Waar mag je nu wel vliegen.

Arcyy

New Member
Lid geworden
5 apr 2020
Berichten
3
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
37
Locatie
tholen
Hallo allemaal!

Ik heb gisteren voor het eerst een drone aangeschaft een Mavic mini.
Ben zelf rolstoel gebonden en vond de vrijheid van een drone wel een leuk idee om toch op mooie plaatsen te komen etc.
Nu ben ik vandaag in mijn achtertuin aan de slag gegaan om even af te tasten en na 10 min Politie aan de deur, of ik mensen der privacy wil respecteren. Heb niet eens over tuinen gevlogen, maar goed heb gezegd dat ik hem pas heb en even aan het oefenen was.
Is gelijk een melding van gemaakt en als het nog een keer gebeurd komen ze hem innemen.
Nu ben ik wel bang dat mensen er gewoon een valse melding van maken terwijl ik het niet nog eens zal doen.
Kan ik dit ergens dan laten zien of ik wel of niet heb gevlogen na de waarschuwing?
Dit zal niet meer gebeuren natuurlijk. Maar toch vervelend dat mensen niet even aan de deur komen om zelf het even aan te geven dat ze er overlast van hebben, zou wel net zo prettig zijn. "vooral in deze verschrikkelijke tijd"

Nu kom ik op mijn vraag, ik heb zitten kijken naar de kaart en woon zelf in Tholen en dat is een no-fly zone, maar aan de rand wat ook gemeente tholen is dat wordt WIT aangegeven maar is dit dan vrije luchtruim ? Kan dit niet vinden want WIT wordt ook niet aangegeven in de legenda.

Denk zal even informeren bij jullie en hoop dat jullie me verder kunnen helpen.

Alvast bedankt!

Groetjes Arcyy!
 
Gebruik je de officiele kaart ?
 
Ik heb gekeken bij de rijksoverheid kaart. Daar worden de no fly zones aangegeven en ook natuur gebieden maar juist niet waar het wel mag. Dus vandaar me vraag.
 
Hi Arcyy, welkom op het forum. Helaas is er eigenlijk alleen maar een kaart met plekken waar je *zeker niet* mag vliegen. Een kaart met plekken waar je wel mag vliegen is er eigenlijk niet. En op die kaart zouden eigenlijk niet zo heel veel plekken staan, vrees ik. Je mag niet boven bebouwing vliegen, niet bij natuurgebieden, niet nabij vliegvelden, wegen, havens, industriegebieden, en ga zo maar door.

Anyway, ik heb even op de kaart gekeken voor je, en ten noordwesten van Tholen zijn er toch nog zat plekken waar je gewoon kunt vliegen. Rondom Poortvliet bijvoorbeeld. Bij het natuurgebied onder Scherpenisse is het weer even uitkijken geblazen, ivm het broedseizoen en ik vermoed dat daar nu veel vogels zitten met nesten. Als je maar een 'wit' stuk vindt waarbij je niet boven wegen/bebouwing vliegt en dus een beetje aan de natuur denkt, dan kom je een heel eind.
 
Bedankt voor de reacties, dan zal ik maar eens wat plekjes gaan opzoeken zodra ik wat video's heb geschoten zal ik ze hier delen.

Groetjes en iedereen een fijne avond gewenst!
 
Ja kan ook de app van ASR downloaden. Die heet Asr vlieg veilig. Die geeft gelijk aan of je er mag vliegen of niet. Natuurlijk altijd nog je gezonde verstand gebruiken. Maar je kan in ieder geval zien of het een no fly zone is of niet.

In je app van dji worden ook je vlieg momenten bij gehouden. Dus zo zou je kunnen laten zien of je gevlogen hebt of niet. Mochten ze weer aan de deur staan.


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Vertrouw niet op Apps, altijd de officiele informatie bvan de rijksoverheid aanhouden.
 
Vertrouw niet op Apps, altijd de officiele informatie bvan de rijksoverheid aanhouden.

Klopt, maar helaas is die ook niet altijd up to date. Op de huidige kadaster dronekaart staan bijv nog vliegvelden die niet meer actief zijn (bijv Moergestel), laagvlieggebieden die alleen actief waren voor een oefening (ten noorden van Den Helder) en ontbreken er nog enkele ongecontroleerde vliegvelden en heliports ;-)

Mark
 
Uiteraard hobbelt de statische kaart altijd achter de feiten aan, maar dit is momenteel wel het enige officiele [samen met de overige beschikbare beschikbare informatie] handvat waar-met name- de hobbyvliegers over beschikken. Zo ook de handhaving zal altijd beoordelen op basis van de geldende wettelijke vaststellingen of deze nou verouderd zijn of niet.