Vraag van een nieuwe drone-vlieger

SebastiaanS

New Member
Lid geworden
28 jun 2020
Berichten
2
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
32
Locatie
Amsterdam
Goedemorgen,

Mijn naam is Sebastiaan en ik heb deze week een DJI Mavic Mini aangeschaft. Ik ben van plan om binnenkort naar IJsland op vakantie te gaan en wil daar heel graag mooie drone beelden gaan maken.
Nu ben ik echt een beginner en moet ik natuurlijk wel eerst flink gaan oefenen. Ik vind alleen de regelgeving hier in Nederland zo enorm verwarrend!
Ik woon in Amsterdam en vind het niet erg om ergens heen te rijden om te gaan oefenen, maar als ik kijk op de kaart van Rijkswaterstaat is bijna heel het land gemarkeerd als no fly zone of natura 2000 zone, waar bij die laatste absoluut niet goed te vinden is waar je wel of niet zou mogen vliegen.
Daarom hoop ik van jullie als ervaren drone-piloten wat meer duidelijkheid te krijgen.
Hoe gaan jullie hiermee om? Waar mag je nou wel vliegen en waar niet? Hebben jullie tips voor leuke plekken om als beginnende drone-vlieger de Mavic Mini eens los te laten om alles onder de knie te krijgen?

Ik hoop dat jullie mij kunnen helpen, want ik zie door de bomen het bos niet meer.

Gr. Sebastiaan

Verzonden met mijn SM-G986B en de Dronepilots.nl app
 
Dag Sebastiaan,

Dat je als beginnende dronevlieger de regelgeving in Nederland als heel erg verwarrend ervaart zal praktisch niemand hier op het forum verbazen. Er lopen hierover al verschillende draadjes.

Een aantal zaken is wel duidelijk: nooit vliegen in de buurt van vliegvelden en niet vliegen zonder toestemming in Natura 2000 gebieden. Daarnaast gelden natuurlijk de beperkingen zoals die bv. gelden over het vliegen over menigten, privacy etc.

Als je de Godrone app bekijkt zie je veel verschillende kleuren. En bijna allemaal betekenen ze: Verboden te vliegen! (of alleen mogelijk met schriftelijke toestemming)
Maar er zijn er ook andere kleuren, bv. de roestbruine gebieden. Daar mag je wel vliegen, maar word je gevraagd om extra voorzichtig te zijn. Om uiteenlopende redenen.
Daarnaast mag je vaak best wel op het strand vliegen, ook al lijkt dat in eerste instantie niet zo. Maar je moet ver genoeg inzoomen op de kaart om dat te zien. Zie bv. hier. En dan heb je ook nog de Gedragscode dronevliegers voor het waddengebied.

Maar verder klopt jouw constatering helemaal Sebastiaan: het is daadwerkelijk een uitdaging om duidelijke en consistente informatie te vinden. Zeker voor de beginnende dronevlieger!

Tot slot nog een tip:
In veel gevallen is het mogelijk een bepaald gebied mooi in beeld te brengen, zonder dat je daadwerkelijk bóven het gebied vliegt! Je filmt/fotografeert immers vanuit de lucht?
 
Laatst bewerkt:
Tot slot nog een tip:
In veel gevallen is het mogelijk een bepaald gebied mooi in beeld te brengen, zonder dat je daadwerkelijk bóven het gebied vliegt! Je filmt/fotografeert immers vanuit de lucht?
[/QUOTE]

Deze snap ik niet gaarne uitleg?
 
  • Leuk
Waarderingen: M1chel en PHTB
Daar bedoel ik mee dat je bv. vanaf het strand een duingebied in beeld kunt brengen, of vanaf de oever een meer. Je hoeft daarvoor niet boven het gebied zelf te vliegen. Als dat wel zou mogen dan zou dat waarschijnlijk een mooiere video opleveren, maar beslist noodzakelijk is het niet.
Een beetje zoals in deze video.

Maar verder heb je gewoon gelijk hoor! Je wordt door de huidige wetgeving ernstig beperkt in je mogelijkheden. Jammer genoeg!
 
Laatst bewerkt:
Daar bedoel ik mee dat je bv. vanaf het strand een duingebied in beeld kunt brengen, of vanaf de oever een meer. Je hoeft daarvoor niet boven het gebied zelf te vliegen. Als dat wel zou mogen dan zou dat waarschijnlijk een mooiere video opleveren, maar beslist noodzakelijk is het niet.
Een beetje zoals in deze video.

Ik snap 'm ook niet helemaal. Bedoel je nu dat je aan de rand van b.v. een Natura 2000 zone gaat vliegen om zo het Natura 200 gebied te filmen?
 
Ik snap 'm ook niet helemaal. Bedoel je nu dat je aan de rand van b.v. een Natura 2000 zone gaat vliegen om zo het Natura 200 gebied te filmen?
Ja, dat kan toch?
Als ik een mooie opname van de zeilbootjes op het Snekermeer wil maken, dan hoef ik toch beslist bóven het meer te vliegen?
Of als ik een mooie opname van een kerk wil maken, dan hoef ik er toch niet overheen te vliegen?

Kijk, we hebben nu eenmaal te maken met alle beperkingen die er zijn, en daar zullen we mee moeten leven. Maar dat betekent toch niet dat je met lege handen staat?
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Ja, dat kan toch?
Als ik een mooie opname van de zeilbootjes op het Snekermeer wil maken, dan hoef ik toch beslist bóven het meer te vliegen?
Of als ik een mooie opname van een kerk wil maken, dan hoef ik er toch niet overheen te vliegen?

Kijk, we hebben nu eenmaal te maken met alle beperkingen die er zijn, en daar zullen we mee moeten leven. Maar dat betekent toch niet dat je met lege handen staat?
Daar ben ik het wel mee eens. Zo heb ik vorig jaar het einde van een 24 uurs zeilrace gefilmd, bij Medemblik. Ik maakte er opnamen met een Mavic 2 Zoom en heb beslist niet boven mensen, bebouwing of de havenmond gevlogen. Het was bovendien op de rand van Natura 2000. Op een gegeven moment kwam er nog een politieagent kijken wat ik aan het doen was, maar die bleek me te kennen van Dronewatch (en constateerde dat het verder in orde was). Dankzij de zoomfunctie kon ik toch redelijk dicht op de actie komen. Dus ondanks alle beperkingen zijn er toch mogelijkheden, zeker als je je droneshots combineert met grondopnamen, zoals in dit geval.

 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Bedankt voor deze tips en het beetje verduidelijking allemaal. Hebben jullie nog tips waar je als beginnende drone vlieger met de huidige regels leuk aan de slag kunt? Als het een beetje rondom Amsterdam zou zijn zou dat super zijn, maar is geen must!

Verzonden met mijn SM-G986B en de Dronepilots.nl app