Sowieso moet je nooit vertrouwen op wat 1 of andere app zegt. In dit geval moet je namelijk ook even nagaan wat de
Regeling modelvliegen hierover te melden heeft.
Artikel 2 lid e stelt het volgende:
“De vlucht wordt niet uitgevoerd boven gebieden met aaneengesloten bebouwing of kunstwerken, industrie- en havengebieden daaronder begrepen dan wel boven mensenmenigten of boven spoorlijnen of voor motorrijtuigen toegankelijke verharde openbare wegen, met uitzondering van wegen in 30 km-zones binnen de bebouwde kom en wegen in 60 km-gebieden buiten de bebouwde kom;”
Zowel het sluizencomplex als de Haringvlietbrug vallen onder de noemer van kunstwerken. Over de Haringvlietbrug loopt ook nog eens een snelweg waar je sowieso niet boven mag vliegen.
Weliswaar vervalt de Regeling modelvliegen op 1 juli 2020, en in de Europese regelgeving wordt in de
Open categorieën A1 en A2 waar je waarschijnlijk in terecht komt niet meer gesproken over een verbod op vliegen boven wegen, bebouwing of kunstwerken, maar het is niet ondenkbaar dat deze gebieden middels
zonering alsnog worden aangemerkt als no-fly zones.
Om het nog iets complexer te maken: de betreffende locaties liggen ook nog eens in een Natura 2000 gebied en de Volkeraksluis ligt in een militair laagvlieggebied. Theoretisch mag je er als recreatieve dronevlieger 120 meter hoog vliegen zolang er iemand meekijkt, maar of die op tijd kan waarschuwen voor een aanstormende JSF, dat is een ander verhaal... (Professionele dronevliegers mogen in laagvlieggebieden niet hoger komen dan 40 meter, dat zegt misschien genoeg)
Voordat je helemaal moedeloos raakt.. ik denk dat je prima kunt vliegen bij zowel de Haringvlietbrug als bij de Volkeraksluizen, zolang je niet recht boven de locaties komt en in het geval van de Volkeraksluizen niet te hoog vliegt. Als iemand je wegstuurt in het kader van Natura 2000 dan zou ik vragen waarom een drone wel overlastgevend zou zijn en een snelweg/sluizencomplex niet.