Vraagje: hoe zijn jullie met privacy bezig tijdens het maken van foto's of filmbeelden?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Naar aanleiding van dit stukje thread was ik eigenlijk ineens wel erg benieuwd.

Hoe doen jullie dat eigenlijk? Ben je altijd wel bezig met privacy van anderen bij het dronevliegen? Of zelfs bij het maken van foto's met je smartphone op straat al?

Of valt dat wel mee, en kijk je thuis bij bewerken wel hoe of wat?
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TonY
Persoonlijk zou ik daar niet gaan vliegen, omdat het voor mij duidelijk een 'gebied met aaneengesloten bebouwing is', en alle discussies die daar bij om de hoek komen kijken. Daarbij vind ik dat je omwonenden -zeker in dichtbevolkte gebieden- niet zou moeten confronteren met rondzoemende luchtvaartuigen. dat hun privacy gewaarborgt is is een aanname, niet te controleren.

Slechts mijn persoonlijke mening...:)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Prima mening. Op zich ook helemaal mee eens (maar niet in mijn eigen straat, met een Mavic Mini, en "boter op mijn hoofd").

Maar eerlijk gezegd is dit geen antwoord op mijn vraag, maar meer een antwoord op een andere vraag.

Kun/wil je ook aanwoord geven op de daadwerkelijke vraag die ik stel? Houd je tijdens filmen/fotograferen met drone of smartphone daadwerkelijk al rekening met privacy bij plannen en opnemen van shots?

Of kies je waar/wanneer je gaat vliegen (de vraag waar jouw antwoord duidelijk bij komt kijken uiteraard), en ga je dan gewoon vliegen/filmen en zie je daarna wel of (en wat) je met eventuele beelden doet?

Dat laatste deed ik vroeger vooral, maar zelf ben ik dus al een tijdje omgeschakeld naar zoveel mogelijk bewust tijdens het vliegen rekening houden met wat/wie/wanneer ik wel of niet opneem.

Dit doe ik zodat - ook als ik de beelden later nooit ergens voor gebruik - bij een eventuele controle (hetzij handhaving, hetzij een vraag van een geïnteresseerde of bezorgde voorbijganger) niet alleen kan vertellen wat ik doe, maar ook kan laten zien wat ik doe (en hoe) door ter plekke beelden te laten zien die ik net opgenomen heb.

Hoe doen jullie dat?
Dat is mijn vraag eigenlijk.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TonY
Zelf hou ik er wel rekening mee. Je krijgt toch afvrij snel opmerkingen van mensen die een drone horen of zien.
Nu zou je van jou filmpje kunnen zeggen dat het woonwijk is en daar mag je ook niet vliegen volgens mij.
Ik maak meer natuur/landschap foto's en dan is het eventueel ook makkelijk om als er toevallig iemand in beeld is te verwijderen.
Maar lastig blijft het wel natuurlijk om tijdens het filmen alle mensen te ontzien.
 
Of kies je waar/wanneer je gaat vliegen (de vraag waar jouw antwoord duidelijk bij komt kijken uiteraard), en ga je dan gewoon vliegen/filmen en zie je daarna wel of (en wat) je met eventuele beelden doet?

Ik zoek eigenlijk meestal locaties waarbij ik geen last heb van pottekijkers, en als ik een filmpje publiceer dan haal ik de herkenbaren er wel uit ja.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Sorry maar ik hoor jullie zeggen dat je er rekening mee houden. Dus dat doen jullie ook op vakantie met de foto's en filmpjes die jullie maken met het gezin en / of gezelschap?
Ik zeg eerlijk, NEE!
Ik film gewoon zo wel met drone als met mijn GoPro / smartphone en foto's maak ik ook gewoon..
Als ik overal bewust zou moeten zijn op de privacy van andere kan ik nergens foto's of filmpjes maken..

Ben ik echt puur met de drone bezig dan zal ik enigszins proberen mensen buiten te sluiten van mijn opnames, maar dat zal niet altijd lukken..
En daarin tegen je mag in het openbaar foto's en video opname's maken.
Als ik over straat loop en er is een filmploeg aan het opnemen sta ik er ook gewoon op..

Vind persoonlijk dat mensen een beetje doorslaan qua privacy beleid.
Wil je echt nergens op foto of film komen moet je binnen blijven, je word tenslotte toch al overal gefilmd!


Verzonden met mijn CPH1907 en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik heb eigenlijk een heel andere vraag, is het überhaupt toegestaan personen te filmen, zonder toestemming ?



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Ik heb eigenlijk een heel andere vraag, is het überhaupt toegestaan personen te filmen, zonder toestemming ?

Miet echt een vraag die je verwacht van iemand met 1400+ berichten hier, maar het antwoord staat in de basisregeltjes voor het dronevliegen:

U mag voor privégebruik luchtopnamen maken met uw drone. Dit valt onder recreatief gebruik. Wel moet u rekening houden met de privacyrechten van anderen. U mag bijvoorbeeld niet in het geheim filmopnames van iemand maken. Als u iemand filmt of fotografeert moet u hem daarvan op de hoogte brengen.
 
Laatst bewerkt:
Beste rcee, ik heb die vraag juist gesteld, omdat ik uit de conversatie opmaakte, dat er kennelijk geen rekening mee gehouden wordt, terwijl dat wel zou moeten. Maar als iemand van verre op de video hebt staan, kan je natuurlijk niet altijd daar heen gaan en vragen of hij het goed vindt.
Persoonlijk heb ik altijd vermeden personen op te nemen, maar meer gelet op hetgeen ik wilde filmen, zoals gebouwen, beelden, natuur, stukjes stad etc.
Meer indrukken verzamelen van de gebieden, waar ik geweest ben.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Maar als iemand van verre op de video hebt staan, kan je natuurlijk niet altijd daar heen gaan en het vragen of hij het goed vindt.

Van inbreuk op privacy is slechts dan sprake wanneer personen herkenbaar in beeld komen, dus bijvoorbeeld: Een herkenbaar gezicht, een kledingstuk, maar ook d.m.v. een kenteken.

Annotation 2020-04-19 095053.png
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Van inbreuk op privacy is slechts dan sprake wanneer personen/objecten herkenbaar in beeld komen, ...

Bekijk bijlage 1260

Ik heb eens een uitspraak van een rechter gelezen (is alweer een poos terug, van toen ik mij nog niet met drones maar alleen met reguliere fotografie bezig hield) waarin gesteld werd wanneer iemand zich in zijn privacy aangetast VOELT, dat daarmee zijn privacy IS aangetast.
Ik vond dat een hele opmerkelijke, vandaar dat ik m onthouden heb.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
reguliere fotografie

Dat kan je niet met elkaar verglijken.

Wat “een redelijke verwachting van privacy” is, kan bij het gebruik van bijvoorbeeld een camera op een drone anders uitpakken dan wanneer het om een vaste camera op de grond gaat. Immers, wanneer er tijdens een evenement beelden worden gedraaid met een vaste camera, zal het voor een persoon meestal gemakkelijk zijn om de aanwezigheid van die camera op te merken, zich te richten tot de persoon die filmt of tot zijn eventuele collega’s, de doeleinden van de beeldopnames te kennen of om ten minste te kunnen vragen waaruit ze bestaan (journalistiek, beeldopname, documentaire, audiovisuele realisatie, promotiefilm enz.), en om zich ertegen te verzetten dat hij wordt gefilmd. Daarentegen zijn de omstandigheden totaal anders wanneer een drone de beelden maakt. De betrokken personen zijn er zich immers niet altijd van bewust of zijn er niet altijd van op de hoogte gesteld dat ze door een drone worden gefilmd, noch dat hun afbeelding kan worden hergebruikt op diverse media (internet, televisie, geschreven pers) of voor andere doeleinden (reportage, journalistiek, promoten van evenementen enz.). Ook als ze zich wel bewust zijn van de drone, kan het uitermate lastig zijn de operator van de drone te ontdekken en deze om informatie te vragen.

(bron: rijksoverheid.nl)
 
En daarin tegen je mag in het openbaar foto's en video opname's maken.
Als ik over straat loop en er is een filmploeg aan het opnemen sta ik er ook gewoon op..

Vind persoonlijk dat mensen een beetje doorslaan qua privacy beleid.
Wil je echt nergens op foto of film komen moet je binnen blijven, je word tenslotte toch al overal gefilmd!

Wel eens van portretrecht en andere privacyregels gehoord? Of wel eens gezien dat in TV programma's of in Google Streetview gezichten van mensen onherkenbaar gemaakt worden met grotere pixels?

Daar zijn gewoon (al jaren..) regels voor. En die gelden in principe ook voor iedereen met een smartphone op straat, maar zeker voor filmploegen en commercieel gebruik. Dan moet je officieel toestemming hebben.

Nooit geweten? Of gewoon altijd naast je neer gelegd?
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Wel eens van portretrecht en andere privacyregels gehoord? Of wel eens gezien dat in TV programma's of in Google Streetview gezichten van mensen onherkenbaar gemaakt worden met grotere pixels?

Harry heeft wel een punt. Google is zeer streng bezig met privacy. Maar kijk eens naar een tv-programma of YouTube-filmpje, daarin wordt zelden tot nooit iemand die toevallig in beeld komt onherkenbaar gemaakt.
Er bestaat ook nog zoiets als ‘vrijheid van informatiegaring’. Dit is een onderdeel van de vrijheid van meningsuiting (artikel 10 EVRM).
 
Ik hou er wel rekening mee, maar wat je zegt Harry als ik met mijn smartphone filmt of foto,s maak.
Moet je niet voor mij lopen want je ziet dat ik een opname aan het maken bent. ( waarschuw altijd 1 keer )
En met een drone hou je natuurlijk altijd wel een beetje rekening met anderen.
Of anders moet je geen drone met camera kopen heel simpel.
 
Helemaal mee eens, perfect verwoord. Zo denk en doe ik het ook.
Sorry maar ik hoor jullie zeggen dat je er rekening mee houden. Dus dat doen jullie ook op vakantie met de foto's en filmpjes die jullie maken met het gezin en / of gezelschap?
Ik zeg eerlijk, NEE!
Ik film gewoon zo wel met drone als met mijn GoPro / smartphone en foto's maak ik ook gewoon..
Als ik overal bewust zou moeten zijn op de privacy van andere kan ik nergens foto's of filmpjes maken..

Ben ik echt puur met de drone bezig dan zal ik enigszins proberen mensen buiten te sluiten van mijn opnames, maar dat zal niet altijd lukken..
En daarin tegen je mag in het openbaar foto's en video opname's maken.
Als ik over straat loop en er is een filmploeg aan het opnemen sta ik er ook gewoon op..

Vind persoonlijk dat mensen een beetje doorslaan qua privacy beleid.
Wil je echt nergens op foto of film komen moet je binnen blijven, je word tenslotte toch al overal gefilmd!


Verzonden met mijn CPH1907 en de Dronepilots.nl app

Verzonden met mijn Dronimalonie en de Dronepilots.nl app
 
Als fotograaf ben ik al jaren bezig met de privacy van mensen. Ik ben daar uiterst nauwkeurig mee en laat de gerichte betrokkenen (lees: modellen) voor vrijwaring tekenen. Dan kan het ook gebeuren dat een passant ook in beeld kom. Als het mogelijk is wordt de herkenbaarheid onherkenbaar gemaakt. Je kan heel snel in de problemen komen als je met de “onherkenbaarheid” onverschillig bent.

ik vind het zeer moeilijk om een foto van mijn kleinkinderen op een uitvoering van de school te maken. Vroeger wilde iedereen dan kopieen hebben / kopen. Nu heb je meteen een aantal mensen die het fotografen willen verbieden waar hun kind (mogelijk) op kan staan. Een herinnering aan jouw schooltijd en je vrienden is vrijwel niet meer mogelijk. Het betreft hier slechts privé beelden die niet voor publicatie gebruikt gaan worden.

Het is alleen zo dubbel als je ziet dat “de Staat” toestaat om in het openbaar (lees: beveiligingscamera’s) een ieder mag bekijken, de beelden op te slaan en niemand weet wat er dan mee gebeurt. En nog erger: jij kan er heel weinig aan doen.

De commerciële foto’s van dronevluchten benader ik met dezelfde nauwkeurigheid. Een heleboel extra werk met de nabewerking maar alles met voor het goede doel. Jammer dat ik met mijn camera desnoods alles kan fotograferen maar als de camera onder de drone hangt meteen een probleem wordt.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en Sjakie
Wat betreft de cctv beelden is er een geschreven regel in Nederland dat beelden niet langer dan 31dagen mogen opgeslagen worden. ( Zit zelf in de beveiliging en vooral veel cctv installatie) .
Veel winkels nemen niet langer dat 2 weken op vaak eerder 1 week..
Maag goed..
Nogmaals vind ik dat het in de maatschappij doorslaat qua privacy beleid.
Sorry dat ik best vel er op reageerde , maar ik irriteert me zo aan mensen die al heel snel beginnen te roepen en gooien met de AVG wet terwijl ze 9 van de 10x zelf de regel ook niet juist hanteren..
Ik zal echt wel iemand respecteren die naar mij zij toe komen die er een probleem mee zou hebben.
Zolang zij rustig er op reageren, maar je hebt van die figuren die meteen met regelgevingen beginnen te gooien met een zware ondertoon die ze zelf eigenlijk niet begrijpen.
Het enige wat ze vaak weten is dat er een wet bestaat mbt de privacy en interpreteren die wet dan op hun eigen manier of te wel in hun eigen idee en voordeel..

Maar goed dit is vaak een oneindige discussie!

Als fotograaf ben ik al jaren bezig met de privacy van mensen. Ik ben daar uiterst nauwkeurig mee en laat de gerichte betrokkenen (lees: modellen) voor vrijwaring tekenen. Dan kan het ook gebeuren dat een passant ook in beeld kom. Als het mogelijk is wordt de herkenbaarheid onherkenbaar gemaakt. Je kan heel snel in de problemen komen als je met de “onherkenbaarheid” onverschillig bent.

ik vind het zeer moeilijk om een foto van mijn kleinkinderen op een uitvoering van de school te maken. Vroeger wilde iedereen dan kopieen hebben / kopen. Nu heb je meteen een aantal mensen die het fotografen willen verbieden waar hun kind (mogelijk) op kan staan. Een herinnering aan jouw schooltijd en je vrienden is vrijwel niet meer mogelijk. Het betreft hier slechts privé beelden die niet voor publicatie gebruikt gaan worden.

Het is alleen zo dubbel als je ziet dat “de Staat” toestaat om in het openbaar (lees: beveiligingscamera’s) een ieder mag bekijken, de beelden op te slaan en niemand weet wat er dan mee gebeurt. En nog erger: jij kan er heel weinig aan doen.

De commerciële foto’s van dronevluchten benader ik met dezelfde nauwkeurigheid. Een heleboel extra werk met de nabewerking maar alles met voor het goede doel. Jammer dat ik met mijn camera desnoods alles kan fotograferen maar als de camera onder de drone hangt meteen een probleem wordt.

Verzonden met mijn CPH1907 en de Dronepilots.nl app
 
Ja, Harry, de wet is er, maar ik heb al vaker vastgesteld dat er een hiaat zit. Veel beelden gaan naar een clouddienst en is niet langer controleerbaar. Vaak zie je beelden op de TV waar een darumstempel van een paar jaar geleden is.
Toch is de discussie goed voor de kennis van diegenen die dat nodig hebben. De tijd van oeps, sorry etc is voorbij en kom je snel in de problemen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr