Mavic Mini Waarom wifi

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peterp0st

Member
Lid geworden
5 mei 2020
Berichten
88
Waarderingsscore
18
Punten
8
Locatie
Rotterdam
Voor de verbinding controller met de drone maakt de mini dus gebruik van wifi.Andere drones gebruiken OcuSync als ik het goed begrepen heb zorgt die techniek voor een sterker en stabieler signaal, waarom wordt dat dan ook niet bij de mini gebruikt...laat me raden, het is duurder, maar weegt dat op tegen de nadelen van wifi?Tot nu toe heb ik nog steeds gevlogen in een open vlakte (geen bomen/gebouwen) en altijd met de drone in het zicht.Toch krijg regelmatig van die kortstondige berichten dat het signaal zwak is, inmiddels weet ik dat je daar niet gelijk van in paniek moet raken maar een veilig gevoel geeft het ook niet.
 
Hoewel we met z'n allen alleen maar kunnen speculeren, deze vraag kun je beter bij DJI voorleggen, vermoed ik dat het met het gewicht te maken heeft. De mini zit onder de 250 gram en standaard wifi modules zijn helemaal uitontwikkeld en kunnen hierdoor klein en superlicht zijn. DJI zijn eigen modules zijn denk ik te zwaar en te duur.
 
Dank je wel @Higgie , jouw suggestie klinkt heel aannemelijk. Een antenne-versterker zou nog soelaas bieden maar dan kan ik mijn zonnekap niet gebruiken. De volgende drone moet OcuSync hebben ;)
 
Het draait voornamelijk om kosten. De wifi modules zijn dusdanig uitontwikkeld en gestandaardiseerd dat deze goedkoper te verkrijgen zijn. Gewicht zou ook best een rol kunnen spelen bij de Mavic Mini. Overigens werken veel concullega's van DJI ook met wifi (Parrot, Autel Robotics). Maar zo stabiel als OcuSync wordt het niet snel.
 
Hint: gebruik een telefoon met OLED scherm, die zijn een stuk beter leesbaar in de zon.

OLED vs IPS LCD beide in de zon.20200803_130240.jpg
 
Interessant. Het schijnt dat de aankomende iPhone 12 beschikt over een oled scherm. Daarmee wordt de iPhone 12 misschien de ideale DJI monitor (goed leesbaar in daglicht, redelijk groot scherm als je voor de iPhone 12 Pro Max kiest, snel genoeg, ondersteuning voor alle relevante drone apps, te gebruiken icm alle DJI drones).

Ik stond lange tijd op het punt om een Smart Controller te kopen, mede omdat ik de CrystalSky niet goed aan de praat krijg icm mijn Mavic 2. Maar de Smart Controller is weer niet compatibel met de DJI Mavic Air 2. Een groot formaat iPad is weer niet ideaal icm de kleine controller van de Mavic, de iPad Mini is me weer te duur. En onderhand is mijn iPhone 8 plus wel aan vervanging toe...
 
@ Ik heb een iPhone Xs die heeft een oled scherm maar met felle zon is die slecht zichtbaar. Overigens vind ik het scherm voor een controller eigenlijk te klein belangrijke info en knoppen voor instellingen vind ik lastig te zien en te vinden.
 
Ik gebruik m'n oude Galaxy S8+ als scherm, zit niet eens een simkaart in. Mijn dagelijkse toestel, een Note 10+ past niet lekker in de controller. Als je geld te veel hebt kun je het beste een tweede toestel nemen puur voor dit soort doeleinden. De oudere Samsung Galaxy's zijn tegenwoordig best betaalbaar, superhelder en bloedje snel. (Je hebt niet perse een dure iPhone nodig.)
 
@Higgie goeie tip daar niet van maar ik heb me voorgenomen om zo min mogelijk geld uit te geven aan de mini en te sparen voor de eventuele Mavic drie die zal dan mogelijk ook in een combi pakket met een Smart Controller aangeboden worden.Schermafbeelding 2020-08-03 om 13.56.16.jpg
 
Overigens vind ik het scherm voor een controller eigenlijk te klein belangrijke info en knoppen voor instellingen vind ik lastig te zien en te vinden.

Daar had ik ook moeite mee. Daarom heb ik deze tablethouder voor de controller aangeschaft. Dat is veel beter te doen.

4f3a9ae9c1ddc889c2d30f16719931b4.jpg
3f2a66ad65980140d0a4c2ef669b74a1.jpg
 
@Damper Sorry dat ik zo laat reageer. Ik zit te denken ook zo'n tabled houder aan te schaffen maar ik ben bang dat wel erg groot log en zwaar wordt bovendien had ik me voorgenomen geen geld meer uit te geven aan de mini en te sparen voor de Mavic 3 maar die komt er voorlopig niet dus....
 
is het zwaar een tablethouder met ipad 10.5? Dank voor jouw reactie.
 
Hoi @Miamigo ik heb dus deze tablet-houder ik heb hem nog niet buiten geprobeerd maar de eerste indruk was dat die veel te zwaar is.Er hangt zo'n 1650 gram aan je nek, zonder koord vast houden dat is geen doen, blijft er nog een optie over en dat is de houder op een statief zetten.Ik heb zo'n goedkoop China-dingetje die is te laag en onstabiel dan zou er ook nog eens een statief bij moeten komen dan is het voordeel van de mini, dat die zo compact en dus mobiel is te niet gedaan.Mijn advies; kijk of je hem ergens kan uitproberen als ik die mogelijkheid had gehad zou ik de tablet-houder niet hebben gekocht.

Schermafbeelding 2020-08-30 om 10.05.00.jpg
 
Laatst bewerkt:
Dank voor jouw reactie peterpOst. Ik denk dat het ook te zwaar wordt, dus laat het lekker bij mijn iphone 11 pro.