vraag nieuwe regelgeving

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

rickddd

New Member
Lid geworden
31 dec 2018
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
38
Locatie
Tilburg
vraagje...

ik heb een drone (visuo battle sharks) .
ong 160 gram
nu is mijn vraag als de nieuwe regelgeving ingaat.

moet ik dan voor een kleine drone ook ROC-light gaan halen?

is voor recreatief gebruik

B.V.D Rick



Verzonden met mijn SM-A520F en de Dronepilots.nl app
 
Als er een camera in zit, dan moet de drone volgens de nieuwe regels worden geregistreerd en volgens mij moet de gebruiker een certificaat hebben. Zover ik heb gelezen wordt dat geen ROC Light, maar iets nieuws. Misschien een online test.
 
bedankt voor je reactie.

ja er zit een camera in dus da wordt registreren

maar dan zie ik tegen die tijd wel hoe het moet met certificaat enzo.
bedankt in iedergeval.



Verzonden met mijn SM-A520F en de Dronepilots.nl app
 
In het komende jaar moeten alle EU lidstaten invulling geven aan hoe te voldoen aan de EU regelgeving. In juli 2020 moet dat allemaal geïmplementeerd zijn.
Op dit moment is er in NL nog niet veel aandacht aan besteed hoe dat registreren precies moet gaan gebeuren en als die prioriteit er niet komt, zal het waarschijnlijk blijven bij wat het is: in het luchtvaartregister laten registreren door IL€T en een certifikaat (bewijs van bevoegdheid) na een €BR €xamen door IL€T goedgekeurd en door KIWA afg€g€v€n.
Oftewel: een houding van "laten we vooral niet moeilijk doen en gewoon pakken wat we toch al hebben". Dat betekent uiteindelijk dat er aan het administratieve deel, inclusief het financiële deel, niet veel zal veranderen.
Ik hoop niet dat het zo gaat gaan, maar ik ben er een beetje bang voor. De tijd zal het leren.
Op dit moment kan in ieder geval nog niemand een concreet antwoord op jouw vraag "hoe gaat het er straks allemaal uit zien?" geven, helaas.

Maar als ik het mij goed herinner geldt die certificatieplicht alleen voor drones met een vliegend gewicht (inclusief eventuele "cargo") van meer dan 250 gram. Daar zou jou Visuo dan niet toe behoren.
Blijft het evengoed wachten op de definitieve implementatie in de NL wetgeving, want iedere lidstaat mag afwijken van de EU regelgeving, zolang die twee niet met elkaar in conflict zijn en de nationale wetgeving "strenger" is.
 
ok dus als ik het goed begrijp gaat er voor mij waarschijnlijk niks veranderen

alleen de tijd zal het leren
laten we hopen op een goede afloop

bedankt voor de reactie

Verzonden met mijn SM-A520F en de Dronepilots.nl app