Vraag mbt drone regelement A2/A3

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

JCA

New Member
Lid geworden
25 mei 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
38
Locatie
Groningen
Ik heb zelf een aantal drones en een paar wings, een boot en een FPV auto, alleen ik vindt de regels niet altijd even duidelijk ook tijdens het examen werd mij dit niet geheel duidelijk.
Ik heb bijvoorbeeld een Beta FPV 85X hij valt denk ik in de categorie tiny whoop maar voor binnen vindt ik hem te ruig. Deze zit met batterij ruim onder de 250gram maar heeft wel een FPV camera maar neemt lokaal niks op, op de drone zelf. Ik kan met mijn Goggles uiteraard wel alles opnemen.
Valt deze dan wel of niet in categorie A1?

Ook nijg ik enorm naar de DJI FPV drone. Omdat ik graag 1 kant en klare oplossing wil. Alleen is deze drone ongeveer 795 gram. En valt dus logischerwijs buiten A1. Maar valt hij dan in A2 of in A3?
Is dit afhankelijk van waar ik vlieg of hij in A2 of A3 valt?

Dus stel ik vlieg 150 meter buiten de bebouwde kom en wegen enz enz. Vlieg ik dan in A3? en als ik binnen de 150 meter vlieg vlieg ik dan in A2? En als ik in A2 vlieg moet ik dus een extra drone certificaat hebben, maar als ik dus weer verder dan 150 meter ga vliegen heb ik hem weer niet nodig?

Ik snap wel dat dit met de gevaarsetting te maken heeft maar begrijp ik dan dat de categorisering afhankelijk is van de vlieglocatie en niet gekoppeld is aan de drone?
 
Dus stel ik vlieg 150 meter buiten de bebouwde kom en wegen enz enz. Vlieg ik dan in A3? en als ik binnen de 150 meter vlieg vlieg ik dan in A2? En als ik in A2 vlieg moet ik dus een extra drone certificaat hebben, maar als ik dus weer verder dan 150 meter ga vliegen heb ik hem weer niet nodig?
Klopt! Uitgangspunt is dat een zwaardere drone meer gevaar opleverd voor mensen. Daarom zijn de gewichtsklasses en de benodigde certificaten zo ingedeeld.
 
Ik heb bijvoorbeeld een Beta FPV 85X hij valt denk ik in de categorie tiny whoop maar voor binnen vindt ik hem te ruig. Deze zit met batterij ruim onder de 250gram maar heeft wel een FPV camera maar neemt lokaal niks op, op de drone zelf. Ik kan met mijn Goggles uiteraard wel alles opnemen.
Valt deze dan wel of niet in categorie A1?
Uit de theorie voor de A2 opleiding zou ik zeggen:
Indien deze voldoet aan de speelgoed richtlijn valt hij niet onder een drone categorie.
Indien het geen speelgoed is, dan is het zeker een C1, maar dan moet zijn maximum snelheid kleiner zijn dan 19 m/s. Sneller dan 19m/s is het gewoon een race-drone die niet in de "openbare ruimte" mag gebruikt worden.
Als zijn maximale snelheid lager is, dan is het een C1, want hij heeft een camera aan boord. Waar de beelden heen gestuurd worden doet er niet toe. Als je er mee vliegt zal je een waarnemer naast je moeten zetten als je de FPV goggles draagt, want jijzelf als piloot kan niet voor de VLOS zorgen met die goggles aan.

Het antwoord van Klaaz op het vervolg is correct volgens mij.

Op die manier is de regelgeving niet zo complex hoor. Ze geeft soms antwoorden die niet in lijn zijn met wat wij zelf zouden willen, dat klopt wel ;-).

Groeten,

Riho
 
Alleen zijn er op dit moment nog geen C1 drones. Cx label is nog niet ingevoerd.
Dus alle drones > 250 gram die nu vliegen vallen na 31 dec 2022 in A3.
 
  • Leuk
Waarderingen: Erwin Bolink
Dit gezeik is natuurlijk volstrekt onduidelijk voor iedereen op de planeet. Richt je gewoon naar de algemene regels en verlies je niet in de details. Een BOA heeft een soort LBO opleiding en zal dientengevolge al helemaal niets begrijpen. De soep wordt immers nooit zo heet gegeten als deze opgediend wordt. Dat examen haal je met je ogen dicht met wat google hulp. Eén keer de lesstof diagonaal doorlezen en je bent er zo vanaf. En ja, het kost extra geld. Maar dat is waar het allemaal om gaat. Geld, macht en controle. YipieKajee MF. :))
 
  • Leuk
Waarderingen: Fritz en Gjvanes
Hallo Erik,

Ik kon jouw reactie niet onbeantwoord laten.
Als de manier waarop je je aan reglementering houdt afhangt van het examen dat je aflegt (wat volgens mij in Nederland problematisch is) en van wie de reglementering controleert dan ben je niet goed bezig.

Met een drone vlieg je in 99% van de gevallen over terreinen die niet de jouwe zijn en die je vaak deelt met de gemeenschap. Dan gaat een strenge reglementering niet over geld of macht (waarnaar je ook verwees in een vorige post) maar over verantwoordelijkheid en voorbereid zijn op het onverwachte (verlies van controle, uitval van de drone).
Als je wil dat een leuke hobby voor jezelf niet ten koste van een ander gaat dan moeten er regels zijn en moet je die zo goed mogelijk volgen.

Je hebt gelijk naar de vraag naar duidelijke regels, daar kan wellicht verbetering in komen. De huidige regelgeving is van begin 2021. Al bij al vind ik ze al redelijk geslaagd en zeker hoe ze in België in iets werkbaars omgezet wordt.
Als je bedoelt met "Richt je gewoon naar de algemene regels en verlies je niet in de details." en "De soep wordt immers nooit zo heet gegeten als..." dat je moet zorgen dat je de geest van de wet moet naleven, dan geef ik je gelijk, maar dan moet je de wet wel kennen en moet je kunnen inschatten welke risico's de wet wil beheersbaar maken. Drone-vliegen zal altijd risico's inhouden ... en de straat oversteken ook ;-).

Groetjes,

Riho
 
Je hebt gelijk hoor, altijd voorzichtig zijn met een drone. Wie wil er graag 800gram vliegend metaal ed. 100 km/u tegen zijn hoofd krijgen.
Het is gevaarlijk, zeker de DJI FPV.