Welk bewerkingsprogramma kan ik het beste gebruiken ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RaghnallDlanor

New Member
Lid geworden
28 nov 2020
Berichten
25
Waarderingsscore
6
Punten
3
Leeftijd
47
Locatie
vlagtwedde
Dag beste mensen,

Hopelijk hebben jullie allemaal fijne feestdagen gehad.
Ik heb een vraag. Welk bewerkingsprogramma zouden jullie mij adviseren om de geschoten beelden met mijn DJI MINI 2 te monteren voor het te uploaden naar youtube ?

Ik ben niet van de photoshoptechnieken en zware videobewerking, maar vind het wel mooi om filmpjes te knippen/splitsen en te plakken. Die combi met vliegen zegmaar.

Nu heb ik deze maand wat testvluchten met mijn nieuwe dji mini2 gemaakt, verschillende formaten gebruikt, maar de 'video-editor' die ik op mijn laptop heb maakt uiteindelijk alles tot de 1080 p.

Wat gebruiken jullie zoal ? Ik zoek eigenlijk een eenvoudig programma waarin ik gewoon de simpelste knip en plakwerk (wat ik nu ook doe) kan blijven doen, maar dan dat de data van het bestand van het fimpje ook gewoon zo blijft als dat het is.

Ik weet niet of het werkt, of voor wat het waard is, maar ik zet hieronder even een linkje naar het filmpje wat ik bedoel (dat ik geupload heb)
Had de verschillende formaten in het filmpje erbij gezet, voor de fun en om te testen op mijn kanaal en ook laptop / tv, maar als alles door mijn laptop-programma gereduceerd word tot 1080...

Wat is wijsheid ? Ik waardeer jullie reply !

Test DJI MINI 2
 
Had de verschillende formaten in het filmpje erbij gezet, voor de fun en om te testen op mijn kanaal en ook laptop / tv, maar als alles door mijn laptop-programma gereduceerd word tot 1080...
Dat zijn inderdaad de beperkingen waar je tegen aanloopt als je 'gratis' software gebruikt:

- Geen export mogelijk op hogere resoluties.
- Geen hardware acceleratie beschikbaar met renderen.
- Slechte codec ondersteuning.
- Over het algemeen instabiele software.

Ik raad eigenlijk altijd Filmora aan omdat dit in al deze behoeftes wel voorziet, gebruiksvriendelijk is en betaalbaar.
een lifetime licentie kost rond de 65-70 euro.


 
Er zijn ook gratis edit programma die al die restricties niet hebben zo als Imovie en Davinci Resolve
Er is trouwens al een draadje op dit forum over edit programma's
Kijk ook eens op Youtube daar is veel te vinden over edit programma's en ook veel vergelijkingen van die programma's.
O.A. deze
 
Er zijn ook gratis edit programma die al die restricties niet hebben zo als Imovie en Davinci Resolve
Die uitspraak is echt nergens op gebaseerd en dat filmpje kan ik ook niet serieus nemen, kijk maar even naar de feiten:

resolve studio vs stndrt.jpg
 
Die uitspraak is echt nergens op gebaseerd en dat filmpje kan ik ook niet serieus nemen, kijk maar even naar de feiten:
Bij de 'DaVinci Resolve' versie staat achter elke restrictie 'No', dus dat klopt dan toch? ;)
 
Er wordt inderdaad regelmatig gevraagd naar videobewerkingssoftware, waarop dan vaak ook veel antwoorden van mensen komen met verschillende opties en voor- en nadelen ervan. Met de zoekfunctie van het forum zijn die posts wel terug te vinden.

Hieronder zal ik er een paar plaatsen:
 
Laatst bewerkt:
Ik ga er eens goed voor zitten, want er valt nogal wat over te zeggen en te lezen. Misschien hoopte ik onbewust op 1 duidelijke conclusie, maar dat was wellicht op voorhand al teveel wishfull thinking ;-)

Dank voor jullie reacties, echt top hoe vlot gereageerd word altijd. Dank jullie wel hoor !
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee en peSHIr
Er blijkt ook een gratis video editor "verstopt" te zitten in Windows 10 onder "foto's" !:
Wist ik helemaal niet, ik herinner mij Moviemaker...
Ga ik eens uitproberen (just for the fun of it) - programma Foto's openen en hier laatste tab Video-editor
 
Er blijkt ook een gratis video editor "verstopt" te zitten in Windows 10 onder "foto's" !:
Wist ik helemaal niet, ik herinner mij Moviemaker...
Ga ik eens uitproberen (just for the fun of it) - programma Foto's openen en hier laatste tab Video-editor

Ook Windows 10 Video exporteert niet hoger dan 1080P w10vid.jpg
 
Ik werk met de ultimate versie, maar de instapversie is ook prima.
Prima voor de speelgoed cameras, maar wederom geen ondersteuning voor 4K in de basisversie(s), lezen jullie uberhaupt de vraag van de topicstarter wel vraag ik mij af ?
 
Laatst bewerkt:
Prima voor de speelgoed cameras, maar wederom geen ondersteuning voor 4K in de basisversie(s), lezen jullie uberhaupt de vraag van de topicstarter wel vraag ik mij af ?

Jazeker, staat toch niet bij dat het niks mag kosten..
 
Ik weet niet waar RCEE de feiten vandaan haalt maar het lijstje van hem is zeer oud.
DaVinci Resolve ( de free versie ) kan 4 k aan en nog veel meer.
Ook bv LUT 3D aan

Schermafbeelding 2020-12-30 om 13.15.16.jpg


Ook iMovie kan 4 K aan en is gratis
 
Ik gebruik Kdenlive (gratis) en kan wel renderen naar 4K. Daar mijn laptop traag werkte met sommige edit programma's (DaVinci resolve) doet hij het met Kdenlive wel goed.
 
  • Leuk
Waarderingen: virgilc
Als
Ik gebruik Kdenlive (gratis) en kan wel renderen naar 4K. Daar mijn laptop traag werkte met sommige edit programma's (DaVinci resolve) doet hij het met Kdenlive wel goed.
Als je PC te traag is hebben vele edit programma's de mogelijkheid om op een lagere resolutie te editten wat wel redelijk snel gaat en als je gaat renderen pakt het programma de hoge resolutie maar daar is die dan wel een tijdje mee bezig
In DaVinci Resolve heet dat de proxy mode en die kan je in de halve of kwart resolutie zetten
 
Ik gebruik Resolve van Black Magic, de gratis versie. Al die fancy toevoegingen heb ik niet nodig. 4K renderen gaat in 6 minuten, waar Pinnacle een uur over doet. De gratis Resolve maakt wel gebruik van mijn NVIDIA kaart.
Het is even wennnen, maar de output is veel mooier, tot 8K 422 10bit High RES 100 Mbit.
Probeer dat maar eens in Pinnacle.
 

Bijlagen

  • 2020-12-30-14-03-26.jpg
    2020-12-30-14-03-26.jpg
    978,8 KB · Weergaven: 23
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo

Free Video Editor​


ondersteuning voor 4K
Deze kende ik niet. Ben deze nu aan het testen en draait ook zeer soepel op mijn laptop. Kwaliteit van de video export 4K lijkt me zeer goed.

Helaas een 2de poging gedaan met DaVinci Resolve maar mijn laptop hapert hierop veel te veel. Ondanks proxy clips.

Voor mij blijft Kdenlive bruikbaar en misschien deze VSDC editor!
 
  • Leuk
Waarderingen: Mat Janssen