Vlieland

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Delphi

Active Member
Lid geworden
28 jul 2017
Berichten
388
Waarderingsscore
69
Punten
28
Leeftijd
78
Locatie
Assen
Als ik op de asr vliegveilig app kijk mag ik op een deel van Vlieland vliegen, maar bij Aeret nergens. Hoe zit het nou?
 
Het verschil zit ‘m denk ik in de Natura 2000 kaartlaag. Vlieland valt onder het Waddenzee Natura 2000 gebied en strikt genomen mag je er daardoor niet met drones vliegen, alhoewel je je kunt afvragen hoe redelijk dat totaalverbod is. Maar je hebt in ieder geval antwoord op je vraag nu.
 
2 jaar geleden ben ik op Vlieland geweest, zonder drone. Wel info gevraagd, regels gelden zoals vermeld op de Overheid, natuurgebieden zoveel mogelijk vermijden. Zij waren zeer vriendelijk, kwam neer op gezond verstand gebruiken. Kun je niets mee maar wel eerlijk. Houd rekening met broedtijden. Natura 2000 is een heel apart hoofdstuk, de beheerder hiervan kan wel restricties opleggen. Het beste met de gemeente contact opnemen, al ben ik bang dat je dan wordt doorverwezen naar iemand die het misschien wel weet...
 
Na enig zoekwerk, kwam ik op de volgende pagina:
Gemeenteraad Vlieland wil vliegen met drones aan banden leggen | GroenWit
Ik heb ook nog even een email gestuurd naar de gemeente Vlieland, maar dat zal geen soelaas bieden , vrees ik.
Ik las in het gelinkte artikel dat je volgens de overheid niet over Natura-2000 mag vliegen. Dat vind ik wel een beetje vreemd, want de Beheerders van een Natura-2000 gebied KUNNEN een verbod opstellen. Dat kan voor ieder gebied verschillen. Dus altijd eerst contact opnemen met de Beheerder, dan pas weet je het zeker.
 
Dat is een mooi duidelijk opgezet document, had hem al eerder gezien. Helaas is Vlieland volledig rood bedekt. En onderaan lees ik:
-Deze gedragscode is ter informatie en heeft geen juridisch werking.-
Persoonlijk lijkt mij een mail naar de beheerder duidelijker. Maar ja, die wordt waarschijnlijk eerst een paar keer doorgestuurd, als je al antwoord krijgt.
 
Heb zojuist een mail gestuurd naar Wetterskip Fryslân, de beheerder van dit natura2000 gebied. Benieuwd naar de reactie. Mijn verwachting is niet erg hoog gespannen.
 
Uiteindelijk via, via doorverwezen naar Prov. Friesland. Vandaag telefonisch contact gehad, maar harde toestemming kunnen ze niet geven. Zou, met gebruik van verstand en houdend aan de regels, wel kunnen vliegen in Natura 2000, als ik maar niet zorg voor verstoring. Als geconstateerd zou worden, dat ik dieren verstoor, heb ik zeker een probleem. Maar men gaf gelijk toe, dat er veel discussie is en dat elke handhaver niet 100% op de hoogte is van de vele regels / zijn/haar eigen interpretatie kan hebben. Om eventuele discussies maar uit de weg te gaan, ga ik maar niet vliegen op Vlieland, lijkt me.
Er komt hopelijk met de nieuwe regelgeving wat meer duidelojkheid voor alle partijen. Zucht.

Pluspunt: De app in Android werkt.

Verzonden met mijn SM-T580 en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Als ik in de GoDrone app kijk, zie ik heel Vlieland vallen onder "Verboden (Militair Oefengebied). Dat is het zelfde verhaal als hier bij ons in de buurt van luchthaven Eelde. Een behoorlijk gebied valt daaronder. Zo te zien heb je dus nergens toestemming om te vliegen, nog los van het Natura 2000 verhaal. Daar valt alles op Vlieland namelijk ook onder.
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi