Vraag over drone-aeret

Discussie in 'Regelgeving, ROC(-light) en verzekeringen' gestart door Dennis Mengerink, 25 mei 2018.

  1. Dennis Mengerink

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    27
    Dag iedereen, even een vraagje over onderstaand screenshot.
    Ten eerste jammer dat het in het Engels is.
    De blauwe en paarse markeringen zijn mij uiteraard duidelijk, alleen deze bruine snap ik niet.
    Ik ben een Recreatieve vlieger, is onderstaande dan van toepassing op mij?
    Zo ja, wat bedoeld men exact met boven, en ondergrens?
    Schermafbeelding 2018-05-25 om 13.05.54.png
     
  2. Delphi

    Delphi Active Member

    Lid geworden:
    28 jul 2017
    Berichten:
    207
    Leuk Bevonden:
    27
    Het gaat hier om ATZ/RMZ Gebieden.
    Ik lees ergens:

    In tegenstelling tot de andere genoemde velden is de ATZ van Teuge alleen buiten UDP actief.

    Met het instellen van alleen een RMZ heb je niet de mogelijkheid om verkeer uit een bepaald gebied weg te houden. Immers, een havendienst mag geen 'verkeersleiding' geven, alleen luchthaveninformatie verstrekken. Even kort door de bocht gestelt: een havendienst mag bijvoorbeeld niet tegen een vlieger zeggen dat er ander verkeer op long final zit, ondanks dat dit de veiligheid zou kunnen verhogen.

    Een ATZ daarentegen definieert duidelijk een gebied waar het 'sterk aangeraden wordt niet doorheen te vliegen'. Instelling van (tevens) een ATZ beschermt het lokale verkeer dus beter dan met alleen een RMZ.

    Heb je hier iets aan?
     
  3. wdejager

    wdejager Administrator
    Medewerker

    Lid geworden:
    4 jul 2016
    Berichten:
    1.271
    Leuk Bevonden:
    217
    Als dronevlieger heb je met een RMZ (radio mandatory zone) niet zoveel van doen, er is immers geen verplichting voor radiocontact met een luchtverkeersleiding (een paar uitzonderingen daargelaten, bij vluchten in gecontroleerd luchtruim, maar dat is weer iets anders). Rond Twente heb je wel te maken met een Aerodrome Traffic Zone (ATZ), zeg maar de cirkel rondom vliegveld Twenthe, hier mag je niet met je drone vliegen tenzij je daarvoor toestemming hebt van de havenmeester.
     
  4. Dennis Mengerink

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    27
    Bedankt Wiebe, nu nog het stukje over onder en bovengrens.
    Als de ondergrens 30 meter is mag ik dus niet hoger dan 30 meter?

    Vond het een tijd geleden erg vreemd dat er hier helikopters ontzettend laag overvlogen (Oefening was bekend) echter NIETS te vinden op Drone-aeret.
     
  5. RenéN

    RenéN New Member

    Lid geworden:
    2 mei 2018
    Berichten:
    6
    Leuk Bevonden:
    1
    Die oranje/bruine klopt ook niet helemaal, voor mijn gevoel moet die meer zaklen naar zuid, de lifeliner/traumaheli komt ook vaak over Glanerbrug, ik denk dat als ik zeg op 150 meter dat het hoog is... Kan ook gezichtsbedrog zijn...
     
  6. Dennis Mengerink

    Lid geworden:
    3 feb 2018
    Berichten:
    93
    Leuk Bevonden:
    27
    Is die oranje dan de trauma-heli? Heb ik nooit geweten. Maar dan nog, ik zie geen verschil tussen het grote "bruine" vlak en het lichtbruine vlak wat daar invalt.
    Mocht dat zo zijn klopt het inderdaad niet met de landingsplaats (Ik neem aan MST-Enschede).
     
  7. Eric-Jan

    Eric-Jan Active Member

    Lid geworden:
    11 sep 2016
    Berichten:
    608
    Leuk Bevonden:
    153
    Klopt, maar het plaatje gaat over de ATZ Twente.

    Wat Wiebe zegt, over geen last hebben van de RMZ, klopt niet. Daar heb je formeel juist wèl last van. RMZ staat voor “Radio Mandatory Zone” en is precies dat: tweezijdig radiocontact is verplicht voor alle luchtvaartuigen, ook onbemande... (geen aanname; ik heb het rechtstreeks aan IL&T gevraagd)

    De boven en ondergrens zijn de hoogtebegrenzingen van de ATZ. Die begint dus op 0m, ook wel bekend als “de grond” en loopt tot een bepaalde hoogte (2000 ft meen ik me te herinneren. Ik kan het originele bericht niet lezen op mijn iPad terwijl ik dit antwoord type).




    In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
     
  8. BobvdM

    BobvdM Active Member

    Lid geworden:
    9 sep 2016
    Berichten:
    354
    Leuk Bevonden:
    50
    Ik sluit mij bij Eric-Jan aan; je hebt juist wél veel met een RMZ van doen. Zelfs als volledig ROC-houder hebben wij geen directe toegang tot RMZ's en zijn een convenant, goedgekeurde procedures én expliciete toestemming verplicht.

    In een Radio Mandatory Zone (RMZ) is het namelijk verplicht om tweezijdig radiocontact te hebben met de luchtverkeersleiding of de luchthaven. De Militaire CTRs vervallen na openingstijden en worden dan een RMZ. Het is alleen mogelijk om in deze gebieden te vliegen als er een convenant is afgesloten met de luchtverkeersleiding die verantwoordelijk is in het gebied. Er worden dan afspraken gemaakt over de wijze waarop men bereikbaar moet zijn tijdens de vlucht. Dit is nodig omdat de CTR op onverwachte tijden actief kan gaan (bijv bij een QRA, een transplantatievlucht, een voorzorgslanding etc).
     

Deel Deze Pagina