Hallo allen,
Excuses als de vragen hier al aan bod geweest zijn. Ik wil graag een ROC-light gaan halen om mijn DJI Mavic ook zakelijk in te mogen zetten. Hier heb ik echter nog een paar vragen over:
Over de wetgeving:
1. Mag ik een drone die is geregistreerd voor zakelijk gebruik nog privé gebruiken met de regelgeving voor privégebruik? Ofwel: als ik niet zakelijk vlieg, mag ik dan met dezelfde drone wel tot 120 meter (zolang dat nog kan binnen de wetgeving)? En uiteraard tot 50 meter als ik wel in opdracht/zakelijk vlieg.
2. Ik merk dat de wetgeving soms erg onduidelijk is. Er wordt aangegeven 50 meter afstand te houden tot "obstakels". De websites van IL&T en Rijksoverheid lijken daar beiden soms net een iets andere invulling/voorbeelden bij te geven. Gelukkig is er de duidelijke factsheet die hier op het forum staat. Maar de term "obstakels" is erg ruim te interpreteren. Zie vind ik op 20 meter hoogte een auto geen obstakel, maar een boom wel. Volgens de voorbeelden van de wetgever is het echter precies andersom. Niet dat ik de grenzen op wil zoeken, maar wat kan ik het beste aanhouden? De factsheet van IL&T, aangezien zij ook de controlerende instantie zijn?
3. Wat wordt er verstaan onder "industrie- en havengebieden"? De haven zoals die van Rotterdam lijkt mij duidelijk en lijkt mij ook datgene wat bedoeld wordt in de wetgeving. Maar valt een kleine jachthaven zoals bij Edam of Volendam daar ook onder? Nog even los van het feit dat je dan al snel binnen 50 meter van obstakels in de vorm van (zeil)boten zit waar je natuurlijk rekening mee moet houden.
4. Hoe weet ik dat ik 50 meter afstand houd van obstakels? De drone vertelt mij niet hoe ver iets is, dus dat wordt inschatten. Ik neem aan dat de wetgever die 50 meter als veilige marge heeft gehouden zodat mensen niet te dichtbij komen met hun drone. Een keer per ongeluk 45 meter afstand zal geen problemen geven, maar 20 meter afstand natuurlijk wel. Wederom, mijn doel is zeker niet de grenzen op te zoeken, maar enkel om de wetgeving beter te begrijpen zodat ik straks gewoon met een gerust hart mijn ROC-light kan inzetten zonder risico op boetes te lopen.
5. Hoe zit het met afstand houden van wegen? Ik lees soms berichten dat dit alleen geldt voor wegen waar 80 of meer gereden mag worden, soms (zoals in de factsheet) staat het gewoon als "wegen", wat dus ook op 60-km wegen betrekking kan hebben. En hoe zit het met fietspaden?
In het artikel Een dag uit het leven van een beroepsdronepiloot heeft Wiebe het over de windmolens bij Marken, waar hij kan opstijgen vanaf de parkeerplaats naast de weg en de weg niet over hoeft te steken met zijn drone. De weg ligt op een smalle dijk met water aan twee kanten en de parkeerplaats die ik weet ligt volgens mij binnen 50 meter van de weg. Dus hoe zit dat dan met veilig opstijgen met meer dan 50 meter van de weg af? Ik kan mij uiteraard vergissen, dus excuses als ik ten onrechte aanneem dat je te dicht bij de weg zat. Gemeen artikel trouwens, nu wil ik ook een DJI Ronin M!
Met alle wegen en bebouwing en voertuigen (obstakels) en natuurgebieden (zoals Natura 2000) in Nederland is het bijna alsof je met een ROC-light vrijwel nergens kan vliegen. Vandaar dat ik wat duidelijkheid wil over wat er juist wél kan en hoe jullie ermee omgaan.
Over de DJI Mavic in combinatie met een ROC-light:
6. Wat is de beste plek om een brandplaatje te bevestigen op de DJI Mavic? En hoe kan ik die het beste vastmaken? Ik heb geen idee in welk deel bijvoorbeeld de GPS-module zit en ik boor er liever niet zomaar een schroef in.
7. Kan ik op de Mavic controller/DJI GO4 app ook zien hoe ver de drone van de controller weg is? Ik kan wel een afstand van 100 meter instellen, maar dat is vanaf het vertrekpunt/homepoint en niet vanaf mij. Als ik meeloop steeds een nieuw homepoint aanmaken is nogal een gedoe. Of is dit net zoals de 50 meter afstand van obstakels ook weer een kwestie van redelijkerwijs inschatten?
Excuses als de vragen hier al aan bod geweest zijn. Ik wil graag een ROC-light gaan halen om mijn DJI Mavic ook zakelijk in te mogen zetten. Hier heb ik echter nog een paar vragen over:
Over de wetgeving:
1. Mag ik een drone die is geregistreerd voor zakelijk gebruik nog privé gebruiken met de regelgeving voor privégebruik? Ofwel: als ik niet zakelijk vlieg, mag ik dan met dezelfde drone wel tot 120 meter (zolang dat nog kan binnen de wetgeving)? En uiteraard tot 50 meter als ik wel in opdracht/zakelijk vlieg.
2. Ik merk dat de wetgeving soms erg onduidelijk is. Er wordt aangegeven 50 meter afstand te houden tot "obstakels". De websites van IL&T en Rijksoverheid lijken daar beiden soms net een iets andere invulling/voorbeelden bij te geven. Gelukkig is er de duidelijke factsheet die hier op het forum staat. Maar de term "obstakels" is erg ruim te interpreteren. Zie vind ik op 20 meter hoogte een auto geen obstakel, maar een boom wel. Volgens de voorbeelden van de wetgever is het echter precies andersom. Niet dat ik de grenzen op wil zoeken, maar wat kan ik het beste aanhouden? De factsheet van IL&T, aangezien zij ook de controlerende instantie zijn?
3. Wat wordt er verstaan onder "industrie- en havengebieden"? De haven zoals die van Rotterdam lijkt mij duidelijk en lijkt mij ook datgene wat bedoeld wordt in de wetgeving. Maar valt een kleine jachthaven zoals bij Edam of Volendam daar ook onder? Nog even los van het feit dat je dan al snel binnen 50 meter van obstakels in de vorm van (zeil)boten zit waar je natuurlijk rekening mee moet houden.
4. Hoe weet ik dat ik 50 meter afstand houd van obstakels? De drone vertelt mij niet hoe ver iets is, dus dat wordt inschatten. Ik neem aan dat de wetgever die 50 meter als veilige marge heeft gehouden zodat mensen niet te dichtbij komen met hun drone. Een keer per ongeluk 45 meter afstand zal geen problemen geven, maar 20 meter afstand natuurlijk wel. Wederom, mijn doel is zeker niet de grenzen op te zoeken, maar enkel om de wetgeving beter te begrijpen zodat ik straks gewoon met een gerust hart mijn ROC-light kan inzetten zonder risico op boetes te lopen.
5. Hoe zit het met afstand houden van wegen? Ik lees soms berichten dat dit alleen geldt voor wegen waar 80 of meer gereden mag worden, soms (zoals in de factsheet) staat het gewoon als "wegen", wat dus ook op 60-km wegen betrekking kan hebben. En hoe zit het met fietspaden?
In het artikel Een dag uit het leven van een beroepsdronepiloot heeft Wiebe het over de windmolens bij Marken, waar hij kan opstijgen vanaf de parkeerplaats naast de weg en de weg niet over hoeft te steken met zijn drone. De weg ligt op een smalle dijk met water aan twee kanten en de parkeerplaats die ik weet ligt volgens mij binnen 50 meter van de weg. Dus hoe zit dat dan met veilig opstijgen met meer dan 50 meter van de weg af? Ik kan mij uiteraard vergissen, dus excuses als ik ten onrechte aanneem dat je te dicht bij de weg zat. Gemeen artikel trouwens, nu wil ik ook een DJI Ronin M!
Met alle wegen en bebouwing en voertuigen (obstakels) en natuurgebieden (zoals Natura 2000) in Nederland is het bijna alsof je met een ROC-light vrijwel nergens kan vliegen. Vandaar dat ik wat duidelijkheid wil over wat er juist wél kan en hoe jullie ermee omgaan.
Over de DJI Mavic in combinatie met een ROC-light:
6. Wat is de beste plek om een brandplaatje te bevestigen op de DJI Mavic? En hoe kan ik die het beste vastmaken? Ik heb geen idee in welk deel bijvoorbeeld de GPS-module zit en ik boor er liever niet zomaar een schroef in.
7. Kan ik op de Mavic controller/DJI GO4 app ook zien hoe ver de drone van de controller weg is? Ik kan wel een afstand van 100 meter instellen, maar dat is vanaf het vertrekpunt/homepoint en niet vanaf mij. Als ik meeloop steeds een nieuw homepoint aanmaken is nogal een gedoe. Of is dit net zoals de 50 meter afstand van obstakels ook weer een kwestie van redelijkerwijs inschatten?