Wel of niet vliegen met deels ontladen accu's?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Ik vlieg ook wel eens met deels ontladen accu's

  • Ja

    Stemmen: 5 41,7%
  • Nee

    Stemmen: 4 33,3%
  • Alleen als het niet anders kan

    Stemmen: 3 25,0%

  • Totaal aantal stemmers
    12

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.323
Waarderingsscore
2.947
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Ik heb een vraag aan jullie. Zoals je in dit artikel kunt lezen heb ik de neiging om soms met accu's te vliegen die al deels ontladen zijn tijdens een eerdere vlucht. Dit omdat het volgens mij goed is dat LiPo's af en toe helemaal ontladen worden. Mijn redenatie is dus dat ik beter accu's helemaal zoveel mogelijk leeg kan vliegen, ook als dat betekent dat dit verspreid over meerdere vluchten gebeurt. Hoe denken jullie hierover? Gaan jullie ook wel eens de lucht in met accu's die nog 50% (of minder) capaciteit hebben? Zo nee, waarom niet?
 
<SNIP>Gaan jullie ook wel eens de lucht in met accu's die nog 50% (of minder) capaciteit hebben? Zo nee, waarom niet?
Hey Wiebe,
Een accu met 50% zou ik nog wel even mee vliegen. Echter lipo accus moet je zeker niet helemaal leeg vliegen hoor. Ik vlieg totdat iedere cel een eindspanning en dat is onder belasting 3.5 volt heeft. Dan heb je nog even om rustig de tijd om terug te vliegen en veilig te landen. Lipo accus kunnen er niet tegen om helemal ontladen te worden. Ik weet natuurlijk niet hoe dat de phantom of een ander fabrieks merk is ingebouwd maar ik ga er van uit dat het toestel net las die van mij automatisch terug komt en land als de accu te een te lage spanning krijgt.
Ik begin altijd met volle accus. Dan kan ook beetje in de gaten houden of de accu slechter wordt. Ook als ik de accus voor een week niet gebruik laad ik ze tot "storage" opbergspanning zeg maar. Dat is 3,7 volt per cel. Zo komen ze trouwens ook uit de fabriek. Als de celspanning 3, 7 volt is kun je ze rustig een hele tijd niet gebruiken. Dus niet vol geladen of leeg opbergen.
Ik weet ook niet precies hoe dat bij jullie copters is geregeld. Maar dat zal toch niet zoveel verschillen van die van mij?!
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik dacht juist dat LiPos niet diep ontladen hoefden te worden, omdat die technologie juist minder last heeft van het memory effect, in tegenstelling tot NiCad, NiMH, etc.

Om "antwoord" te geven op je feitelijke vraag: ik heb volgens mij pas drie keer met een volledig geladen accu gevlogen. Maar daar moet ik dan wel bij vertellen dat ik nog niet veel verder ben gekomen dan hover testjes en één keer een volledige acculading "walk the dog".
Ik heb de accu wel altijd aan een batterij-alarm dingetje om te diep ontladen te voorkomen.
 
Ik heb de accu wel altijd aan een batterij-alarm dingetje om te diep ontladen te voorkomen.
Dat klopt diep ontladen en je lipo gaat stuk. Dus zeker niet doen. Het alarmdingetje is een goed dingetje :D
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zelf vlieg ik eigenlijk alleen met deels ontladen accu's bij het wisselen van locatie. Als ik op de ene locatie 5 min vlieg, dan ondervind ik geen problemen met enkele tientallen minuten later vliegen op een andere locatie met deels ontladen accu's. Wel doe ik altijd even een hover testje.
 
Zelf vlieg ik eigenlijk alleen met deels ontladen accu's bij het wisselen van locatie. Als ik op de ene locatie 5 min vlieg, dan ondervind ik geen problemen met enkele tientallen minuten later vliegen op een andere locatie met deels ontladen accu's. Wel doe ik altijd even een hover testje.

Deels ontladen accu is geen probleem natuurlijk. Zoals eerder al vermeld hebben deze accu's inderdaad geen "memory effect" dus het maakt niet veel uit of je met een deels ontladen accu gaat vliegen. Waar je bij deze accu's gewoon scherp op moet zijn is dat je ze niet te ver ontlaad en dat als je ze voor langere tijd opbergt de spanning naar 3,7 volt per cel brengt. Dan heb je het langste plezier van je accu's.
Hoe zie jij trouwens hoeveel volt per cel je nog hebt? De capaciteit van de accu van een Phantom wordt weergegeven met leds toch?
 
In oudere firmwares (vanaf 1.5 tot 1.6 denk ik) was er een bug, waarmee vliegen met deels ontladen accu's zorgde voor het neerstorten of landen van de Phantom 3. Dit is voor zover ik weet nu verholpen. In FW 1.4 of vroeger zat deze bug trouwens niet.
 
In oudere firmwares (vanaf 1.5 tot 1.6 denk ik) was er een bug, waarmee vliegen met deels ontladen accu's zorgde voor het neerstorten of landen van de Phantom 3. Dit is voor zover ik weet nu verholpen. In FW 1.4 of vroeger zat deze bug trouwens niet.
Was het niet zo dat bij oude firmwares de accu eerst aangaf dat hij vol zat, maar stiekem de zelf discharge geëngageerd was en de accu ineens leeg op gaf?

Sent from my ONEPLUS A3003 using Tapatalk
 
Het ligt er ook een beetje aan welke capaciteit de accu's hebben. De Phantom 1 heeft namelijk maar 2200mAh accu's. Als deze deels ontladen zijn, zijn ze eigenlijk net te leeg om een nieuwe vlucht te starten. Maar goed, de totale vliegtijd is dan ook maar iets van 8 minuten gemiddeld. Als de phantom 1 met zijn rode led waarschuwt dat de accu leeg is, heb ik nog tijd genoeg om rustig te landen. Als ik daarna de accu's ga meten zitten ze ongeveer bij het "storage" voltage. Feitelijk zijn ze dan nog niet écht leeg. Je kan de waarschuwing in de Phantom wel nog wat omlaag zetten, zodat je net wat meer vliegtijd haalt. Wel oppassen met oudere accu's.

Ik heb een korte tijd een Phantom 2 gehad, deze had aanzienlijk meer vluchttijd. Met een halve accu durfde ik best nog een nieuwe vlucht aan te gaan. Wel lette ik dan extra goed op de waarschuwingsleds.
Betreft het ontladen van de Phantom 2 accu's (en ik neem aan dat dit ook geldt voor de p3 en p4) word inderdaad aangeraden om deze eens in de zoveel tijd tot 8% leeg te maken en dan volledig op te laden. Dit deed ik zelden met de drone zelf. Ik had hiervoor een aparte module die ik op de accu's kon klikken. D.m.v. een halogeen lampje werd deze leeg getrokken, en voordat deze te ver ontladen werd, schakelde deze uit.
Té ver ontladen resulteert inderdaad in een hete en bolle lipo, en die zou ik dan niet meer gebruiken.