Vluchtvoorbereiding

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Marcel Miog

Member
Lid geworden
11 nov 2016
Berichten
95
Waarderingsscore
5
Punten
8
Leeftijd
51
Locatie
Rotterdam
Hoe kan het, wanneer ik met mijn vluchtvoorbereiding bezig ben en ik gebruik de kaart van drone.aeret en de kaart van luchtverkeersleiding Nederland en de plaats waar ik opdracht heb, ligt niet in een CTR, maar vanuit de DJI app de melding krijg, dat ik mij in een klasse D bevind. Hoe nauwkeurig de DJI app?
 
Ik zou de meldingen van DJI met een korrel zout nemen. Je kunt op deze kaart zien dat de geofencing van DJI totaal niet aansluit op de officiele gegevens zoals die afkomstig zijn van AIS Netherlands. Voor een echt goede vluchtvoorbereiding sla je er officiële bronnen op na, en vaar je niet blind op wat de DJI Go app zegt.
 
Bedankt Wiebe voor je antwoord.

Nou inderdaad, ik zie het. Maar vanwaar toch de melding dan, wanneer je op deze kaart van DJI totaal helemaal niets ziet?
 
Bedankt Wiebe voor je antwoord.

Nou inderdaad, ik zie het. Maar vanwaar toch de melding dan, wanneer je op deze kaart van DJI totaal helemaal niets ziet?

Marcel,

Ik denk dat Wiebe eigenlijk deze website bedoelde. Ik zie op de webpagina van Wiebe immers ook 'niks', op enkele (deels willekeurige) vliegvelden en 'special areas' (enkele voetbalstadia) na. De 'Warning' en 'Permission Required' areas worden vreemd genoeg niet weergegeven.

Op 'mijn' link worden deze wel weergegeven, en dit zijn waarschijnlijk de gebieden waarvan jij een waarschuwing krijgt. Overigens is de kaart behoorlijk arbitrair en worden alle potentieel gevaarlijke gebieden d.m.v. van cirkels weergegeven. Dit geldt bijvoorbeeld ook voor laagvliegroutes en laagvliegzones, welke in realiteit een allesbehalve cirkelachtige vorm hebben!

Ik ben het overigens volledig met Wiebe eens dat je je vooral moet focusen op officiele bronnen en kanalen. Echter kan het geen kwaad om ook de DJI webpagina erbij te pakken zodat je kan zien of je mogelijk (of dit nou klopt of niet) in een gebied gaat vliegen wat (tenminste volgens DJI) een 'Warning' area is. Dat scheelt wellicht een schrikmomentje in het veld als je je apparatuur opstart en ineens een 'error' krijgt.