Vliegen met drones op Bonaire

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

BonAerials

Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
47
Waarderingsscore
15
Punten
8
Locatie
Bonaire, Caribbean Netherlands
Hallo allemaal,

In de sectie "even voorstellen" heb ik aangegeven dat op Bonaire, sinds 10-10-2010 een speciale gemeente van Nederland, vooralsnog niet met drones gevlogen mag worden. Dat is wat vervelend maar ik heb alle respect voor de veiligheid.

De reden is enkel omdat het eiland volledig "bedekt" is onder de CTR dat beheerd wordt door de luchtverkeersleiding op Curaçao. Daar is dus geen speld tussen te krijgen.

Ik heb indertijd (ca. 2 jaar geleden) bij het Ministerie van Infrastructuur en Milieu (MinIenM) aangeklopt en aangegeven dat er op Bonaire best wel veilig gevlogen kan worden indien er droneregels zijn. Zij hebben mij laten weten dat men hiermee bezig is. Inmiddels zijn er goede contacten gelegd en heb ik regelmatig contact met Inspectie Leefomgeving en Transport (ILenT). Deze hebben mij steeds op de hoogte gehouden met hun plannen voor het Caribische deel van het Koninkrijk als het gaat om het vliegen met drones.

Het laatst wat ik heb gehoord is dat men bezig is dit najaar een workshop te organiseren op (waarschijnlijk) Bonaire waarin het e.e.a. aan de lokale authoriteiten wordt uitgelegd en voorgesteld aangaande droneregelingen voor deze zijde van de grote plas.

Ik ben benieuwd wat daarvan de uitkomst zal zijn.

Als ik iets meer weet laat ik het jullie via DronePilots.NL weten.

Gr.
Jan-Pieter
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Als er straks op Bonaire gevlogen mag worden zijn er dan ook mogelijkheden om het theoriedeel lokaal (Bonaire) af te nemen. Als dat zou kunnen hoef ik geen duur ticket te kopen ;).
Ik heb met KEI (Micro- en minidrones - KNVVL Examinering Instituut (KEI)) contact gehad maar tot op heden nog geen echt antwoord of mijn verzoek gekregen. Ik zal het DroneFlightAcademy eens vragen.
 
  • Leuk
Waarderingen: DDD
Hallo Jan-Pieter

Is er meer bekend over regelgeving wat betreft vliegen met drones op Bonaire? Ik ga (hopelijk) in juli heen en wou graag mijn DJI Mavic Mini meenemen.

Hoor graag van je
Mvg Julius
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Hallo Jan-Pieter

Is er meer bekend over regelgeving wat betreft vliegen met drones op Bonaire? Ik ga (hopelijk) in juli heen en wou graag mijn DJI Mavic Mini meenemen.

Hoor graag van je
Mvg Julius
Vliegen is helaas verboden op Bonaire, wij gaan in April maar helaas mag de drone niet mee..

In de link staat het: