Wat gaat "DJI AirSense" inhouden?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

peSHIr

Moderator
Forumleiding
Lid geworden
23 jul 2018
Berichten
1.625
Waarderingsscore
601
Punten
113
Leeftijd
50
Locatie
Vleuten
Website
about.me
Op YouTube is de volgende video verschenen, maar nog niet "in première", en dus nu nog niet kijken.


De titel is "DJI Flysafe – AirSense: The Next Step in Airspace Safety" en op 22 mei gaat de film première.

Gezien onderstaande omschrijving verwacht ik dat het iets te maken heeft met in DJI besturingsapps live andere bewegingen in het luchtruim laten zien, een beetje zoals bij AirMap nu ook al een tijd kan voor (commerciële) vliegtuigen die deze informatie doorgeven.

For years, DJI has been on the leading edge of innovation – especially when it comes to safety. Now we’re taking the next step – implementing ADS-B technology to let drone pilots detect and avoid traditional aircraft flying nearby. We call it DJI AirSense. This feature sets a new drone industry standard for safety and reliability by giving pilots another tool to understand the skies around them, make good decisions, and fly safely. DJI AirSense will become standard on all DJI drones above 250 grams.
 
Laatst bewerkt:
Check de volgende berichten eens op Dronewatch, met de tag 'AirSense': AirSense | Dronewatch

Het is het systeem dat drones in staat stelt om te waarschuwen voor naderend luchtverkeer, op basis van ADS-B. Deze standaard is in Nederland nog niet verplicht, dus wat DJI ook gaat aankondigen, de relevantie is vooralsnog niet heel groot voor ons land.
 
Film is ondertussen live.

Waar ik wel benieuwd naar ben: alle drones met een firmware update vanaf de datum, of alle nieuwe uit te komen drones van DJI van de datum (inclusief bestaande Matrice en Mavic 2 Enterprise die het nu al hebben)..? Vermoed dat er een stukje hardware voor nodig is, dus dan de tweede optie?
 
Het gaat inderdaad om nieuw te releasen drones. Er moet inderdaad ADS-B ‘in’ hardware aanwezig zijn om het te kunnen laten werken, dat gaat niet met een firmware update.

Trouwens is ADS-B ‘out’ in de EU nog niet verplicht op bemande luchtvaartuigen, dus AirSense zal hier nog niet gaan werken.
 
Schijnveiligheid is alleen schijnveiligheid door hoe er met hulpmiddelen omgegaan wordt en wat voor "foute" (al dan niet impliciete) aannames daarbij gedaan worden. Dus ja, je hebt waarschijnlijk in heel veel gevallen helemaal gelijk.
 
Laatst bewerkt:
Schijnveiligheid is alleen schijnveiligheid door hoe er net hulpmiddelen omgegaan wordt en wat voor "foute" (al dan niet impliciete) aannames daarbij gedaan worden. Dus ja, je hebt waarschijnlijk in heel veel gevallen helemaal gelijk.
Inderdaad.
Niets zo gevaarlijk als het idee te hebben dat er geen gevaar is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Sjakie en peSHIr
Eens wat verder ingelezen, maar het lijkt erop dat juist voor drones en dronepiloten een ontvanger van FLARM signalen nu nuttiger zou zijn dan ADS-B. De EasyVFR app die ik in gratis basic variant gebruik om eenvoudig NOTAMs te checken voor dronevluchten heeft ook instellingen om via wifi/netwerk contact te zoeken met een FLARM device en zo vliegverkeer als zweefvliegtuigen en paragliders op de kaart te tonen. Zoiets zou nu nuttiger zijn dan een ADS-B ontvanger, zeker als iets open source en (meer) betaalbaars als OpenFLARM echt van de grond komt. Maar goed, stappen worden er gemaakt.

En gewoon altijd blijven kijken en nadenken. Vlieg ze!
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Eric-Jan
Precies dat
En het leuke is... FLARM is de basis geweest voor ADSB. De technologie is exact hetzelfde, alleen de frequentie en het communicatieprotocol is verschillend. Dus met een klein beetje e-engineering en een extra antenne kun je zó FLARM toevoegen.
Hetzelfde geldt voor Mode-S transponder signalen. Voegt DJI die twee toe, dan houd ik op met zeuren over schijnveiligheid en ga ik reclame maken voor DJI.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik zou wel erg blij zijn als alle DJI drones vanaf 250 gr zowel FLARM, ADS-B als Mode-S zouden kunnen gaan ontvangen en weergeven op de kaart. En als drones/controllers dan ook nog eens FLARM (of desnoods een van de andere varianten) zouden kunnen uitzenden naar ander luchtverkeer en ontvangstnetwerken als die van landelijke luchtverkeersleiders (en FlightAware e.d. websites) dan zijn we er volgens mij helemaal, wat betreft in ieder geval de onderste regionen - de open categorie - van de nieuwe Europese UAV regels, in ieder geval voor minidrones.