Voorstellen

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jannie

New Member
Lid geworden
16 jun 2021
Berichten
11
Waarderingsscore
8
Punten
3
Leeftijd
54
Locatie
Woerden
Goedemiddag allen,

Even voorstellen: Ik heet Jannie en overweeg de Drone opleiding te volgen.
Ik heb zelf geen drone.

Mijn redenen:
Mijn werkgever is een woningcorporatie en een drone is handig voor de inspectie van daken zonder dat iemand een ladder op moet of een hoogwerker moet gebruiken. Een drone-piloot inhuren is natuurlijk uurtje factuurtje.
Dan is het handig als je iemand in huis hebt om dat te kunnen doen.

Prive vind ik drones gewoon leuk en interessant.
Buiten dat, ben ik veel in de natuur actief en wil misschien op termijn assisteren bij het tijdig opsporen van reekalfjes dmv een warmtebeeldcamera.

In beide gevallen heb je het certificaat nodig als dronepiloot.
Nou ja....Dan maar gelijk full-monty op gaan voor het A1/A2/A3 bewijs?

Ik heb me nog niet aangemeld.
Ik twijfel nog wat.
Misschien dat dit forum mij verder 'over de streep trekt?' Ik lees voorlopig met jullie mee op dit forum voordat ik een beslissing neem.

groetjes, Jannie.
 
  • Leuk
Waarderingen: DronePanorama
Hoi Jannie welkom,

Voor privé is een drone hartstikke leuk! Wat vliegen, mooie foto's maken en video's opnemen.
Samen met een basiscursus is het leerzaam en zeker geen overbodige luxe.

Je schrijft dat je de drone dan ook wellicht voor zakelijke doeleinden (inspecties dak) en het opsporen van wild wil gebruiken.
Ik weet niet of je dan nog extra vergunningen, ontheffing c.q. vliegbewijzen nodig zult hebben. Wellicht dat anderen hier meer over weten. Wat drone betreft zul je dan op zijn minst uitkomen op bv een DJI Mavic Enterprise Dual. Deze heeft een normale en warmte-sensor camera aan boord. Wellicht had je dat al bekeken.

In ieder geval veel plezier en hopelijk worden jouw vragen hier beantwoord.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Jannie, Ik heb twee avonden besteed aan de opleidingen A1/3 en 2.
Handig en goed om het allemaal te weten, is de stof niet al te veel en het grootste deel is erg logisch. Gewoon je verstand gebruiken is al een heel eind komen. Ik heb het bij de Drone acadamy gedaan, je kunt oefenen en hebt zelfs een aantal herkansingen als je zou willen.
Gewoon doen dus. Zeker als je een beginner bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Als je met een mini 2 gaat vliegen, heb je geen dronebewijs nodig en kun je zonder vergunning over daken vliegen, omdat deze licht is, beneden de magische 250 gram. Met zwaardere drones dan 250 gram mag dat niet.
Bovendien kun je dat blijven doen, ook als alle zwaardere drones waardeloos worden voor je, eind volgend jaar.
Je kunt altijd een dronebewijs gaan halen, maar voor de meest voor de hand liggende drone Mini 2 voor dit doel is het niet noodzakelijk.
Wel moet je deze even registreren bij het RDW.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Hoi !
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Goedemiddag allen,

Even voorstellen: Ik heet Jannie en overweeg de Drone opleiding te volgen.
Ik heb zelf geen drone.

Mijn redenen:
Mijn werkgever is een woningcorporatie en een drone is handig voor de inspectie van daken zonder dat iemand een ladder op moet of een hoogwerker moet gebruiken. Een drone-piloot inhuren is natuurlijk uurtje factuurtje.
Dan is het handig als je iemand in huis hebt om dat te kunnen doen.

Prive vind ik drones gewoon leuk en interessant.
Buiten dat, ben ik veel in de natuur actief en wil misschien op termijn assisteren bij het tijdig opsporen van reekalfjes dmv een warmtebeeldcamera.

In beide gevallen heb je het certificaat nodig als dronepiloot.
Nou ja....Dan maar gelijk full-monty op gaan voor het A1/A2/A3 bewijs?

Ik heb me nog niet aangemeld.
Ik twijfel nog wat.
Misschien dat dit forum mij verder 'over de streep trekt?' Ik lees voorlopig met jullie mee op dit forum voordat ik een beslissing neem.

groetjes, Jannie.
Welkom Jannie.

Met de opleidingen zul je voor je wooningcorporatie kunnen vliegen met maximaal een mini 2, dit omdat je over gebouwen wilt vliegen. Dat mag je niet (zomaar) met zwaardere drones, ook niet altijd met mini 2, maar je hebt in ieder geval een mogelijkheid. Verder zal je bedrijf een drone aansprakelijkheidsverzekering moeten hebben, dat is een verplichting als je zakelijk gaat dronen. Ik zou zeker geen dure drones aan gaan schaffen met ir camera's oid op dit moment. Deze mogen zover nu bekend straks niet meer worden gebruikt omdat ze geen goede CE keuring hebben.

Groetjes,
Maarten
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Zonder opleidingen mag je ook met de mini 2 vliegen.
Of dat raadsaam is, is een tweede, maar dat maakt ze zelf uit.
 
Mijn werkgever is een woningcorporatie en een drone is handig voor de inspectie van daken zonder dat iemand een ladder op moet of een hoogwerker moet gebruiken.
En ik zou die ladder ook nog even niet weg doen. Die komt van pas als je drone op een dak belandt. ;)
 
Zonder opleidingen mag je ook met de mini 2 vliegen.
Of dat raadsaam is, is een tweede, maar dat maakt ze zelf uit.
Hoi Henk, natuurlijk dat klopt zeker, maar zakelijk is dat bij mijn verzekeraar in ieder geval niet mogelijk, deze geeft me geen zakelijke verzekering, voor welk drone dan ook, zonder opleiding.
 
Ik zie Maarten dat de Mini 2 voor zakelijk moeilijk te verzekeren is ik heb nog geen maatschappij gevonden.
Ik denk dat de (kans op) schade die deze drone kan veroorzaken zo klein is, dat het te verwasrlozen geacht wordt.
 
Je moet ook even nagaan of je niet net in een no fly zone zit bij de gebouwen die je wil inspecteren.
Als dat zo is houdt dat gelijk op..

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Leont
Ik zie Maarten dat de Mini 2 voor zakelijk moeilijk te verzekeren is ik heb nog geen maatschappij gevonden.
Ik denk dat de (kans op) schade die deze drone kan veroorzaken zo klein is, dat het te verwasrlozen geacht wordt.
Noventas verzekerd hem direct. Geen probleem. Maar Mini 2....ik zou me nergens druk om maken en je netjes aan de regels houden, dan zie ik ook geen problemen hoor. Zeker als de beelden voor de woningcorporatie alleen voor eigen gebruik zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie en Henkwijga
Je moet ook even nagaan of je niet net in een no fly zone zit bij de gebouwen die je wil inspecteren.
Als dat zo is houdt dat gelijk op..

Verzonden met mijn Nokia 7 plus en de Dronepilots.nl app
Ik had uit de websites van opleiding-aanbieders zo ongeveer begrepen dat je dat eigenlijk altijd al van te voren moet checken. Klopt dat?
 
Met zwaardere drones dan 250 gram mag dat niet.
Bovendien kun je dat blijven doen, ook als alle zwaardere drones waardeloos worden voor je, eind volgend jaar.
Daar is dit forum nu handig voor: Hier mis ik al een stukje informatie:
@Henk: Waarom worden de zwaardere drones waardeloos eind volgend jaar? Wat is er gaande in de wet- en regelgeving? (ik kan dat zo gauw niet terugvinden in het wet- en regelgeving topic)

Dank alvast, mvg Jannie.
 
Ik had uit de websites van opleiding-aanbieders zo ongeveer begrepen dat je dat eigenlijk altijd al van te voren moet checken. Klopt dat?
Het is slim om te checken voordat je je drone pakt en naar de plaats van bestemming gaat inderdaad, je komt anders gewoon voor niets
 
Daar is dit forum nu handig voor: Hier mis ik al een stukje informatie:
@Henk: Waarom worden de zwaardere drones waardeloos eind volgend jaar? Wat is er gaande in de wet- en regelgeving? (ik kan dat zo gauw niet terugvinden in het wet- en regelgeving topic)

Dank alvast, mvg Jannie.
Goedendag Jannie, alle drones, niet alleen de zwaardere, moeten binnenkort CE gekeurd zijn, anders mogen ze alleen in de 'lichtste' klasse vliegen. Je mag er dan gewoon veel minder mee. Maar....tip....doe de a1/a3 opleiding en al deze vragen worden voor je beantwoord. Het is gewoon even een avondje of 2 goed lezen en dan kan iedereen het halen. Baat het niet, dan schaadt het niet
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
Goedendag Jannie, alle drones, niet alleen de zwaardere, moeten binnenkort CE gekeurd zijn, anders mogen ze alleen in de 'lichtste' klasse vliegen...
De klasse waar je dan in mag vliegen heeft niets met 'gewicht' te maken, maar met de minimale afstand die je moet houden.
En die bedraagt 150m. Dat is klasse A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
De klasse waar je dan in mag vliegen heeft niets met 'gewicht' te maken, maar met de minimale afstand die je moet houden.
En die bedraagt 150m. Dat is klasse A3.
Klopt helemaal. ik bedoelde met licht ook niet gewicht, maar de klasse waar het minste mag (lichtste)
 
  • Leuk
Waarderingen: Jannie
De mini 2 (en alle andere lichter dan 250 gram wegende drones) kunnen na eind volgend jaar gewoon in A1 blijven vliegen, ondanks het ontbreken van de CX keuring.
Leren ze dat niet op die cursussen?
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210617-115522_Chrome.jpg
    Screenshot_20210617-115522_Chrome.jpg
    123,9 KB · Weergaven: 16