Vragen over ROC-light en DJI Mavic

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Dirkjan82

Member
Lid geworden
25 apr 2017
Berichten
58
Waarderingsscore
15
Punten
8
Leeftijd
41
Locatie
Edam
Hallo allen,
Excuses als de vragen hier al aan bod geweest zijn. Ik wil graag een ROC-light gaan halen om mijn DJI Mavic ook zakelijk in te mogen zetten. Hier heb ik echter nog een paar vragen over:

Over de wetgeving:
1. Mag ik een drone die is geregistreerd voor zakelijk gebruik nog privé gebruiken met de regelgeving voor privégebruik? Ofwel: als ik niet zakelijk vlieg, mag ik dan met dezelfde drone wel tot 120 meter (zolang dat nog kan binnen de wetgeving)? En uiteraard tot 50 meter als ik wel in opdracht/zakelijk vlieg.

2. Ik merk dat de wetgeving soms erg onduidelijk is. Er wordt aangegeven 50 meter afstand te houden tot "obstakels". De websites van IL&T en Rijksoverheid lijken daar beiden soms net een iets andere invulling/voorbeelden bij te geven. Gelukkig is er de duidelijke factsheet die hier op het forum staat. Maar de term "obstakels" is erg ruim te interpreteren. Zie vind ik op 20 meter hoogte een auto geen obstakel, maar een boom wel. Volgens de voorbeelden van de wetgever is het echter precies andersom. Niet dat ik de grenzen op wil zoeken, maar wat kan ik het beste aanhouden? De factsheet van IL&T, aangezien zij ook de controlerende instantie zijn?

3. Wat wordt er verstaan onder "industrie- en havengebieden"? De haven zoals die van Rotterdam lijkt mij duidelijk en lijkt mij ook datgene wat bedoeld wordt in de wetgeving. Maar valt een kleine jachthaven zoals bij Edam of Volendam daar ook onder? Nog even los van het feit dat je dan al snel binnen 50 meter van obstakels in de vorm van (zeil)boten zit waar je natuurlijk rekening mee moet houden.

4. Hoe weet ik dat ik 50 meter afstand houd van obstakels? De drone vertelt mij niet hoe ver iets is, dus dat wordt inschatten. Ik neem aan dat de wetgever die 50 meter als veilige marge heeft gehouden zodat mensen niet te dichtbij komen met hun drone. Een keer per ongeluk 45 meter afstand zal geen problemen geven, maar 20 meter afstand natuurlijk wel. Wederom, mijn doel is zeker niet de grenzen op te zoeken, maar enkel om de wetgeving beter te begrijpen zodat ik straks gewoon met een gerust hart mijn ROC-light kan inzetten zonder risico op boetes te lopen.

5. Hoe zit het met afstand houden van wegen? Ik lees soms berichten dat dit alleen geldt voor wegen waar 80 of meer gereden mag worden, soms (zoals in de factsheet) staat het gewoon als "wegen", wat dus ook op 60-km wegen betrekking kan hebben. En hoe zit het met fietspaden?
In het artikel Een dag uit het leven van een beroepsdronepiloot heeft Wiebe het over de windmolens bij Marken, waar hij kan opstijgen vanaf de parkeerplaats naast de weg en de weg niet over hoeft te steken met zijn drone. De weg ligt op een smalle dijk met water aan twee kanten en de parkeerplaats die ik weet ligt volgens mij binnen 50 meter van de weg. Dus hoe zit dat dan met veilig opstijgen met meer dan 50 meter van de weg af? Ik kan mij uiteraard vergissen, dus excuses als ik ten onrechte aanneem dat je te dicht bij de weg zat. Gemeen artikel trouwens, nu wil ik ook een DJI Ronin M!


Met alle wegen en bebouwing en voertuigen (obstakels) en natuurgebieden (zoals Natura 2000) in Nederland is het bijna alsof je met een ROC-light vrijwel nergens kan vliegen. Vandaar dat ik wat duidelijkheid wil over wat er juist wél kan en hoe jullie ermee omgaan.


Over de DJI Mavic in combinatie met een ROC-light:
6. Wat is de beste plek om een brandplaatje te bevestigen op de DJI Mavic? En hoe kan ik die het beste vastmaken? Ik heb geen idee in welk deel bijvoorbeeld de GPS-module zit en ik boor er liever niet zomaar een schroef in.

7. Kan ik op de Mavic controller/DJI GO4 app ook zien hoe ver de drone van de controller weg is? Ik kan wel een afstand van 100 meter instellen, maar dat is vanaf het vertrekpunt/homepoint en niet vanaf mij. Als ik meeloop steeds een nieuw homepoint aanmaken is nogal een gedoe. Of is dit net zoals de 50 meter afstand van obstakels ook weer een kwestie van redelijkerwijs inschatten?
 
Hoi Dirk-Jan.
Je hebt een goede plek gevonden om je vragen te stellen. Hier zijn een hoop hulpvaardige en kundige mensen die allemaal wel wat willen bijdragen, dus ...

Laat ik eens een schot voor de boeg doen:
1) van de wet wel, maar van de verzekeraar niet. Verzekering is verplicht voor ROC(-l) en de verzekeringsmaatschappij wil alleen vluchten verzekeren die onder dat ROC uitgevoerd worden, vanwege de risicozetting
2) klopt, interpretaties variëren van persoon tot persoon en van instantie tot instantie. Het is belangrijk om daarbij uit te gaan van de letterlijke tekst van de luchtvaartwetgeving en de regeling op afstand bestuurbare voertuigen. En niet van flyers, websites, samenvattingen, of zo iets. Dus ook niet de factsheet van IL&T , hoewel dat inderdaad het dichtste bij de bron vandaan komt. Dat is allemaal afgeleide informatie en kan nèt iets anders opgeschreven zijn.
Wat de juridisch juiste interpretatie is, daar komen we pas achter wanneer iemand schade heeft gemaakt, ben ik bang.
3) ook daar geldt dat laatste - wat de juridisch juiste interpretatie is... Ik denk dat bij haven en industriegebieden ook privacy redeneringen meespelen. Daarmee is dus ook de haven van Volendam, of zelfs een aanlegsteiger in Giethoorn een plek om niet te dicht op te vliegen.
4) inderdaad een beetje inschatten. 40 meter zal je niet kwalijk genomen kunnen worden, maar 10 meter kun je niet "per ongeluk" meer noemen. Ook hier: maak je schade / schend je privacy, dan was je te dichtbij.
5) in de regeling modelvliegen staat dat je 30 en 60 km/u wegen mag overvliegen. Maar die regeling is van toepassing voor hobbymatig vliegen. De ROABV zal daar ook vast wat over roepen, maar die ken ik niet uit mijn hoofd. Daar kan vast een ROC(-l) houder zó antwoord op geven.
Voor wat betreft Natura 2000 gebieden: ga er vanuit dat je het wèl mag overvliegen (beheerder heeft geen zeggenschap over het luchtruim), maar dat opstijgen en landen, plus het bedienen van je drone niet zonder meer toegestaan is binnen het gebied. Dat is in principe een vergunningsplichtige activiteit.
6) ik heb geen Mavic, dus daar zal een ander wel op inspringen
7) ook daar zal een ervaren Mavic vlieger wel wat zinnigs op weten te zeggen.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Punt 7. Links onder in het scherm staat die info.
D = your controller’s distance from the aircraft

H = Show you the height based off the takeoff point

H.S. = This displays the horizontal speed of the drone

V.S. = This displays the vertical speed of the drone which is how fast or slow your aircraft is climbing and ascending
 
1. Mag ik een drone die is geregistreerd voor zakelijk gebruik nog privé gebruiken met de regelgeving voor privégebruik? Ofwel: als ik niet zakelijk vlieg, mag ik dan met dezelfde drone wel tot 120 meter (zolang dat nog kan binnen de wetgeving)? En uiteraard tot 50 meter als ik wel in opdracht/zakelijk vlieg.

Ha Dirk-Jan, helaas is het stipt genomen niet toegestaan om recreatief te vliegen met een drone die als professionele RPAS geregistreerd staat, iets wat volgt uit artikel 1 van de regeling modelvliegen:

In deze regeling wordt verstaan onder:

modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport.

Daarbij is het inderdaad zo dat sommige verzekeraars ook dergelijke voorwaarden stellen. Toch vraag ik me af of de soep in de praktijk zo heet wordt gegeten als dat-ie wordt opgediend. En met de strikter wordende regels voor amateur vliegers (die worden min of meer gelijk getrokken aan die voor ROC light vliegers) maakt het binnenkort eigenlijk toch niet meer uit...
 
Het woordje "uitsluitend" is daar het belangrijke woordje. Zonder dat woordje zou het wèl mogen van de wetgever (nog steeds niet van de verzekeraar).
Vandaar ook dat ik voor de interpretatie vragen wees naar de originele wetstekst. Taaie kost die met de beste bedoelingen samengevat en begrijpbaar gemaakt wordt in andere bronnen, maar dat gaat meestal niet zonder verlies van nauwkeurigheid.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Bedankt voor de duidelijke antwoorden. Rest enkel nog de vraag waar op een DJI Mavic de beste plek is voor het brandplaatje.

Privé vliegen kan dus wel, als ik mij maar aan de ROC-light wetgeving houdt. Aangezien regels voor particuliere vluchten binnenkort™ toch ongeveer gelijk getrokken gaan worden met ROC-light regelgeving is dat dan helemaal geen bezwaar meer!

En de wegen worden wel duidelijk genoemd in de regeling modelvliegen, maar hoe zit dat met een ROC-light?

Wat betreft de jachthavens: ik was ook niet van plan er zonder toestemming te gaan vliegen. Ik ken wel een aantal mensen in Edam, waaronder mijn schoonvader, die het wel leuk en goed vinden als ik het eerst vraag. En natuurlijk niet 's zomers als mensen op hun boot liggen te zonnen, maar zoals nu als er nog wat gewerkt wordt aan het laatste onderhoud en het inhijsen van de boten vanaf de kant. Dat is uiteraard nog geen toestemming van de wetgever! En in de wettekst wordt gesproken over "havengebieden", wat dus alle soorten havens kan zijn. Omdat het in 1 zucht genoemd wordt met industriegebieden klinkt het alsof ze meer transport/industriehavens bedoelen dan een jachthaven(tje), maar met gevaar voor masten die vaak hoger zijn dan je denkt begrijp ik wel dat vliegen daar niet zomaar mag (ook iets met afstand tot obstakels).
 
Toch nog een extra vraag erbij:
Hoe zit het met privégebruik in het buitenland? Stel dat ik mijn drone die in Nederland is geregistreerd en gebruikt wordt onder een Nederlands ROC-light tijdens een vakantie naar het buitenland. Gewoon om voor mijzelf wat leuke vakantiefoto's te maken, waarbij ik natuurlijk rekening houdt met de dronewetgeving van het betreffende land.
Mag dit?
De zakelijke droneverzekering in Nederland zal dat wel afkeuren/niet dekken als het mis gaat omdat het geen zakelijk gebruik en niet in Nederland is. Maar mag het wettelijk gezien? En kan ik schade (waar we natuurlijk niet op hopen) wel dekken onder de reisverzekering?
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans R
Punt 7. Links onder in het scherm staat die info.
D = your controller’s distance from the aircraft

H = Show you the height based off the takeoff point

H.S. = This displays the horizontal speed of the drone

V.S. = This displays the vertical speed of the drone which is how fast or slow your aircraft is climbing and ascending

Uit de handleiding van DJI zelf, versie 1.6:
"D 30M : Distance between the aircraft and the Home Point."

Dus niet distance to controller.

Bron: https://dl.djicdn.com/downloads/mavic/20170418/Mavic+Pro+User+Manual_V1.6.pdf
Pagina 45, punt 19 uit het hoofdstuk "DJI GO 4 App"

En de afstand beperken via de DJI GO 4 app is het beperken van de afstand tot het homepoint, wederom niet tot de controller. Dit heb ik ervaren door de afstand op 100 meter in de stellen. Weg te vliegen en dan naar de drone toe lopen. Als ik er nagenoeg onder sta zegt nog ie 100 meter distance te hebben (tot homepoint) en vliegt ie niet verder omdat dat de maximaal toegestane afstand is die ik in de app heb ingesteld.
 
  • Leuk
Waarderingen: Hans R
Toch nog een extra vraag erbij:
Hoe zit het met privégebruik in het buitenland? Stel dat ik mijn drone die in Nederland is geregistreerd en gebruikt wordt onder een Nederlands ROC-light tijdens een vakantie naar het buitenland. Gewoon om voor mijzelf wat leuke vakantiefoto's te maken, waarbij ik natuurlijk rekening houdt met de dronewetgeving van het betreffende land.
Mag dit?
De zakelijke droneverzekering in Nederland zal dat wel afkeuren/niet dekken als het mis gaat omdat het geen zakelijk gebruik en niet in Nederland is. Maar mag het wettelijk gezien? En kan ik schade (waar we natuurlijk niet op hopen) wel dekken onder de reisverzekering?

Zolang jij je houdt aan de regels voor het recreatief en/of professioneel vliegen met drones in het betreffende land is er niets aan de hand. Bedenk wel dat je in sommige landen je drone moet registreren (o.a. in de VS), of moet voorzien van contactgegevens (Duitsland).

Een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering is meestal wereldwijd dekkend. Wat betreft je privé aansprakelijkheidsverzekering, als je recreatief gaat vliegen, daarvoor moet je even kijken wat je polis zegt over het vliegen met modelvliegtuigen. De drone zelf is meestal niet casco verzekerd onder je reisverzekering. Ik denk ook dat de premie voor het casco verzekeren van een drone aardig hoog is, als het al mogelijk is.
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC
Zolang jij je houdt aan de regels voor het recreatief en/of professioneel vliegen met drones in het betreffende land is er niets aan de hand. Bedenk wel dat je in sommige landen je drone moet registreren (o.a. in de VS), of moet voorzien van contactgegevens (Duitsland).

Een bedrijfsmatige aansprakelijkheidsverzekering is meestal wereldwijd dekkend. Wat betreft je privé aansprakelijkheidsverzekering, als je recreatief gaat vliegen, daarvoor moet je even kijken wat je polis zegt over het vliegen met modelvliegtuigen. De drone zelf is meestal niet casco verzekerd onder je reisverzekering. Ik denk ook dat de premie voor het casco verzekeren van een drone aardig hoog is, als het al mogelijk is.

Bedankt voor dit (en het vorige) heldere antwoord! Rekening houden met de regels van het land spreekt, vind ik, voor zich. Het vinden van die regels is soms lastig, zeker met een taalbarrière. Zo is mijn Frans zeer beperkt en is zoeken op Franse overheidssites dus moeilijk, gelukkig zijn daar weer fora zoals dit en websites zoals Dronewatch voor.
 
Zo is mijn Frans zeer beperkt en is zoeken op Franse overheidssites dus moeilijk, gelukkig zijn daar weer fora zoals dit en websites zoals Dronewatch voor.
Als je actuele drone-regels en een no-fly zone map van Frankrijk hebt weten te vinden, dan hou ik me aanbevolen.
 
Kaartje kun je hier "maken":
https://www.geoportail.gouv.fr/carte

Links boven vind je een menu "cartes", waarin je kiest voor de laatste optie "Territoires er transport", dan voor "Transports", vervolgens "Restrictions puur drones de loisir"

39dc54dd3c4c060b976fcdbefe9b8cda.jpg

Dat kan er dan zo uit zien, afhankelijk van nog wat filters die je in de rechter menu's aan of uit vinkt.


In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC, flybert en Sjakie
Many thanks Eric-Jan. Dat had ik zelf dus nooit gevonden.
 
De app Hover ook fijn. Die geeft aan of de omstandigheden om te vliegen goed zijn of niet: weer (inclusief wind), no-fly zones en andere zones waar mogelijk beperkingen gelden, etc. Alleen hoe het zit met lokale regelgeving (anders dan de no-fly zones en andere beperkingen in bepaalde gebieden) geeft ie voor zover ik weer niet aan. En dan nog is het opletten: bij mij in de wijk geeft ie aan dat ik mag vliegen, hoewel ik dan volgens de wetgeving te dicht bij de huizen kom en er dus helemaal niet mag vliegen. Bij bepaalde zones geeft ie wel iets beter aan waarom die zone er is en wat de beperkingen zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie
Ik zie ook behoorlijke verschillen tussen de site en Hover, wanneer ik de no-fly zones bekijk aan de zuidkust van Frankrijk. Het blijft me toch een beetje onduidelijk waar je nou wel en niet mag vliegen.
 
Ik zou dan een site van de Franse overheid eerder vertrouwen dan een app die meestal uitgaat van een punt met een bepaalde straal er omheen. Ik ken Hover niet, dus ik weet niet hoe die no-fly zones aangeeft, maar in Frankrijk zijn in ieder geval stroken parallel aan landingsbanen bepalend voor de geldende beperkingen en dat is niet in cirkeltjes te vatten.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Dat klopt. Op de site worden heel expliciet gebieden aangegeven. Er zijn zo wel (best grote) delen waar de kaart geen restrictie aangeeft, waar Hover dan weer een grote cirkel over heen tekent. Ik hou inderdaad de restricties op de site maar aan.
 
Ik ken Hover wel, en gebruik het daarom niet meer. Kaart geeft absoluut verkeerde beelden. En de weersvoorspellingen zijn ook niet je van het.
Voor het weer gebruik ik de app UAV Forecast. Ik heb het btw alleen over gebruik in Nederland. Daarbuiten weet ik het niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Er zijn zo wel (best grote) delen waar de kaart geen restrictie aangeeft,
Inderdaad, Frankrijk is nog best een vliegvriendelijk land. In ieder geval als je Frans spreekt ... . Er is ook net iets meer ruimte dan in Nederland, natuurlijk.



In theorie komt de praktijk overeen met de theorie
 
Ha Dirk-Jan, helaas is het stipt genomen niet toegestaan om recreatief te vliegen met een drone die als professionele RPAS geregistreerd staat, iets wat volgt uit artikel 1 van de regeling modelvliegen:

In deze regeling wordt verstaan onder:

modelluchtvaartuig: luchtvaartuig, niet in staat een mens te dragen, en uitsluitend gebruikt voor luchtvaartvertoning, recreatie of sport.

Daarbij is het inderdaad zo dat sommige verzekeraars ook dergelijke voorwaarden stellen. Toch vraag ik me af of de soep in de praktijk zo heet wordt gegeten als dat-ie wordt opgediend. En met de strikter wordende regels voor amateur vliegers (die worden min of meer gelijk getrokken aan die voor ROC light vliegers) maakt het binnenkort eigenlijk toch niet meer uit...

Vandaag heb ik gebeld om een PH-nummer aan te vragen en heb daarbij ook dezelfde vraag nogmaals gesteld. Ik werd teruggebeld door een inspecteur van IL&T die kennis heeft van de regelgeving m.b.t. drones en hij vertelde mij dat een geregistreerde drone wel privé mag worden gebruikt. Mits deze drone en het gebruik uiteraard vallen binnen de wetgeving modelvliegen. In de wetgeving staat namelijk niet of een drone voor privé-gebruik geregistreerd mag staan in het luchtvaartregister.
Wel is het zo dat een geregistreerde drone naast privégebruik ook gebruikt mag worden binnen een ROC(-light), wat uiteraard niet geldt voor een niet-geregistreerde drone. Bij dat gebruik geldt dan uiteraard de wetgeving die op het ROC(-light) van toepassing is.
De registratie van de drone en de vergunning (het ROC(light)) zijn dus twee verschillende dingen. De eerste kan wel zonder de tweede, maar andersom niet.
 
  • Leuk
Waarderingen: BRC