Vlieguren

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dronetester01

New Member
Lid geworden
22 jul 2020
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
38
Locatie
Beltrum
Collega drone vliegers,

Voor het verlengen van mijn RPA-L moet ik de vlieguren registratie opsturen naar het ILENT.
Dat is opzich geen probleem. Echter is mijn drone laatst ter reperatie naar DJI gegaan.... en hebben ze mij (zonder overleg) een andere drone terug gestuurd.
Is, bij jullie weten, alleen een paper-copy voldoende?

Word er eigenlijk nog gekeken naar de vlieguren (behalve dan, dat je minimaal 2uur per jaar gevlogen moet hebben)?

groet

Joost
 
Je moet je vlieguren loggen op de manier die ILT vereist. Dat wil zeggen een spreadsheet met minimaal de volgende kolommen:

DatumToestelRegistratieType vluchtDoelLocatieBegintijdEindtijdDuurPiCBijzonderhedenParaaf

Er zijn ook handige apps om je vluchten te loggen, zoals AirHub. Ik zou nooit vertrouwen op de logs die DJI voor je bewaart, alhoewel deze wel handig zijn om na afloop van een dagje vliegen je eigen spreadsheet bij te werken.

Zelf heb ik een spreadsheet gemaakt in Google Docs, die ik af en toe bijwerk. Op het moment dat ik ga verlengen maak ik een pdf kopie van deze spreadsheet die ik dan bij ILT aanlever. De vorige keer volstond dat.

Ik heb ooit aan de ILT gevraagd aan welke voorwaarden je vlieguren moeten voldoen, als het gaat om verlengen RPA-L. Ik kreeg toen de volgende reactie:

"De Roabl zegt dat voor de verlenging van de algemene en bijzonder bevoegdverklaringen de aanvrager moet aantonen dat hij/zij ten minste twee uren per jaar ervaring heeft verkregen met de werkzaamheden waarvoor de bijzondere bevoegdverklaring vereist is.

ROC light uren kunnen hier onder vallen, maar recreatieve uren (of uren waarbij men binnen vliegt) niet. Deze zijn niet aantoonbaar representatief voor de werkzaamheden waarvoor de bijzondere bevoegdverklaring vereist is."
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Top! ik hield ook een dergelijk spreadsheet bij in Excel met vergelijkbare kolommen. Ik ga die app komende week eens proberen, ben benieuwd. Zal het hier laten weten!
 
  • Leuk
Waarderingen: wdejager
Citaat uit de ROABL:

  • De geldigheidsduur van de bijzondere bevoegdverklaring, bedoeld in artikel 2, onderdeel a, bedraagt ten hoogste twee jaren en kan vervolgens steeds met twee jaren worden verlengd, indien de aanvrager heeft aangetoond dat hij
    in de twee jaren onmiddellijk voorafgaande aan de datum van de aanvraag om verlenging ten minste twee uren per jaar ervaring heeft verkregen met de werkzaamheden waarvoor de bijzondere bevoegdverklaring vereist is.
    • en dit is Art 2 a: bevoegdverklaring voor werkzaamheden met een RPA anders dan boven mensenmenigten, aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen, spoorlijnen, in gebruik zijnde autosnelwegen en autowegen, of wegen waar een maximale snelheid van 80 kilometer per uur geldt (unpopulated area);
    • Er staat dus nergens welke werkzaamheden dat zijn, alleen wat niet mag. Als ik indoor werk doe voor de fun om mijzelf te trainen of voor het echie maak dus niets uit.

  • De geldigheidsduur van de bijzondere bevoegdverklaringen, bedoeld in artikel 2, onderdelen b en c, bedraagt ten hoogste twee jaren en kan vervolgens steeds met twee jaren worden verlengd, indien de aanvrager heeft aangetoond dat hij in de twee jaren onmiddellijk voorafgaande aan de datum van de aanvraag om verlenging ten minste twee uren per jaar ervaring heeft verkregen met operaties met een RPA in de betreffende klasse.
    • Dit is Art 2 b/c :
      klassebevoegdverklaring voor vliegtuigen (A), helikopters (H) of andere categorieën (OA) waarvan de totale startmassa 25 kg of minder bedraagt;

      c.klassebevoegdverklaring voor vliegtuigen (A), helikopters (H) of andere categorieën (OA) waarvan de totale startmassa meer dan 25 kg maar niet meer dan 150 kg bedraagt;
dit gaat dus over operaties met een H,A of OA toestel. ook operaties zijn niet verder gedefinieerd.voor ieder vlucht doe je, als het goed is, een vluchtplanning en risico analyse en dat kun je dus beschouwen als een operatie. M.a.w. van elke vlucht krijg je ervaring, elke vlucht verbeterd je vliegvaardigheid , dus elke vlucht is een "training" en telt gewoon mee.
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
Een eigen spreadsheet is inderdaad een logische keuze.

Twee tips voor als je een drone opstuurt naar DJI repair en een andere terug krijgt (dat komt vaker voor, zonder overleg):
- DJI adviseert je flight log tevoren te synchroniseren (dus uploaden naar DJI). Als je dat doet heb je later altijd toegang tot die logs, ook als je voortaan met een ander serienummer vliegt. Je kunt ze bijvoorbeeld uitlezen met AirData UAV.
- Op verzoek (per mail) kun je van DJI repair een getekende verklaring ontvangen dat het serienummer is gewijzigd vanwege een reparatie. Dat kan handig zijn voor verzekeringen en vergunningen.
 
*Vanwege vakantie een wat late reactie.
-Ik heb inmiddels contact gehad met het ILENT en uitgelegd dat de drone gewisseld is bij DJI, zij zijn bekend met dit "probleem" maar het leek ze niet veel uit te maken.

-Ik heb de app nog niet getest, druk met andere zaken... maar hij staat op de lijst.