dat je die overal kan gebruiken en anders een internationaal exemplaar er voor bij de ANWB kan bestellen.
 
Dag Wiebe,
het gaat om een DJI M300 met een laserscanner (LiDAR) er onder. We willen inderdaad in een Open Categorie gaan vliegen.
We vliegen in de Oostvaardersplassen, buiten de CTR van Lelystad. We hebben toestemming van Staatsbosbeheer en vliegen buiten het broedseizoen.
Mijn vraag is vooral of een Engelse piloot een A1/A3 of een A2 moet hebben of dat hij met zijn Engelse brevet(ten) kan volstaan.
Groet, Thijs

Het verbaast mij dat Staatsbosbeheer toestemming gegeven zou hebben? Het is N2000-gebied en dan ligt het Beheer toch bij de Provincie (Flevoland, in dit geval)?