Mavic 2 Pro Vliegen met toestemming in een No-Fly-Zone

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Riho

Member
Lid geworden
30 jan 2021
Berichten
88
Waarderingsscore
49
Punten
18
Leeftijd
59
Locatie
Oostende
Hallo Pilots,

Ik wil deze info met jullie delen. In België kan je, als je toch wil vliegen in een No-Fly Zone of in een risico-zone toestemming vragen via de DSA planner app. Als het gaat om een laag riciso zone krijg je vrij snel toestemming op voorwaarde dat je vlieggebied niet groter is dan 1 km2 en indien je niet hoger gaat dan 150 ft. Omdat je via de DSA planner al die gegevens moet ingeven minstens 3 uur voor je gaat vliegen krijg je waarschijnlijk automatisch antwoord.
Toen ik enkele weken terug toestemming vroeg om daags nadien in een hoog-risicogebied te vliegen kreeg ik de feedback dat mijn aanvraag afgekeurd was en dat ik minstens een week van op voorhand de toestemming moest vragen. Ik diende het voorstel opnieuw in voor vandaag en kreeg toestemming. Hieronder zie je de toestemming en de vluchtgegevens die ik moest doorgeven.
DCA-planner.jpg

Toen ik echter deze ochtend op mijn startplaats kwam kreeg ik in de linkerbovenhoek van het scherm op mijn controller het bericht Cannot take off.

Als ik in de settings ging vond ik terug dat ik daar niet mocht opstijgen omdat ik in een No-Fly zone zat en dat ik een unlocking license nodig heb. Ik was eigenlijk positief verrast dat de beveiliging van het DJI-systeem zo goed was. Ik had die toestemming en DJI had zich gewoon kunnen er van af maken door me die boodschap te laten wegklikken, maar dat ging dus niet. Ik ben onverricht ter zake moeten opstappen.
Ik ben dus deze namiddag op zoek gegaan hoe dat ineen zit.

Ik kwam bij dit youtube filmpje terecht: Custom Unlocking waar je de uitleg krijgt hoe je via de DJI site een unlocking license kan krijgen voor het gebied waarin je wil vliegen. Op de DJI custom unlock site moet je terug aanduiden waar je wil vliegen, moet je de hoogte aangeven, de periode waarin je wil vliegen (maximum 1 jaar) en moet je de nodige documenten (ik gebruikte bovenstaande screenshot) aanhechten + je moet het serienummer van je controller doorgeven, daarna zou je van DJI zo'n licentie moeten krijgen en zou je dus moeten kunnen vliegen.
daags nadien krijg je per mail bericht dat je de licentie kan uploaden naar je controller en van je controller naar je drone. Indien dat niet lukt (uploaden van licenties blijft niet selecteerbaar) ben je wellicht niet aangelogd op de DJI-site.

Moraal van het verhaal: DJI voorkomt dat je onwetend in een no-fly-zone kan vliegen. Wil je dat toch, dan moet je eerst toestemming krijgen van de lokale autoriteiten, moeten die gegevens doorgegeven worden aan DJI en pas dan zal je, via een unlocking license kunnen vliegen.

Ik dacht een goede maand geleden dat ik enkel een DJI-drone kocht, maar in realiteit kocht ik ook een (goede) service en veiligheidssysteem. Een pluim voor DJI!
Dit zit echt wel goed in elkaar en veiligheid staat voorop. Wil dat zeggen dat je niet kan knoeien? Nee, maar dan doe je dat met volle bewustzijn en ben je verantwoordelijk voor je daden.

Groeten,

Riho
 

Bijlagen

  • IMG_0422 (002).jpg
    IMG_0422 (002).jpg
    313,6 KB · Weergaven: 38
Laatst bewerkt:
Die DSA planner en het systeem van DJI hebben waarschijnlijk totaal niets met elkaar te maken.

Bij unlocken van strikte zones in het DJI systeem moet je gegevens meegeven die bewijzen dat je bij lokale overheid daadwerkelijk toestemming hebt.

Volgorde gaat in België dan zijn:
- Aanvragen in DSA
- Met die informatie aanvragen bij DJI
- DJI unlock-code downloaden

Daarna heb je zowel bewijs van toestemming bij controle door handhaving in het veld, en "weet" je drone ook dat hij binnen de betreffende periode binnen de aangevraagde zone in het DJI blokkeersysteem daadwerkelijk mag opstijgen en vliegen.

Het aanvragen van zo'n DJI region unlock heb ik wel eens geprobeerd bij een regio van laag niveau (volgens mij zijn die in dat systeem op de kaart blauw?) waar verdere lokale toestemming niet nodig is en dat werkte prima. Daarbij "dekt DJI" zich alleen maar in, zodat er achteraf bij problemen in die zone met een DJI drone door hen gemeld kan worden welke drone en bestuurder het geweest moet zijn omdat er een toestemmingsaanvraag van geweest was, zeg maar.

Succes met je volgende deblokkeeractie.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Riho
Hallo Jarno,

klopt, DJI en de lokale autoriteit die toestemming geeft om te mogen vliegen, hebben niets met elkaar te maken. Je moet zelf de koppeling maken via de unlocking van de vliegzone voor je drone via DJI: jij “bewijst” dat je er mag vliegen via een document en als reactie krijg je van DJI een unlocking licentie die ervoor zorgt dat je drone het gebied toch binnen kan.

Toen ik gisteren niet kon opstijgen ging ik op zoek naar de rand van de no-fly zone en liet ik daar mijn drone opstijgen. Ik kreeg de feedback dat dit een gevaarlijke actie was omdat bij een RTH opdracht de drone niet terug zou geraken omdat hij hoe dan ook niet over de no-fly-zone kon vliegen. Toen ik vanuit een wel toegestane zone vertrok kon ik effectief mijn drone niet in de no-fly-zone krijgen. Ik ben zelfs enkele meters verder moeten landen dan waar ik opsteeg.
Nu ik mijn licentie binnen heb en weet hoe het werkt heb ik terug meer mogelijkheden.

Groeten,
Riho
 
Ik dacht een goede maand geleden dat ik enkel een DJI-drone kocht, maar in realiteit kocht ik ook een (goede) service en veiligheidssysteem. Een pluim voor DJI!
Dit zit echt wel goed in elkaar en veiligheid staat voorop. Wil dat zeggen dat je niet kan knoeien? Nee, maar dan doe je dat met volle bewustzijn en ben je verantwoordelijk voor je daden.
Ik zie dat toch even door een andere bril. De DJI no-fly zones komen NIET overeen met de door de locale autoriteiten opgelegde no-fly zones,en werken dus indirect het 'illegaal' vliegen in de hand. Veilig systeem? Integendeel!
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Hallo Rob,

in mijn geval is de No-Fly-Zone van de luchthaven van Oostende correct ingevoegd in de no-fly gegevens van DJI.

Ik vermoed dat het qua luchtvaartveiligheid vrij goed overeen zal komen omdat het over mensenlevens gaat en omdat die zaken wereldwijd zeer streng zijn.

Het is voor DJI wellicht onmogelijk om alle andere restricties ook correct op te volgen + die andere wetgeving verandert ook zeer snel en is zelfs ook vaak tijdelijk. De prijs van hun drones zou nog hoger liggen, want elke service moet betaald worden.

Groeten,
Riho
 
Laatst bewerkt:
n mijn geval is de No-Fly-Zone van de luchthaven van Oostende correct ingevoegd in de no-fly gegevens van DJI. Ik vermoed dat het qua luchtvaartveiligheid vrij goed overeen zal komen omdat het over mensenlevens gaat en omdat die zaken wereldwijd zeer streng zijn.
Het is voor DJI wellicht onmogelijk om alle andere restricties ook correct op te volgen + die andere wetgeving verandert ook zeer snel en is zelfs ook vaak tijdelijk. De prijs van hun drones zou nog hoger liggen, want elke service moet betaald worden.
Prachtig pleidooi, echter enkel gebaseerd op speculatie. Kijk even naar de volgende 2 foto's. hierna zie ik graag een onderbouwing van hetgeen je hierboven schrijft. Vertrouwen op DJI's geozones is gewoon een veelgemaakte beginnersfout.

DJI Geozone:

DJIGEO.png

Daadwerkelijke (huidige!) lokale regelgeving:

Skyes.png
 
Laatst bewerkt:
Helemaal mee eens.

Ik zie dat toch even door een andere bril. De DJI no-fly zones komen NIET overeen met de door de locale autoriteiten opgelegde no-fly zones,en werken dus indirect het 'illegaal' vliegen in de hand. Veilig systeem? Integendeel!

Het systeem van DJI is het absolute minimum dat ze zelf nodig vonden om zichzelf tegen idiote klanten en daardoor opgelopen imagoschade te beschermen. Zo moet je het volgens mij zien. Niets meer, maar ook zeker niets minder.

De systemen hebben echter wel met elkaar te maken in de zin dat als je (hoe dan ook) wettelijk toestemming hebt geregeld, dat je dan met DJI te maken hebt om hen te vragen hun "imagoschadesysteem" tijdelijk te omzeilen om je vlucht met hun hardware te kunnen uitvoeren.
 
Hallo Rob,

ik gebruik ook de droneguide kaart als mijn belangrijkste infobron maar ben maar wat blij dat DJI niet alles wat rood staat in Oostende lockt.
Ik ken toevallig die zone zeer goed. Uit ervaring weet ik dat in een groot deel van het rode gebied je altijd toestemming krijgt om te vliegen op voorwaarde dat je niet tot 120 meter gaat, maar tot 46 meter (150 ft). Rond quasi de ganse kust ligt het oefengebied van de zeereddingshelikopters, die zone is actief gedurende specifieke tijden die je kan terugvinden op de droneguide kaart, ook die gebieden worden niet standaard gelockt door DJI, gelukkig maar. Rond Lombardsijde is een schietveld over zee, ook die is slechts heel sporadisch in gebruik en is dus ook niet gelockt, gelukkig maar.
Van die gebieden ken ik de betekenis en weet ik er iets van. Van andere gebieden zal het wellicht iets gelijkaardigs zijn.
Indien we van DJI zouden verwachten dat ze wereldwijd die informatie exact zouden monitoren en constant zouden aanpassen dan lijkt me dat een quasi onmogelijke opdracht, vandaar dat we zelf info moeten opzoeken en ons zelf moeten in regel stellen.

Ik had het gevoel dat bij zones die meer zwart/wit zijn DJI lockt, want dat is wat ik ondervond, en zelf dan laat de autoriteit nog toe dat er onder bepaalde omstandigheden toch gevlogen kan worden. Het lijkt me een soort gulden middenweg. Ik moet eerlijk toegeven dat ik nieuw ben in deze wereld, maar toch positief verrast ben. Oude rotten zijn dat blijkbaar minder, ‘t kan bij mij ook nog keren hé .

Ik had in mijn beroepsverleden wel al nauw contact met de FAA en voelde eerlijk gezegd dezelfde spirit, bij DJI een beetje, bij Skeyes zeker, want we bakken er in ons Belgenland soms niet veel van, maar ik was positief verrast hoe vlot het gaat om toestemming te vragen om te mogen vliegen via DSA. Ook hun feedback is zeer waardevol.

Groetjes,

Riho
 
  • Leuk
Waarderingen: Arno Raps