Voorstellen en meteen maar een vraag

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

DronepilotBas

New Member
Lid geworden
30 jul 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
50
Locatie
Ede
Hallo, ik ben Bas. Ik vind het al langer leuk om mooie ervaringen vanuit een niet standaard invalshoek, zoals bijvoorbeeld een active cam, vast te leggen. Met de Mavic Mini kwam hiervoor een hele nieuwe dimensie binnen handbereik. Sinds gister heb ik er één en ik ben mij al een tijdje aan het verdiepen in de regels en mogelijkheden, onder andere via dit dit forum.

En ik heb meteen een vraag: ik woon in Ede en wil mijn Mini graag goed leren kennen in een veilige, open omgeving. Ik zie dat ik hier in de buurt niet zomaar in een park of op de hei mag vliegen ivm een TRA of Natura2000. Heeft iemand tips voor een goede oefensite hier in de buurt waarbij ik me aan de regels kan houden en niet een groot risico loop dat ik mijn drone bij m’n eerste vlucht in een boom, vijver of tuin crash? Kan ik bijvoorbeeld prima in de TRA een mooie plek uitzoeken als ik maar rekening houd met de NOTAM’s en heeft iemand dan een goede tip, of is het überhaupt een NoGo en moet ik het gewoon verder weg zoeken? Ik moet zeggen dat ik allemaal niet heel eenduidig vind wat wel en niet mag en kan, dus ik hoop dat adviezen van ervaren vliegers kunnen helpen om de regels zo goed mogelijk te interpreteren. Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: klaas
Welkom Bas, op de Ginkelse heide of bij de schaapskooi misschien ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Welkom Bas, op de Ginkelse heide of bij de schaapskooi misschien ?


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app

Bedankt voor je reactie! De schaapskooi leek mij inderdaad ook ideaal, maar als ik daar op de GoDrone app kijk krijg ik zoveel meldingen dat ga twijfelen of het de bedoeling is daar te vliegen.
 
Ik heb daar zelf ook gevlogen, een beetje verder van de weg af, vanuit Ede vlak voor de schaapskooi rechtsaf en natuurlijk niet in het weekend. Overigens vliegen daar ook de heli’s uit Deelen en heb je een veldje voor modelvliegers. Lid worden en je kunt daar ook vliegen.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: DronepilotBas
Ginkelse Heide is een veelgebruikt stukje oefengebied, inderdaad. Ik zou voor die TRA zeker de NOTAMs in de gaten houden (deze weken weer grootschalig actief). EHR9 (uit mijn hoofd; Harskamp, in ieder geval) is altijd verboden, maar goed, wie wil er nou op een schietterrein rondlopen? De CTR van Deelen is strikt genomen ook een no-go. Doordeweeks is dat gecontroleerd luchtruim, buiten openingstijden is het een gebied waar je radiocontact met DutchMil moet hebben (wat in de praktijk betekent dat je als “gewone” vlieger daar niet terecht kunt.
Dat gezegd hebbende, in het weekend is de kans klein dat er militair gevlogen wordt. Die TRA zal dan zeer waarschijnlijk niet actief zijn. Onze defensie heeft immers ook gewoon weekend
Dan is het dus meer uitkijken of er wellicht veel mensen in de buurt zijn en of er niet een herdenking is.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: DronepilotBas