Waar kan/mag WEL gevlogen worden?

Fenix

New Member
Lid geworden
28 sep 2024
Waarderingsscore
0
Punten
1
De prachtige App GoDrone geeft alle plaatsen waar niet gevlogen mag worden. Dat blijkt heel veel en in beginsel best wel complex te interpreteren. Dat wil niet perse zeggen dat waar buiten de plaatsen waar een verbod of waarschuwing geldt wel gevlogen kan worden.

Is er ook zoiets als een app of iets anders waar wordt aangegeven waar wel gevlogen mag worden? Ik heb niet eens in beginsel behoefte aan grote hoogtes.
Die map ontneemt me eerlijk gezegd alle zin om er op uit te gaan met de drone. DJI 3 mini Pro.

Hebben jullie tips of ervaringen?

Is er ook zoiets als een app of iets anders waar wordt aangegeven waar wel gevlogen mag worden?
Dat is toch een en hetzelfde? Alles wat overblijft van de gebieden waar je niet mag vliegen, daar mag je wel vliegen.

Dat is toch een en hetzelfde? Alles wat overblijft van de gebieden waar je niet mag vliegen, daar mag je wel vliegen.
Nee, je kunt niet zonder meer vliegen op de plaatsen waar niet direct een verbod geldt. Overigens is er sprake van verschillende typen verboden. Ik zie door de bomen echt het bos niet meer. Je kunt het ook omkeren. Maak iets waar het uitdrukkelijk wel kan, dan mag het op de overige plekken niet. Iets overzichtelijker. Ik heb ook behoefte aan plekken waar te oefenen is, niet extreem hoog, zonder het idee dat er meteen een boswachter of politie in je nek hijgt. Maargoed, ik begrijp dat het niet zo een slimme vraag is?

Nee, je kunt niet zonder meer vliegen op de plaatsen waar niet direct een verbod geldt. Overigens is er sprake van verschillende typen verboden. Ik zie door de bomen echt het bos niet meer. Je kunt het ook omkeren. Maak iets waar het uitdrukkelijk wel kan, dan mag het op de overige plekken niet. Iets overzichtelijker. Ik heb ook behoefte aan plekken waar te oefenen is, niet extreem hoog, zonder het idee dat er meteen een boswachter of politie in je nek hijgt. Maargoed, ik begrijp dat het niet zo een slimme vraag is?
Kom eens met een voorbeeld / locatie

Op zich is het geen domme vraag.

Ik neem even aan dat je net een drone hebt gekocht en nieuw bent in de wondere wereld van het vliegen.
Je (vermoedelijke) locatie geeft aan dat je in een van de grootste NFZ (Schiphol of tewel EHAM CTR) woont in Nederland.
Om zelf wat meer kennis over wet- & regelgeving betreffende het vliegen te krijgen zou je je A1/A3 certificaat kunnen halen. Dan leer je ook wat meer over de do’s & do’nts van het vliegen met een drone.
Je kan ook eens kijken op de website Drones voor beginners - Drones voor beginners - Gebieden
Hier kan je van alles vinden/teruglezen betreffende drones en het vliegen ermee.

Handhaving gebruikt de GoDroneapp als standaard.
Veel drone piloten gebruiken daarnaast ook Aeret kaartviewer.
Ik vind deze ook overzichtelijker en de eventuele tijden/hoogtes en dergelijke staan er duidelijker vermeld.

Op zich is het geen domme vraag.

Ik neem even aan dat je net een drone hebt gekocht en nieuw bent in de wondere wereld van het vliegen.
Ja, dat klopt. Ik heb 'm eigenlijk al meer dan 2 jaar. Gebruik 'm nauwelijks. Bij een vlucht in Spaarnwoude, pal naast een (op dat moment gesloten) model vliegtuigen vliegveldje nota bene, had ik meteen de aandacht van een boswachter.

Ik snap natuurlijk dat het hier een risicogebied voor luchtvaart is, dus > 30 meter is niet handig. Maar om wat te oefenen, om het gevoel wat in de vingers te krijgen, is een redelijk veldje en een max hoogte van 20, of zelfs 10, meter perfect. Een maximumhoogte is instelbaar, dus controleerbaar, waardoor handhaving daar goed mee kan werken. Ik snap niet zo goed waarom die nul hoogte wordt gehanteerd. Zeker bij recreatief gebruik, zoals ik met mijn DJI-3 mini pro.

Maargoed, wat jij stuurde is al hele goede info. Daar kan ik zeker wat mee. Dus bedankt daarvoor.

Ja, dat klopt. Ik heb 'm eigenlijk al meer dan 2 jaar. Gebruik 'm nauwelijks. Bij een vlucht in Spaarnwoude, pal naast een (op dat moment gesloten) model vliegtuigen vliegveldje nota bene, had ik meteen de aandacht van een boswachter.

Ik snap natuurlijk dat het hier een risicogebied voor luchtvaart is, dus > 30 meter is niet handig. Maar om wat te oefenen, om het gevoel wat in de vingers te krijgen, is een redelijk veldje en een max hoogte van 20, of zelfs 10, meter perfect. Een maximumhoogte is instelbaar, dus controleerbaar, waardoor handhaving daar goed mee kan werken. Ik snap niet zo goed waarom die nul hoogte wordt gehanteerd. Zeker bij recreatief gebruik, zoals ik met mijn DJI-3 mini pro.

Maargoed, wat jij stuurde is al hele goede info. Daar kan ik zeker wat mee. Dus bedankt daarvoor.
Het gaat niet om jouw hoogte, maar om het risico op een fly-away.
Hoe klein ook, er bestaat een risico.

Mogelijk dat de nieuwe wetgeving (volgend jaar?) wat meer ruimte geeft rondom de luchthavens zoals dat ook vaak in het buitenland gehanteerd wordt.