Mavic 2 Pro Vogels op afstand houden

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Riho

Member
Lid geworden
30 jan 2021
Berichten
88
Waarderingsscore
49
Punten
18
Leeftijd
59
Locatie
Oostende
Hoi drone pilots,

Ik vroeg me af hoe jullie reageren op vogels. Ik vlieg dikwijls aan de kust en heb last van meeuwen die vrij agressief op mijn drone reageren. Ik heb vandaag 2 keer de vlucht genomen nadat mijn drone omringd werd door meeuwen. Eentje volgde mijn drone tot op de landingsplaats en 1 keer werd mijn obstacle avoidance geactiveerd. Ze kwamen dus echt wel dicht.
Ik heb er geen idee van hoe ze zouden reageren indien ik niet op hun gedrag inging. Ik vloog (met toestemming en met een geregistreerde drone) boven de havengeul van Oostende, het gaat dus niet om een natuurgebied.

Groeten,

Riho
 
Ik vroeg me af hoe jullie reageren op vogels.
Over het algemeen: Inpakken en wegwezen. We staan aan de vooravond van het broedseizoen en vogels zijn dan behoorlijk 'actief / agressief'. Als je aangevallen wordt respecteer de boodschap en zoek een ander plekje. Bij een directe confrontatie: Vlieg omhoog.

 
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en cappellen
Oei Guido,

Hoe is dat gegaan? Ik zocht eerst wat info op internet en zag een filmpje waar iemand zei dat zoiets meest gebeurt in steden, waar vogels wat stouter zijn dan in de echte natuur.

Groeten,

Riho
 
Het gebeurde in Raversijde a/d Belgische kust, heb er natuurlijk geen beelden van zoals in het filmpje, was het territorium agressie ik weet het niet, het was veraf, maar m'n mini duikelde plotseling naar beneden de zee in, op m'n GSM was niet veel te zien v/d aanval.
 
Hallo allemaal,

Mijn ervaring met vogels tot nu toe is positief zolang je maar rustig blijft en geen onverwachte bewegingen met de drone maakt waardoor de vogels agressief of nog agressiever worden. Mijn persoonlijke ervaring is, dat rustig blijven hangen en daarna weer doorvliegen de beste oplossing is.

In mijn meest recente wintervideo over schaatsen op natuurijs op mijn YT kanaal Gekol Drone Videos kun je aan bijna het eind een fragment zien van een vogel die rechtop de drone (Mini 2) afkomt. Ik ben gewoon heel langzaam doorgevlogen en de vogel vliegt onder de drone door.

Ook staat er een video op mijn kanaal die ik vorig jaar heb gemaakt aan de Noordzeekust. Hier zat ik plots middenin een groep zeevogels. Ik heb de drone rustig laten hangen toen de groep vogels op de drone afkwam.

Gekol Drone Videos (Geert).
 
Interessant te weten dat je niet altijd bang hoeft te zijn dat vogels je drone uit de lucht attaqeren, maar rustig wordt ik er toch niet van als ik zie dat b.v. een groep grote meeuwen op mijn drone van ruim 1000 euro af komen vliegen. Je kunt blijkbaar kiezen: of wegwezen of rustig op een plek blijven hangen. Laatst sprak ik iemand die geprobeerd heeft om een film te maken van een ooievaarsnest met jongen, maar dat dreigde helemaal verkeerd af te lopen omdat een van de ouders recht op de drone kwam afvliegen, wat de piloot maar niet heeft afgewacht en zijn drone op het nippertje in veiligheid heeft kunnen brengen.
 
Laatst sprak ik iemand die geprobeerd heeft om een film te maken van een ooievaarsnest met jongen, maar dat dreigde helemaal verkeerd af te lopen omdat een van de ouders recht op de drone kwam afvliegen, wat de piloot maar niet heeft afgewacht en zijn drone op het nippertje in veiligheid heeft kunnen brengen.
Dat hij de ooievaar hier mee heeft gered (ipv zijn drone), klinkt wat sympathieker. :)
 
  • Leuk
Waarderingen: Zorbat
Het broedseizoen komt er aan voor onze gevleugelde vrienden. Indien we als drone pilots verstandig zijn blijven we gewoon uit de buurt ... hoe benieuwd we ook zijn naar een anders liefdesleven!
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee, PHTB en JH54
Interessant te weten dat je niet altijd bang hoeft te zijn dat vogels je drone uit de lucht attaqeren, maar rustig wordt ik er toch niet van als ik zie dat b.v. een groep grote meeuwen op mijn drone van ruim 1000 euro af komen vliegen. Je kunt blijkbaar kiezen: of wegwezen of rustig op een plek blijven hangen. Laatst sprak ik iemand die geprobeerd heeft om een film te maken van een ooievaarsnest met jongen, maar dat dreigde helemaal verkeerd af te lopen omdat een van de ouders recht op de drone kwam afvliegen, wat de piloot maar niet heeft afgewacht en zijn drone op het nippertje in veiligheid heeft kunnen brengen.

Al even geleden werd ik op 't eiland Schiermonnikoog ook belaagd door vogels die hun broed-territorium wilden verdedigen. Logisch.
Ik merkte dat ze me met rust lieten, vanaf het moment dat ik boven de ongeveer 80 meter kwam. Ze vlogen vanaf dat moment gewoon weg.
 
Hoi Pilots,

In Oostende is er een luchthaven, je moet dus toestemming vragen om er te vliegen. Als die er komt, dan wordt je hoogte beperkt tot 150 voet, dat is zo'n 46m ... veel vluchten naar hoog vliegen is daar moeilijk. Het wordt dus goed opletten als ik daar ga vliegen.
 
Bij mijn allereerste vlucht wilde ik eigenlijk nog niet boven water vliegen (een klein meer) maar ik kwam er toch terecht. Een formatie van 4 ganzen ging met een wijde bocht de landing inzetten. Hun 'squadron leader' had het landingspad helemaal al uitgestippeld. Precies in de baan waar ik net stil hing. Ze zagen me net op tijd, en verbraken de formatie! Ik schrok wel, ik had de drone pas een dag! Door de wind van hun vleugels zag ik mijn Mavic Mini heen en weer dansen! Dit is mijn eerste filmpje!
 
  • Leuk
Waarderingen: jvecht
Bij mijn allereerste vlucht wilde ik eigenlijk nog niet boven water vliegen (een klein meer) maar ik kwam er toch terecht. Een formatie van 4 ganzen ging met een wijde bocht de landing inzetten. Hun 'squadron leader' had het landingspad helemaal al uitgestippeld. Precies in de baan waar ik net stil hing. Ze zagen me net op tijd, en verbraken de formatie!
Je beschrijft het alsof je de luchtmacht in de weg hebt gevlogen.
Als het mis was gegaan en de squadron leader was verongelukt, hadden de andere ganzen waarschijnlijk een missingmanformatie gevlogen. ;)
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Hier in de buurt zitten heel veel meeuwen en dus nesten. Als ik mijn drone uitpak beginnen ze al boven me te vliegen. Dus wat dat betreft zijn meeuwen de beste methode om een no fly zone te waarborgen