Volkerak sluizen .

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Lid geworden
8 feb 2020
Berichten
76
Waarderingsscore
46
Punten
18
Leeftijd
56
Locatie
Moerstraten
Volgens Airmap kan en mag er gevlogen worden boven en rond de Volkerak sluizen , en de Haringvliet brug.
Mocht ik dat doen, is het dan aan te bevelen om even netjes bij de sluiswachters mezelf te melden en te vertellen wat ik van plan ben ?
Of kan ik gewoon mijn gang gaan zolang ik mezelf ( en mijn drone ) maar netjes gedraag ?

Verzonden met mijn SM-G975F en de Dronepilots.nl app
 
Laagvlieggebied!


h.vluchten zijn toegestaan tot een hoogte van maximaal 120 meter boven de grond of het water in luchtruim met klasse G, mits

  • 1°voor vluchten binnen een afstand van 3 km van een ongecontroleerde luchthaven of een terrein dat geschikt is om tijdelijk en uitzonderlijk te worden gebruikt, waarvoor krachtens artikel 8a.51 van de Wet luchtvaart ontheffing is verleend, geen bezwaar bestaat bij de exploitant van de luchthaven respectievelijk de houder van de ontheffing;

  • 2°voor vluchten binnen een gebied waarin laag mag worden gevlogen door civiele of militaire luchtvaartuigen iemand met de bestuurder van het modelluchtvaartuig meekijkt om deze te kunnen waarschuwen voor luchtvaartuigen;
 
Ik begrijp Wilco's vraag wel. Ondanks dat het volgens de regeltjes allemaal mag, kan het toch het gevoel geven dat er problemen van komen.
Als iemand aanspreekbaar is, kan het geen kwaad om even te overleggen wat je van plan bent. Ik heb beide situaties meegemaakt. De 'mag niet'-reactie en de geinteresseerde, enthousiaste. Bij 'mag niet' zoek ik de confrontatie maar niet op. Vooral omdat ik er moe van word.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Sowieso moet je nooit vertrouwen op wat 1 of andere app zegt. In dit geval moet je namelijk ook even nagaan wat de Regeling modelvliegen hierover te melden heeft.

Artikel 2 lid e stelt het volgende:

“De vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;”​

Zowel het sluizencomplex als de Haringvlietbrug vallen onder de noemer van kunstwerken. Over de Haringvlietbrug loopt ook nog eens een snelweg waar je sowieso niet boven mag vliegen.

Weliswaar vervalt de Regeling modelvliegen op 1 juli 2020, en in de Europese regelgeving wordt in de Open categorieën A1 en A2 waar je waarschijnlijk in terecht komt niet meer gesproken over een verbod op vliegen boven wegen, bebouwing of kunstwerken, maar het is niet ondenkbaar dat deze gebieden middels zonering alsnog worden aangemerkt als no-fly zones.

Om het nog iets complexer te maken: de betreffende locaties liggen ook nog eens in een Natura 2000 gebied en de Volkeraksluis ligt in een militair laagvlieggebied. Theoretisch mag je er als recreatieve dronevlieger 120 meter hoog vliegen zolang er iemand meekijkt, maar of die op tijd kan waarschuwen voor een aanstormende JSF, dat is een ander verhaal... (Professionele dronevliegers mogen in laagvlieggebieden niet hoger komen dan 40 meter, dat zegt misschien genoeg)

Voordat je helemaal moedeloos raakt.. ik denk dat je prima kunt vliegen bij zowel de Haringvlietbrug als bij de Volkeraksluizen, zolang je niet recht boven de locaties komt en in het geval van de Volkeraksluizen niet te hoog vliegt. Als iemand je wegstuurt in het kader van Natura 2000 dan zou ik vragen waarom een drone wel overlastgevend zou zijn en een snelweg/sluizencomplex niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Stickybit
Om het nog iets complexer te maken: de betreffende locaties liggen ook nog eens in een Natura 2000 gebied en de Volkeraksluis ligt in een militair laagvlieggebied.

In Airmap staat niets over dat het een militair laagvlieggebied is ?
En v.w.b. het Natura 2000 gebied , geeft Airmap aan dat het daardoor omsloten is , maar het sluizencomplex zélf valt er niet onder !
Uiteraard was ik niet van plan om over de snelweg te gaan vliegen.
Ik wilde er juist onderdoor gaan !

Maar hoe dan ook , er is een mooi verhoogd observatie platform , naast het gebouw waar de sluiswachters zitten.
Ik zal mezelf netjes melden en hun vertellen wat ik van plan ben te doen.
Ik hoop en verwacht dat ik mijn gang zal mogen gaan , mits ik met e.e.a. rekening houdt uiteraard.
Mochten ze het absoluut niet willen hebben , en beginnen te dreigen met politie en andere toestanden , dan bedank ik ze netjes voor hun tijd , en ga ik weg !

Ik ga niet de confrontatie zoeken !
Mocht het lukken , dan zal het resultaat hier binnenkort te zien zijn.
Zodra het weer enigszins redelijk mooi weer is ! :)
 

Bijlagen

  • 20200222_104525.jpg
    20200222_104525.jpg
    82,2 KB · Weergaven: 16
In Airmap staat niets over dat het een militair laagvlieggebied is ?

Ik begon mijn vorige reactie niet voor niets met de zin "Sowieso moet je nooit vertrouwen op wat 1 of andere app zegt."

Airmap is verre van betrouwbaar als het gaat om correcte en up to date Nederlandse luchtruiminformatie. Een beter alternatief is Guardian, van Altitude Angel (ook gratis te downloaden).
 
  • Leuk
Waarderingen: Wilco Cornelissen
Ik begon mijn vorige reactie niet voor niets met de zin "Sowieso moet je nooit vertrouwen op wat 1 of andere app zegt."

Airmap is verre van betrouwbaar als het gaat om correcte en up to date Nederlandse luchtruiminformatie. Een beter alternatief is Guardian, van Altitude Angel (ook gratis te downloaden).

Bedankt voor de tip.
Ik zal die dan eens gaan uitproberen.
Ik had van verschillende mensen juist te horen gekregen dat Airmap bij uitstek een betrouwbare app is voor dit soort informatie.
En dat dat de reden is dat ook professionele drone piloten er gebruik van maken !

Dit is nu net de reden dat ik lid ben geworden van dit forum.
Zo hoor je van alles van mensen met veel ervaring , en kom je sneller aan ( betere ) informatie.

Grtzzz,
Wilco.
 
Een professionele dronepiloot vertrouwt als het goed is helemaal niet op apps, maar raadpleegt alleen het AIP/AIS cq. een recente ICAO aeronautical chart van Nederland. Dat is de enige officiële bron van luchtruiminformatie. Een app is een handig hulpmiddel maar niet meer dan dat. Je kunt er geen rechten aan ontlenen.

Hopelijk verandert dit met de komst van de app van Luchtverkeersleiding Nederland (LVNL). Die lanceren binnenkort een app voor dronevliegers die gebaseerd is op het systeem van Altitude Angel. Hopelijk krijgt hun app wel het predikaat 'officieel' en dat zou zowel voor hobbyisten als professionals een grote stap vooruit zijn.