Warmtebeeld drone bouwen hulp gezocht

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ronnie brunswijck

New Member
Lid geworden
4 jul 2020
Berichten
1
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
33
Locatie
Almere
Hallo allemaal,

Ik ben Ronnie Brunswijck een 31jarige technisch medewerker in de bouw.

Nu ben ik van plan om een drone te bouwen. Een drone met een warmtebeeldcamera.

Dit willen ik (wij) gebruiken om warmtelekken in de bouw op te sporen. Wij gebruiken op moment een flir handcamera met daarin een ingebouwd warmtebeeldcamera met een scherm. Het werkt prima! Niks mis mee.

Omdat ik technisch ben en toe ben aan een nieuw project daag ik mezelf uit. Mochten jullie tips hebben of concrete informatie, bij de bouw van dit project. Mag dat zeker gedeeld worden, dat zou ik enorm waarderen. Zelf zal ik de komende actief opzoek gaan naar informatie. (Stap 1 informatie verzamelen).

Aantal voorwaardes
- budget €2500/3000.
- robuust gebouwd niet fragiel en klein.
- vliegtijd minimaal 30min
- online verbinding
- uitbreid mogelijkheden met het moederbord

Tips adviezen,droneshops website alles is welkom. Mij mag je ook gerust een pm sturen.

Zelf heb ik een aantal vragen die me de komende tijd zullen bezighouden.

- op welke moederbord kan ik dit realiseren?
- welke motoren kan ik allemaal plaatsen?
- hoe krijg ik een stabiele verbinding tot 2km?
- op welke moederbord kan ik een warmtebeeldcamera aansluiten?
 
Ha Ronnie,

Welkom op het forum. Stoer dat je je eigen drone wilt gaan bouwen. Met warmtebeeldcamera nog wel.

Mijn eerste tip is: begin er niet aan :). Een drone bouwen zal nog wel lukken, een videoverbinding is ook nog wel te realiseren, misschien dat je zelfs een flir gekoppeld krijgt aan het geheel. Maar je zult nooit de mate van integratie en gebruiksvriendelijkheid realiseren die je in de praktijk nodig hebt.

Op basis van jouw wensenlijstje denk ik aan 2 systemen: de Parrot Anafi Thermal (review) en de DJI Mavic 2 Enterprise Dual (review). Beide koop je voor zo'n 2500-3000 euro, beschikken over RGB+thermische camera (FLIR), hebben een bereik van een paar honderd meter (maar let op de wetgeving: je moet de drone altijd in het zicht houden). De Mavic 2 is de meest robuuste van de twee. Beide drones hebben een vliegtijd van ca. 25-30 minuten.

Als je toch zelf wilt gaan knutselen, dan kan ik je niet heel veel verder helpen. Je zult ongetwijfeld uitkomen bij een open source flight controller, zoals PX4, Cleanflight of Ardupilot. Een frame kopen en bijpassende motoren vinden lukt ook nog wel. Maar als het gaat om verdere integratie met warmtebeeldcamera, gimbal, videoverbinding, etc etc, dan moet ik je het antwoord schuldig blijven. Hopelijk zijn er forumleden die je verder op weg kunnen helpen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
O ja, nog een extra nagekomen advies. Als je zelf een drone gaat bouwen, en je wilt deze professioneel gaan gebruiken, verdiep je dan alvast in de aankomende Europese regelgeving voor drones (die ingevoerd wordt op 31-12-2020).

Je zult met een zelfbouwdrone die meer weegt dan 250 gram in Open categorie A3 gaan vallen. Dat betekent in de praktijk dat je je drone niet zult kunnen gebruiken voor het beschreven doel, want je moet minstens 150 meter afstand houden van bebouwing en niet bij de vlucht betrokken mensen.

In geval van een Parrot Anafi (gewicht: 320 gram) kom je aanvankelijk in Open categorie A1. De Mavic 2 is een stuk zwaarder (>500 gram) en daardoor valt deze drone aanvankelijk in subcategorie A2. In beide gevallen geldt dat je na 1 januari 2023 terecht komt in Open categorie A3, omdat deze drones nog geen Cx CE label hebben. Vanaf die datum zijn deze 2 drones dus ook regeltechnisch gezien ongeschikt om in de praktijk toe te passen.