Vliegen over woongebied in Duitsland?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Siewert

New Member
Lid geworden
7 sep 2022
Berichten
18
Waarderingsscore
12
Punten
3
Leeftijd
44
Locatie
Groningen
Website
www.youtube.com
Tja, Duitsland...
In verband met mijn aanstaande vakantie trip naar het Zwartewoud heel veel gezocht en heel veel lezen omtrent de Duitse wetgeving en het vliegen met drones van onder de 250gr met een camera.
Man man man, doen die even moeilijk maar in sommige opzichten wel begrijpelijk.

Ik kan het verkeerd lezen natuurlijk daar mijn vraag hier ook maar even gesteld.
Zoals ik het begrijp mag men met een Drone onder de 250gr met camera (mini 2) in een paar situaties weldegelijk over woongebied vliegen.
Maar is het bijna onmogelijk om te doen door andere regels zoals afstand houden van provinciale wegen,industrie, sporen ect.

Voorbeeld:
Ik rij door de omgeving en zie een prachtig kasteel op een berg en onder aan de bult ligt wel een dorp maar wil dit kasteel toch vast leggen.
Via de Droniq app zie ik geen restricties qua natuurgebieden, trein, industrie ect.
Wel een autoweg waar ik 100mtr afstand moet bewaren.
Dan net zolang pielen met Droniq dat ik een spot heb waar ik mag opstijgen.

Vliegroute bepalen en de shot maken van het kasteel.
Bij laten we zeggen een cirkel shot kom ik dus over het dorp.
Als ik 100mtr boven het dorp blijf mag ik de shot maken.

Dit is wat ik er van begrijp en klopt dit volgens jullie?
In onderstaande link een van de vele gevonden Duitse artikelen.

 
Als ik 100mtr boven het dorp blijf mag ik de shot maken.
Ik lees niets over hoogte maar over 'afstanden tot' woongebieden en mensen. Het lijkt me lastig om afstanden tot mensen in woongebieden vast te stellen.
Ik zou er voorzichtig mee om gaan (bij twijfel niets doen), Duitsers zijn zeer gesteld op hun privacy. Dat is ook de reden dat Google Streetview maar een beperkte dekking heeft in Duitsland.
 
  • Leuk
Waarderingen: Siewert en SnitserNL
Ik lees niets over hoogte maar over 'afstanden tot' woongebieden en mensen. Het lijkt me lastig om afstanden tot mensen in woongebieden vast te stellen.
Ik zou er voorzichtig mee om gaan (bij twijfel niets doen), Duitsers zijn zeer gesteld op hun privacy. Dat is ook de reden dat Google Streetview maar een beperkte dekking heeft in Duitsland.
Hoogte werd ergens over gesproken in een YT video waar ze de nieuwe regels in bespraken.
I know, niet alles op het interpret is waarheid ;-)
Uitkijken doe ik sowieso en bij twijfel niet vliegen, net als op de trein bij twijfel niet rijden ;-)
 
Ik lees niets over hoogte maar over 'afstanden tot' woongebieden en mensen. Het lijkt me lastig om afstanden tot mensen in woongebieden vast te stellen.
Ik wel, in de gegeven link. Vooral die laatste regel, een Mini-2 op 100m hoogte hoor je niet en dan zie je hem ook niet...

Es darf das Wohngebiet und auch Wohngrundstücke in einer Höhe zwischen 100-120 Metern überflogen werden, wenn:

- ein Überflug zwingend erforderlich ist und nicht über öffentlichen Flächen (z.B Straßen) durchgeführt werden kann
- und ein berechtigtes Interesse besteht (z.B. ein Auftrag für eine Reportage)
- und das Einholen der Genehmigungen unzumutbar ist (z.B. zu viele Anwohner in einem Hochhaus / Reihenhaus-Siedlung)
- und der Flug zwischen 6:00 – 22:00 Uhr stattfindet
- und keine erhöhte Lärmbelästigung stattfindet
- und die Privatsphäre gewahrt bleibt
- und die Anwohner (soweit möglich) informiert wurden
 
Ik wel, in de gegeven link. Vooral die laatste regel, een Mini-2 op 100m hoogte hoor je niet en dan zie je hem ook niet...
Ik bedoelde onder "Bestands-Drohnen unter 250 Gramm". In de hele pagina komt het woord hoogte uiteraard meerdere keren voor.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs voor de dronevlieger die zich aan alle regels wil houden is het een hele opgave om aan zijn informatie te komen. Ik hoop werkelijk dat (in ieder geval voor de EU landen) er op niet al te lange termijn één app/website komt waar voor al die landen te zien is wat de no fly zones zijn, restricties, lokale regels etc. En dat in je eigen taal graag.
 
Houd mij gewoon aan de informatie die Droniq mij verschaft en enigzins mijn eigen inzicht.
Misschien te lief of te bang om commentaar te krijgen.
Maar tot op heden nog niet een plek gevonden waar ik mooie beelden kan schieten zonder ook maar iets qua autowegen, waterkracht, sporen ect in de weg te zitten.
Tot nu toe 1 maal kunnen vliegen en dan kon alleen maar op en neer bij de watervallen van Triberg. #vrijvanmensen
 
Tsja, hier in Nederland wordt je ook aangesproken door Jan en alleman terwijl je vliegt en worden er foto's van je gemaakt en wordt de politie gebeld (ze kwamen net te laat) en moet je de boswachter van je afkletsen enz enz. Dat "foto's van je maken" (gebeurt dat in Duitsland ook?) van de mensen die je aanspreken is dat geen privacy-schending waar u het over heeft? En als mijn drone van 249g "stille rotorbladen" heeft, mag ik dan wel over een Natura 2000-gebied vliegen? Regels worden gemaakt om te veranderen. Zolang je niet boven een snelweg oid vliegt welke kat doe je er dan kwaad mee? Zijn die "stille rotorbladen" geen mooi alibi voor Polizei?