Welk bewerkingsprogramma kan ik het beste gebruiken ?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik was wat te snel. VSDC draait ook niet goed. Wanneer ik 4k clips ga toevoegen worden deze relatief goed afgespeeld tot wanneer ik bijvoorbeeld transitions ga toevoegen. Dan is het eerder schokkerig ondanks de kwaliteit van de preview zo laag mogelijk te zetten.

Volgende heb ik allemaal geprobeerd:
-Davinci Resolve (ook zeer schokkerig beeld bij bewerken)
-VSDC (ook schokkerig beeld na toevoegen transitions)
-Shortcut werkt ook goed nadat ik gebruik maak van Proxy.
Enkel vind ik de mogelijkheden niet zo spectaculair om mooie titels animaties toe te voegen.
Maar dit kan ook door mijn weinige ervaring zijn.


Op dit moment doet voor mij Kdenlive dit het beste omdat ik daar ook de functie 'proxy clips' heb en je wel super coole titel animaties kan maken.
Een andere optie zou zijn om het Ram gegeugen van 8gb uit te breiden indien mogelijk naar 12 of 16Ram. De meeste editor programma's raden dit zeker aan wanneer je 4K video's wil gaan bewerken.
 
Ik draai 3 sporen 8K op mijn videomontage computer met Edius.
Kost wel € 1.089,00 incl. btw
 
Je moet het programma wel de tijd geven om de transitions te renderen.
Ik zie de stoom al uit alle gaten komen van je minderbedeelde computertje.
 
Ja. Voor vloeiende 4k heb je wel wat hogere specs nodig.
I7, en een betere videokaart.
Een laptop die een beetje 4k kan editen kost minimaal 1500,00 euro..
Mijn computer heeft het er zelfs niet makkelijk mee:
AMD Ryzen 7 2700X
NVIDIA RTX 2070
Corsair Vengeance LPX 32GB
Op een
Gigabyte X470 AORUS GAMING 5 WIFI - moederbord
En dan nog...
Uit de DJI Mini 2 komt 4K 30Hz
Met 100 Mbps!

Een laptop die dit goed kan (ik heb de G3)
Is deze;

 
Laatst bewerkt:
Ok bedankt voor de tips. Ik vraag me af als ik i.p.v. 8gb ram er 16gb instop of dit al iets beter zou zijn?
Anders blijf ik voorlopig werken met Kdenlive want deze doet het wel relatief goed op mijn laptop als ik proxy clips toepas.
Later wanneer ik me verder wil verdiepen in het bewerken van video's misschien een betere pc aanschaffen. Of misschien een externe videokaart?
Mvg Wes.
 
Bij bewerking doet de CPU het merendeel van het renderen. Dus bij bewerking is de CPU het belangrijkst. Om te beginnen moet die goed in staat zijn de H 264 codec te handelen.
Intel doet dat bijvoorbeeld al beter dan AMD.
Bedenk ook dat 4K weergeven op een HD scherm extra rekenkracht vergt. Mijn HP zbook laptop geeft GoPro en DJI 4K video's uitstekend weer op het externe 4k scherm in de stand gespreid bureaublad, maar op het eigen HD beeldscherm is de weergave (vooral bij pannen) veel schokkender.
Dat bij pannen het beeld eerder schokt komt omdat ieder beeldje opnieuw berekend moet worden. Want alleen wat beweegt, afwijkt van het keyframe, wordt opnieuw gecodeerd.
Zeker bij VBR loopt de de bitrate bij bewegende beelden (als bij zoomen, transitions en pannen) tot het maximaal ingestelde.
 
Proxiclips zijn zeker belangrijk bij een mindere configuratie. Anders sta je 90% van de tijd naar een voortgangsindicator te staren.
Voor mij loopt de aantal te berekenen uren daardoor dusdanig op, dat het veel beter is te investeren in een snellere samenstelling.
 
Ok bedankt voor de info. Net even een kleine bewerking met 4k beelden omgezet naar MP4(H264/AAC) en dezelfde bewerking naar 4k Ultra High Definition (WebM-VP9).
Dit ziet er van beide zeer net uit. De laatste iets beter uiteraard.
Er is ook nog 4k Mp4-H265 (HEVC) welke ik nog niet heb getest.
Wat verschil tussen WebM-VP9 en Mp4-H265 (HEVC) is weet ik niet als leek.
Als ik mijn filmpjes tot een max van 5minuten kan houden lijkt het mij nog net te lukken met m'n laptop.
We zien wel. Mvg Wes.
 
Laatst bewerkt:
Dus bij bewerking is de CPU het belangrijkst
Dit betwijfel ik toch ten zeerste. de knul in onderstaande video rendert een 4K filmpje van 5 minuten in:
59 Seconden met een AMD Ryzen 3900X
20 Seconden op zijn Nvidia 2080 GPU

En die ervaring deel ik met hem.

Vanaf 1.22

 
Laatst bewerkt:
Vele reacties. Dank jullie wel. Ik ge eens e.e.a. proberen. Blijft lastig dat ik niet zo'n puzzelaar ben, maar ik ontkom er niet aan. Dat het niet per sé gratis hoeft te zijn klopt. Voor mezelf moet ik er voor waken dat het gewoonweg wel een relatief eenvoudig programma blijft, want wanneer het gebruik van het programma me te ingewikkeld word door de vele opties (wat anderen wellicht juist prachtig vinden) verlies ik mn focus en raak ik geirriteerd hahaha, ja sorry. Dus ik blief het meest eenvoudige knip, plak en split werk - met de opties in 4K.

Er zitten zeer zeker een aantal bruikbare tips van jullie bij ! Dank daarvoor. Ik ga er mee aan de slag. Zal jullie laten weten hier hoe het me afgaat en wellicht om jullie mening/visie vragen.

Goed nieuwjaar gewenst!
 
Ik renderde met mijn configuratie een 4k video.
Je ziet in taakbeheer, ondanks dat de hardwareversnelling aanstaat de processor 100% clipt. De rendering gaat met 20 Fps, omdat ik ook belichtingsccorrectie heb aangebracht.


 

Bijlagen

  • 20210101_191523.jpg
    20210101_191523.jpg
    994,8 KB · Weergaven: 11
  • 2021-01-01-19-20-36.jpg
    2021-01-01-19-20-36.jpg
    809,8 KB · Weergaven: 12
  • 2021-01-01-19-20-13.jpg
    2021-01-01-19-20-13.jpg
    861,6 KB · Weergaven: 12
  • 2021-01-01-19-19-32.jpg
    2021-01-01-19-19-32.jpg
    853,2 KB · Weergaven: 13
Je ziet in taakbeheer, ondanks dat de hardwareversnelling aanstaat de processor 100%
Je GPU doet helemaal niets, dus logisch dat je CPU op 100% gaat staan. Geen hardware acceleratie via de GPU dus.

Dan ziet het er zo uit:

[Render 6K 125mbit H265 HEVC en een LUT Color toegepast, in Davinci Resolve Studio]

TM GPU.jpg
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: Henkwijga
Wat verschil tussen WebM-VP9 en Mp4-H265 (HEVC) is weet ik niet als leek.
Het verschil tussen H.264(AVC) en H.265(HEVC) zit hem in het feit dat de benodigde data om bijvoorbeeld 1 minuut 4K op te nemen bij H.265 ongeveer de helft is en H.265 kan dat ook nog eens in een betere kwaliteit. Dat maakt H.264 in de basis ongeschikt om te streamen, zeker in 4K omdat de benodigde hoeveelheid data simpelweg te groot is. Dat de kwaliteit bij H.265 beter is ondanks dat het bestand ongeveer de helft is van een H.264 bestand is te danken aan moderne compressietechnieken (H.264 stamt uit het HD tijdperk).

Als jij een filmpje van bijvoorbeeld een Mini2 (welke alleen in H.264 kan filmen) oplaad naar youtube dan wordt deze door youtube omgezet naar de VP9 codec om streaming mogelijk te maken. De VP9 codec is van youtube zelf maar is vergelijkbaar met wat H.265 doet.

H.265 is dus een veel efficiëntere codec die beter geschikt is voor het afspelen op hogere resoluties en daarbij een hogere kwaliteit levert, Het nadeel van de H.265 codec is dan weer het renderen. Hiervoor heb je stevige hardware nodig (encoding) en software die dit ondersteund.

De meeste huidige [consumer] drones (zoals de Mini) filmen in H.264, er zijn echter enkele drones die ook in H.265 kunnen filmen:

-Skydio 2
-Mavic Air2
-Mavic Pro
-Mavic 2 Pro / Zoom
-Phantom 4 Pro
-Autel Evo
-Autel EVO 2 8K
-Autel EVO 2 Pro
-Fimi X8SE [alleen de 2020 versie]
 
Laatst bewerkt:
Dus als ik dan beelden van mijn mini ga renderen naar VP9 dan lijkt mij dit dan meer dan voldoende. Wil ik nog wat betere kwaliteit dan neem ik H265. Klopt dit?
 
Je Mini neemt beeldmateriaal op in H.264, converteer je dit naar H2.65 dan zal de kwaliteit ongeveer gelijk blijven aan de orginele opname dus H.264 wel zal het bestand ongeveer half zo groot zijn en beter geschikt om te streamen. Het is niet zo dat als je H.264 omzet naar H.265 de kwaliteit beter word. De winst van H.265 wordt behaalt doordat er tijdens de opname meer data in een kleiner bestand verwerkt wordt. Hiervoor moet je drone uitgerust zijn met de juiste [H.265] hardware, en die heeft de mini niet.
.
 
Laatst bewerkt:
Je zegt het nogal resoluut, maar vooral onde pro's zijn de meningen daarover verdeeld.
De 265 heeft het voordeel van kleinere bestanden, maar in 264 gaan minder details verloren.
De de stelligheid waarmee H 265 als overall winnaar uit wordt geroepen, vind ik wat kort door de bocht, de meningen zijn daarover verdeeld. Bij de comparations op youtube spelen zoveel andere factoren mee, dat die geen uitsluitsel geven. Als je upload naar youtube, blijft er weinig kwaliteit over.

 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL en Henkwijga