Vragen nieuwe EU droneregels

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ronpeto

New Member
Lid geworden
18 mrt 2019
Berichten
7
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
26
Locatie
Nederland
Momenteel ben ik bezig mijzelf te verdiepen in de aankomende EU droneregels, hierbij heb ik een aantal vragen waarvan ik hoop dat iemand deze wellicht kan beantwoorden:

- in de conceptversie van de regeling worden grenzen aangegeven tussen de open en gesloten categorie. hierin is opgenomen (zoals ik het begrijp) dat vluchten tot 120 meter hoogte, in visual line of sight en met een max gewicht van 25 kg de grenzen vormen voor de open categorie. wanneer men buiten deze grenzen wil vliegen valt men onder de specific categorie. op de site van de inspectie van leefomgeving en transport staat echter aangegeven dat de open categorie drones tot 4 kg zijn en de specific categorie > 4kg. nu vraag ik me dus af waar deze grens nu ligt?
- Opvolgend op mijn vorige vraag staan er vervolgens een aantal klasse benoemd (C0,C1,C2,C3 en C4), deze klassen zijn ingedeeld naar gewicht van de drone. afhankelijk van de klasse zijn er regels bepaald voor de afstand die men moet houden en de papieren de men nodig heeft. gelden deze klassen dan alleen binnen de open categorie of ook voor de specific?

Hopelijk kan iemand mij hier misschien mee helpen.
 
Dit artikel geeft hopelijk antwoord op beide vragen: EASA schetst contouren van definitieve Europese droneregelgeving

Je krijgt tzt te maken met twee soorten (veiligheids)klassen: voor wat betreft de operatie, en voor wat betreft de drone. De technische vereisten zijn onlangs vastgesteld. Daarover lees je meer in dit artikel. Voor wat betreft de operationele vereisten, die zijn ook zo goed als definitief, hierover lees je binnenkort ook meer over Dronewatch.

Op 11 april vind er trouwens een informatiebijeenkomst plaats waar hopelijk snel meer duidelijkheid zal komen over de vertaling van de Europese regelgeving naar de Nederlandse situatie: Kennisbijeenkomst Europa open voor drones – Kansen voor Nederland
 
Dit artikel geeft hopelijk antwoord op beide vragen: EASA schetst contouren van definitieve Europese droneregelgeving

Je krijgt tzt te maken met twee soorten (veiligheids)klassen: voor wat betreft de operatie, en voor wat betreft de drone. De technische vereisten zijn onlangs vastgesteld. Daarover lees je meer in dit artikel. Voor wat betreft de operationele vereisten, die zijn ook zo goed als definitief, hierover lees je binnenkort ook meer over Dronewatch.

Op 11 april vind er trouwens een informatiebijeenkomst plaats waar hopelijk snel meer duidelijkheid zal komen over de vertaling van de Europese regelgeving naar de Nederlandse situatie: Kennisbijeenkomst Europa open voor drones – Kansen voor Nederland

Bedankt voor de reactie. Veel informatie in de artikelen! Dus als ik het goed begrijp krijgen we de categorieën open- specifiek en gecertificeerd voor de operatie en de c-0/c4 klasse zijn de klassen van drones, en dat staat weer los van die categoriën?
 
Bedankt voor de reactie. Veel informatie in de artikelen! Dus als ik het goed begrijp krijgen we de categorieën open- specifiek en gecertificeerd voor de operatie en de c-0/c4 klasse zijn de klassen van drones, en dat staat weer los van die categoriën?
Nou, er is wel een relatie tussen die twee. Dat heeft alles te maken met het risico van een vlucht, en is afhankelijk van zowel het type operatie als het gewicht (of beter gezegd: maximale kinetische energie) van de drone. Bij gebruik van een lichte drone is de kans op schade/letsel in geval van een crash kleiner dan bij een zwaardere drone, dus zal je met een lichte drone operationeel gezien meer mogelijkheden krijgen. En als jij kunt aantonen (door opleiding, procedures, etc) dat je het risico van een crash kunt minimaliseren, dan mag je ook meer.
 
  • Leuk
Waarderingen: Ronpeto
Nou, er is wel een relatie tussen die twee. Dat heeft alles te maken met het risico van een vlucht, en is afhankelijk van zowel het type operatie als het gewicht (of beter gezegd: maximale kinetische energie) van de drone. Bij gebruik van een lichte drone is de kans op schade/letsel in geval van een crash kleiner dan bij een zwaardere drone, dus zal je met een lichte drone operationeel gezien meer mogelijkheden krijgen. En als jij kunt aantonen (door opleiding, procedures, etc) dat je het risico van een crash kunt minimaliseren, dan mag je ook meer.
Bedankt, dat klinkt inderdaad logisch! Het is dus niet zo dat er een directe connectie is tussen het soort drone en de categorie, wat ik meer bedoel is als je bijv. een drone van 1 kilo hebt maar je wil wel in een zone vliegen dichtbij een vliegveld kan het alsnog de categorie specifiek zijn door het risico?

Wat ik ook lastig vind, wellicht dat u dat weet, hoe wordt bepaald in welke categorie men valt? Is ergens vastgesteld welke soort operaties dan risicovoller zijn dan de open categerie, zo las ik op dronewatch voorbeelden als vliegen voor inspecties en dichtbij vliegvelden, zijn dit voorbeelden door de EASA benoemd? Het lijkt mij namelijk lastig bepaalbaar af en toe