Waar moet ik beginnen?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Laserkat

New Member
Lid geworden
8 mrt 2022
Berichten
1
Waarderingsscore
1
Punten
1
Leeftijd
34
Locatie
zutphen
Hoi!

Ik ben nieuw op dit forum en wil me graag gaan verdiepen in de FPV wereld. Ik heb nu sinds anderhalf jaar een Mavic mini 2 en een Mavic air 2 waar ik al enorm handig mee ben geworden. Ik heb al verscheiden video's gemaakt voor vrienden, bedrijven en mijn eigen werk (school).

Nu vind ik het filmgedeelte van het drone vliegen leuk, maar ik ben nu toch wel echt op zoek naar wat meer spanning en actie, en kom dan dus in de FPV wereld terecht.

Nu is het voor mij (ben niet enorm technisch onderlegt) een wirwar van begrippen, informatie, technische details etc. Ik ben op zoek naar een set (goggles, controller en drone) die in principe wel wat mag kosten, maar het hoeft ook niet compleet high end te zijn. Budget technisch heb ik een limiet van rond de 600 euro (om mee te beginnen, ben wel bang dat dit in de toekomst een dure hobby gaat worden, maar goed het zij zo;-))

Hebben jullie tips waar ik mee moet beginnen (set ups, materiaal etc)? Is het van belang dat ik me eerst ga inlezen over de technologie en zo ja, waar kan ik hiervoor het beste informatie vinden?

Alvast bedankt!
 
  • Leuk
Waarderingen: Carnetic
Ik ben geen FPV vlieger, maar ik ben zelf het dronevliegen gestart met een simpele, niet al te dure drone. Gewoon om het vliegen zelf wat onder de knie te krijgen.
Als je zo eenmaal wat ervaring hebt opgedaan, dan kijk je ook anders naar de (instructie-)video's die je op YT vindt (zo is mijn ervaring).
Volgens mij koop je de goedkope FPV drone'tjes al voor rond de 100 euro.

Aan de andere kant: je hebt natuurlijk al ervaring met de MA2 en de Mini 2. Dus heel onwennig zal de FPV drone je niet voor komen. Gewoon voorzichtig beginnen en langzamerhand de ervaring wat uitbouwen.
 
Ik zou niet met de dji fpv drone beginnen. Want hoewel er zeker een tijd en plaats voor deze drone is (Ik heb hem zelf ook) kan hij niet zo goed tegen crashen. En fpv vliegen is crashen anders doe je niet genoeg je best.
om te beginnen kan je het best een goede controller kopen en deze op een flight simulator zoals liftoff of velocidrone aansluiten. er zijn legio goede controllers maar ik raad je aan om er een te kopen waar crossfire of elrs op zit of via een module op te installeren is. Dan hoef je voorlopig geen andere aan te schaffen.
Wil je toch gelijk beginnen met vliegen is een kleine whoop aan te raden. Een rtf kit zoals de emax tinyhawk 3 is een mooi begin. Daarmee kan je gewoon in huis vliegen. Ik zou weg blijven van de speelgoedwinkel drones. Lijkt leuk en goedkoop maar vallen erg tegen.

maar bezin eer ge begint. Het is een zeer verslavende en best dure hobby. Dingen gaan kapot, dat hoort er gewoon bij. Ook de leercurve is erg stijl. Je moet je verdiepen in lipo beheer, solderen, betaflight en vooral heeel veeeel oefenen. Ik was al een week bezig om een drone langer dan een minuut in de lucht te houden.
Voor 600 euro heb je al best een leuk rtf (ready to fly) kitje. wil je beter spul hebben waar je langer plezier van gaat hebben moet je ongeveer 200 rekenen voor een controller. Ongeveer 400 tot 700 voor een goed paar goggles, lipos zijn tussen de 10 en 30 euro en daar wil je er minstens een stuk of 6 van hebben (gemiddelde vliegtijd per lipo is 3 tot 5 minuten). Een lipo lader ook tussne de 50 en 100 euro,En per quad betaal je tussen de 250 tot 500 euro.
het kan hard oplopen. Ik ben vorig jaar april begonnen aan fpv en we hebben 12 quads en ongeveer 40 lipos. Ook zal je vrij snel willen investeren in een gopro of insta360 om filmpjes te maken. Ook zijn veel onderdelen gemaakt van tpu dus veel hebben ook een 3d print hobby ernaast.
Voordeel van de hobby is wel dat je alle onderdelen zelf kan vervangen en de meeste dingen die kapot gaan zijn relatief goedkoop.

Veel zoniet alles kun je van youtube halen. Zoek maar op joshua bardwell (fpv heiligheid) drone camps, rotor riot, albert kim, mr steel, botgrinder, slatt fpv, nurk fpv. Ook zijn er legio facebook groepen waar de meeste leden zeer behulpzaam zijn.
 
Ik zou niet met de dji fpv drone beginnen. Want hoewel er zeker een tijd en plaats voor deze drone is (Ik heb hem zelf ook) kan hij niet zo goed tegen crashen. En fpv vliegen is crashen anders doe je niet genoeg je best.
om te beginnen kan je het best een goede controller kopen en deze op een flight simulator zoals liftoff of velocidrone aansluiten. er zijn legio goede controllers maar ik raad je aan om er een te kopen waar crossfire of elrs op zit of via een module op te installeren is. Dan hoef je voorlopig geen andere aan te schaffen.
Wil je toch gelijk beginnen met vliegen is een kleine whoop aan te raden. Een rtf kit zoals de emax tinyhawk 3 is een mooi begin. Daarmee kan je gewoon in huis vliegen. Ik zou weg blijven van de speelgoedwinkel drones. Lijkt leuk en goedkoop maar vallen erg tegen.

maar bezin eer ge begint. Het is een zeer verslavende en best dure hobby. Dingen gaan kapot, dat hoort er gewoon bij. Ook de leercurve is erg stijl. Je moet je verdiepen in lipo beheer, solderen, betaflight en vooral heeel veeeel oefenen. Ik was al een week bezig om een drone langer dan een minuut in de lucht te houden.
Voor 600 euro heb je al best een leuk rtf (ready to fly) kitje. wil je beter spul hebben waar je langer plezier van gaat hebben moet je ongeveer 200 rekenen voor een controller. Ongeveer 400 tot 700 voor een goed paar goggles, lipos zijn tussen de 10 en 30 euro en daar wil je er minstens een stuk of 6 van hebben (gemiddelde vliegtijd per lipo is 3 tot 5 minuten). Een lipo lader ook tussne de 50 en 100 euro,En per quad betaal je tussen de 250 tot 500 euro.
het kan hard oplopen. Ik ben vorig jaar april begonnen aan fpv en we hebben 12 quads en ongeveer 40 lipos. Ook zal je vrij snel willen investeren in een gopro of insta360 om filmpjes te maken. Ook zijn veel onderdelen gemaakt van tpu dus veel hebben ook een 3d print hobby ernaast.
Voordeel van de hobby is wel dat je alle onderdelen zelf kan vervangen en de meeste dingen die kapot gaan zijn relatief goedkoop.

Veel zoniet alles kun je van youtube halen. Zoek maar op joshua bardwell (fpv heiligheid) drone camps, rotor riot, albert kim, mr steel, botgrinder, slatt fpv, nurk fpv. Ook zijn er legio facebook groepen waar de meeste leden zeer behulpzaam zijn.
Welke, niet al te dure, zou je aanraden voor het oefenen met een sim?
 
De jumper t lite is een leuke instap maar wil je daar later crossfire of elrs op instaleren moet je een kleine aanpassing doen aan de printplaat en dus solderen. Niet al te moeilijk maar mischien toch al een stap te ver voor je. Je kan er wel met de meeste whoopjes mee vliegen omdat frsky prima werkt met deze controller.
als je iets meer budget hebt kan je voor de tbs tango of de tbs mamba gaan. Hier zit al crossfire cq tracer in.
een veel gebruikte controller is ook de frsky qx7 of de t16. Kan je bij beide geen buil aan vallen hoewel accus voor de qx7 wat moeilijker te vinden zijn.
grofweg zijn de controllers in twee groepen te delen. Traditioneel redelijk groot maar daardoor steving in de hand, of de gamecontroller stijl. Je zou moeten uitvinden wat je handig vind. Als je kleine khandjes hebt is de gamecontroller stijl handigger. Ikzelf vind de qx7 erg fijn in de hand liggen maar ik heb dan ook kolenschoppen als handen.

bovenstaande zijn allemaal bij droneshop.nl te vinden mocht je wat meer geduld hebben zijn bangood of alliexpress ook een prima winkels maar dat moet verscheept worden uit china dus lange levertijd. Drone fpv racer in frankrijk heeft ook veel goed spul en leverd binnen enkele dagen. Als je amerikaanse shops bekijkt lijken de prijzen vaak lager maar betaal je nog import heffing op de producten.