Wat is het nu precies GoDrone vs Aeret?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Freez

New Member
Lid geworden
15 sep 2022
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
39
Locatie
Zaltbommel
Het is voor niet helemaal duidelijk hoe het zit in het gebied waar ik zou willen vliegen, wie kan mij even helpen. Betreft de regio Bommelerwaard.

GoDrone
- Laagvlieggebied, dat is helder dus maximaal 30 meter hoogte.
- Gereguleerd Luchtruim (RAS) This scheduled airspace is only active: From Mondays 07:00 (UTC) until Fridays 16:00 (UTC), valid all year.

Dit suggereert dat het luchtruim van maandag tot vrijdag verboden is, betreft namelijk een verticale begrenzing van oppervlak en 150ft AGL.

Aeret
- Laagvlieggebied Mil. Datum/Tijd Actief [UTC] MON 0700 (0600) - FRI 1600 (1500)

Dit suggereert dat het laagvlieggebied niet altijd actief is maar alleen door de weeks?

Naam EHTRA82
Ondergrens 0 mtr / 0 ft
Bovengrens 762 mtr / 2500 ft
Uitleg Prohibited when activated, unless permission from MILATCC Schiphol. Military exercises.
Datum/Tijd Actief [UTC] AMC manageable area MON-THU 0700-2300 (0600-2200), FRI 0700-1600 (0600-1500), and will be published by NOTAM.

Dit suggereert dat het alleen door de weeks actief is en dat het gepubliceerd wordt via NOTAM. Maar is dan altijd actief of alleen als er een NOTAM is voor de genoemde tijdvakken?

Het lijkt er dus op dat GoDrone niet overeenkomt met Aeret.
En ik dacht vorige week niet te mogen vliegen maar ik zie op tv Gelderland ineens droneshots die in de buurt gemaakt zijn voorbij komen.

Alvast bedankt voor de tips!
 
De eerste vergelijking tussen GoDrone en Aeret lees ik als dat ze precies hetzelfde zeggen: een laagvlieggebied op doordeweekse dagen, het hele jaar door (maadag 08:00 tot vrijdag 18:00 lokale tijd op dit moment - met zomertijd).
Met "gereguleerd luchtruim" bedoelt GoDrone dat er bepaalde regels gelden voor dat stuk luchtruim (het laagvlieggebied van 0-150ft). Daarmee is het dus niet per sé verboden, maar er gelden wel beperkingen (hoogte, inderdaad).
Ter verduidelijking: "gecontroleerd luchtruim" is wat anders: daar is luchtverkeersleiding verantwoordelijk voor separatie van luchtvaartuigen. Daar mag je per definitie niet vliegen in de open categorie (Specific onder bepaalde voorwaarden wel)

EHTRA82 is een ander stukje luchtruim dat voor oefeningen gebruikt wordt, maar dan tot 2500 ft hoogte. Dat is alleen actief (dus "verboden" of op zijn minst "beperkt") gedurende de genoemde tijden indien er een NOTAM zegt dat dat gebied geactiveerd is. Dat is dus niet altijd het geval; zelfs meestal niet. Maar alleen dus indien geactiveerd door een NOTAM. Volgens mij toont Aeret alleen de TRA's wanneer er een actieverings-NOTAM voor is en de activering binnen de komende 24 uur of zo plaatsvindt (een NOTAM kan ook bijvoorbeeld een week voor het activeringstijdstip worden gepubliceerd; dat laat de kaart alleen maar onnodig druk er uit zien met beperkingen die op dat moment niet gelden). Dus in die zin verschillen GoDrone en Aeret van elkaar op het moment dat er geen NOTAM voor TRA82 is.
Het kan zijn (ik heb de kaart niet in mijn hoofd en geen zin om het precies op te zoeken ;) ) dat het laagvlieggebied en de TRA elkaar overlappen. In dat geval geldt de strengste van de twee als de meest beperkende, want beide beperkingen gelden. Dus sowieso niet te hoog en indien per NOTAM geactiveerd, dan verboden zonder voorafgaande toestemming van MILATC.

Voor wat betreft die dronebeelden: het kan zijn dat de drone operator toestemming heeft gekregen van MILATCC, of dat die op de bonnefooi is gaan vliegen. Misschien zelfs dat hij/zij niet eens op de hoogte was van de geldende regelgeving en beperkingen. Worst case is het een bewuste actie geweest , maar dan nog: als anderen door rood rijden hoef jij je daar niet ook toe te laten verleiden. Doe gewoon wat je goed lijkt.
 
  • Leuk
Waarderingen: Freez
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Voor mij een bevestiging dat ik het goed begrepen heb. Alleen geld dat laagvlieggebied echt alleen van maandag tot vrijdag want GoDrone vermeld die tijden niet in tegenstelling tot Aeret.

En ik was zeker niet van plan de regels te skippen omdat andere het ook doen, het was meer bedoeld in de trant van lees ik het dan verkeerd... check check double check zeg maar
 
Gebruikte eerst GoDrone als ‘officiële’ leidraad. Maar sinds een paar maanden steeds meer Aeret. Deze geeft de gebieden duidelijker aan en inderdaad ook andere zaken zoals tijdsvermeldingen. Zelfs soms of de restricties van een no fly zone nog niet gepubliceerd zijn in de Staatscourant. (Daar kun je dan dankbaar gebruik van maken)


Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
  • Leuk
Waarderingen: MaartenV1