Vraag rond aanvraag vergunning om te vliegen.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RobinM

New Member
Lid geworden
17 okt 2022
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
21
Locatie
Belgie
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de drone wereld en heb een DJI Mini 2, deze is onder 250g en heb daar dus geen vergunning voor nodig.

Nu wil ik echter vliegen op het strand van Middelkerke (Boven een werf die daar bezig is. Heb ook toestemming van de aannemer, dat is niet het probleem)
Ik heb geprobeerd via DJI om daar toestemming te krijgen maar heb een bestand nodig van de gemeente zelf? Of van de luchthaven van Oostende?
Maar waar kan ik dit aanvragen?

coordinaten: 51.187996873527965, 2.813064821609672
1666028229380.png
 
Laatst bewerkt:
de website map.dronguide.be laat de gebieden duidelijk zien, vliegen zal niet gaan zonder aanvraag bij skyes.
in VLL1, 8 dagen op voorhand.....
De site FDR1.be heeft veel informatie ivm aanvraag en registratie bij skyes/droneguide
 
de website map.dronguide.be laat de gebieden duidelijk zien, vliegen zal niet gaan zonder aanvraag bij skyes.
in VLL1, 8 dagen op voorhand.....
De site FDR1.be heeft veel informatie ivm aanvraag en registratie bij skyes/droneguide
Als ik kijk op deze kaart lijkt het alsof dit gebied buiten de zone valt?
1666109920324.png
 
Alleen droneguide van skyes is de enige bron in Belgie, niet dji of enig andere app,of website.
zoals je ziet is middelkerke rood dus niet vliegen. Je kan het wel aanvragen zoals hierboven reeds vermeld.
79EE7673-8A33-43DC-84E6-366884649111.jpeg
 
zoals je kan zien op droneguide zit je wel net buiten de zone van de landingsbaan van Oostende, maar verschillende andere zones overlappen elkaar daar met verschillende tijden van activatie, andere voorwaarden van hoogte en gewicht....
 
zoals je kan zien op droneguide zit je wel net buiten de zone van de landingsbaan van Oostende, maar verschillende andere zones overlappen elkaar daar met verschillende tijden van activatie, andere voorwaarden van hoogte en gewicht....
Dus dit is de map die ik moet volgen. Maar waar moet ik dan iets aanvragen? Moet ik dit überhaupt doen? De drone is geen 250gram dus dan hoef ik geen certificaat te hebben toch?
Is er een manier om dit te omzeilen of is dit niet aangeraden?
 
Heeft niks te maken met <250 gram of certificaat. Dit is een rode zone voor drones dus niet vliegen. Wil je daar wel vliegen dan moet je dit aanvragen.
omzeilen zou ik niet echt aanraden, je zit daar in de buurt van de luchthaven(daarom de rode zone).
Zoals hierboven reeds gemeld: kijk eens op de site fdr1.be. Daar is een artikel waar netjes uitgelegd wordt wat je moet doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: Jakke Pedal
Hallo,

Ik ben redelijk nieuw in de drone wereld en heb een DJI Mini 2, deze is onder 250g en heb daar dus geen vergunning voor nodig.

Nu wil ik echter vliegen op het strand van Middelkerke (Boven een werf die daar bezig is. Heb ook toestemming van de aannemer, dat is niet het probleem)
Ik heb geprobeerd via DJI om daar toestemming te krijgen maar heb een bestand nodig van de gemeente zelf? Of van de luchthaven van Oostende?
Maar waar kan ik dit aanvragen?

coordinaten: 51.187996873527965, 2.813064821609672
Bekijk bijlage 4060
 
Beste Robin,

Als mens probeer je de mazen in de wet op te zoeken. Zelf heb ik een DJI Mavis Mini (zonder 2) en het is mij ook herhaaldelijk overkomen dat ik werd aangesproken terwijl ik aan het vliegen was. Door de boswachter maar vooral door mensen. Die vervolgens de politie bellen. Die er nog aankomt ook! Mijn ervaring is dat als je maar lang genoeg blijft kletsen ze vanzelf afdruipen. Leuk? ...nee. Maar de DJI Mavis Mini weegt minder als 250g en valt onder de "open categorie". Mochten ze moeilijk doen over de camera aan boort (ja, hier hebben ze een punt) verklaar hem dan als "speelgoeddrone". Dan mag het zoals ik de wet lees weer wel! De wetgeving omtrent deze is uitermate vaag. Krijg je er genoeg van? Ik ook! Je kunt je biezen pakken en 10 minuten later weer terugkomen. Succes. En pas op met zijwind!
 
  • Verdrietig
Waarderingen: JH54
Je kunt je drone niet zomaar omdopen tot speelgoed drone. Daar is echt geen maas voor in de wet. Er is een Europese regelgeving die ook in België gevolgd wordt.
Misschien toch iets serieuzer met de zaak omgaan want er zijn al genoeg cowboys die het voor de rest zou kunnen verprutsen.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Geweldig
  • Leuk
Waarderingen: JH54 en rcee