Vraag met betrekking tot

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

TEGS

New Member
Lid geworden
26 jul 2021
Berichten
8
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
49
Locatie
Oss
Vraag met betrekking tot drone vs helikopter vs satelliet.

Ik weet dat deze vraag mogelijk een off topic is hier.

Maar voor verschillende projecten is het soms goed om een soort van vergelijk te laten zien waarom je drone(s) moet inzetten in plaats van bijvoorbeeld satelliet of helikopter.

Over drone versus satelliet kan ik best wel wat vinden op het internet. Maar juist het gedeelte vergelijk met bijvoorbeeld een helikopter is wat lastig te vinden.
Meeste aanbieders van satellietdata hebben een resolutie van 5*5m per pixel. Maar daar in tegen kunnen ze grote gebieden in de gaten houden om de twee dagen. Maar bijvoorbeeld half hectare per boer is dan lastig te onderscheiden dan is een drone weer erg geschikt.

Dus zou iemand mij stukje op weg kunnen helpen met Drone versus helikopter inzet.

Alvast erg bedankt
Mark
 

Bijlagen

  • drone overzicht.pdf
    142 KB · Weergaven: 8
Heb je al eens 'drone vs helicopter' in de Google search bar ingetikt? Ik zie dan te veel zoekresultaten om op te noemen.
 
Heb je al eens 'drone vs helicopter' in de Google search bar ingetikt? Ik zie dan te veel zoekresultaten om op te noemen.
Ja dat heb ik gedaan :) maar nergens echt makkelijk overzicht zeker omdat drone data echt stuk achterhaalt is. Er zijn inmiddels drones zoals ik in het overzicht al aan geef die meer dan 200 kilometer in een vlucht kunnen maken met hoge resolutie sensoren erin.

Dus vandaar dat ik naar overgangspunten tussen de diverse soorten aan het zoeken ben.
Onderling doen drones dat wel maar niet met bijv. helikoptersdrone onderling.JPG
 
Ik denk dat je niet echt een eenduidig antwoord gaat vinden, er zijn een aantal punten die hier erg bepalend in zijn.:

Payload van drone/heli:
Betere camera/sensor/beeldverwerking weegt nou eenmaal meer, met een betere sensor kan je hoger vliegen en heb je nog steeds een bepaalde resolutie

Vlieghoogte i.c.m. lens en sensor:
Hoe hoger je vliegt, hoe meer je ziet maar ook lagere resolutie.

Vliegtijd/endurance:
Zoals je zelf ook al aangeeft, zijn er ook drones die 200km kunnen vliegen. Vergeet trouwens niet dat drone een verzamelwoord is, een fixed wing (vliegtuig) toestel kan ook als drone verkocht worden.

Ik denk dat een ouderwetse heli sowieso een veel grotere range heeft, daarbij grotere payload en kan dus veel betere camera's meenemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik denk dat je niet echt een eenduidig antwoord gaat vinden, er zijn een aantal punten die hier erg bepalend in zijn.:

Payload van drone/heli:
Betere camera/sensor/beeldverwerking weegt nou eenmaal meer, met een betere sensor kan je hoger vliegen en heb je nog steeds een bepaalde resolutie

Vlieghoogte i.c.m. lens en sensor:
Hoe hoger je vliegt, hoe meer je ziet maar ook lagere resolutie.

Vliegtijd/endurance:
Zoals je zelf ook al aangeeft, zijn er ook drones die 200km kunnen vliegen. Vergeet trouwens niet dat drone een verzamelwoord is, een fixed wing (vliegtuig) toestel kan ook als drone verkocht worden.

Ik denk dat een ouderwetse heli sowieso een veel grotere range heeft, daarbij grotere payload en kan dus veel betere camera's meenemen.
M.b.t. drone klopt is een verzamelwoord ik bedoelde fixed wing.
Helikopters zijn wel erg duur per uur vliegen en aanschaf.

Maar na hele dag internet zoeken >
2-Figure1-1.png