Welke kaart - No fly zones.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

thijssie

Member
Lid geworden
30 dec 2020
Berichten
79
Waarderingsscore
26
Punten
18
Locatie
Zaandam
Website
clouddiskspace.nl
Welke kaart is nu accuraat als het om no fly zones gaat?

Zie namelijk bij allemaal verschillen bij de kaarten. Cq welke kaart hanteren de handhavers?
 
De enige officiële kaart in Nederland is de GoDrone website/app (gebaseerd op Altitude Angel UTM platform, met Nederlandse zone-informatie opgenomen), volgens mij.

Die verwijst nu met een melding tijdelijk naar PDOK, in verband met laatste wijzigingen vanaf 2021.

Aeret website meldde wel zoveel mogelijk bij te zijn al, maar hoeveel die voor veel dronevliegers de facto een soort standaard is, kan die niet officieel genoemd worden, volgens mij.
 
Laatst bewerkt:
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Oké, met andere woorden er is niet echt een eenduidige kaart.

Wil namelijk binnenkort in Castricum aan zee vliegen. Maar bij GoDrone mag dat niet vanwege een landingsbaan voor zeeefvliegen. Maar bij PDOK is die weg gehaald.
 
Aeret geeft voor Castricum ook aan:

Naam
Zweefvliegveld Castricum
Afkorting
n.v.t.
Luchtruim
Zweefvliegveld
Ondergrens
0 mtr / 0 ft
Bovengrens
457 mtr / 1500 ft
Uitleg
Let op: Je bevindt je binnen 3000 mtr afstand van een zweefvliegveld. Hier kunnen zich zweef- of sleepvliegtuigen op lage hoogte bevinden.
Categorie A1
Verboden
Categorie A2
Verboden
Categorie A3
Verboden

Je mag daar dus niet vliegen in Open Categorie, zoals ik het lees.
 
Oké, met andere woorden er is niet echt een eenduidige kaart.

Jawel, dus.

Maar je kunt ook zelf nadenken. Als er een zweefvliegveld in GoDrone staat maar in Aeret/PDOK niet, dan kan het zijn omdat het een oud vliegveld zijn dat is opgeheven, of een vliegveld dat in de winter niet in gebruik is. Als er een naam van de exploitant bij staat kun je proberen daar contact mee op te nemen.

Ik heb dat ook eens gedaan met een para-veld nabij Houten. Dat bleek op tijdstip dat ik wilde vliegen totaal niet in gebruik te zijn, dus na dergelijke communicatie kun je in zo'n zone wel gewoon vliegen.
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo
Ik heb met vliegveld Teuge eenzelfde issue. De vijfhoekige RMZ Teuge staat wel op godrone, niet op PDOK (yes!), maar weer wel op Aeret. En nee ik wil echt niet bij Teuge zelf vliegen, maar boven Deventer centrum en langs de IJssel zou toch wel leuk zijn.
 
waardeloos al die kaarten. Waarom geen kaart waarop staat waar je WEL mag vliegen ipv van waar het niet mag. De kaarten dit er nu zijn zijn echt om te lachen. Aeret waar sommige hier naar verwijzen is ook een zooitje. Om een voorbeeld te geven. Ik woon in regio Eindhoven. Als je in Eindhoven klikt krijg je de melding (rood op kaart) dat je ctr gebied is en dat verboden is om daar te vliegen klasse A1, A2, A3 wordt er nog apart bij vermeldt als verboden.
Klik je in paarse gedeelte (bij de luchthaven van Eindhoven) dan staat er:

aam
GLV 5 Oirschot
Afkorting
n.v.t.
Luchtruim
Laagvlieggebied Mil.
Ondergrens
0 mtr / 0 ft
Bovengrens
50 mtr / 150 ft
Uitleg
In dit gebied oefenen defensie-piloten met laagvliegen. Helicopter training flights.
Categorie A1
Toegestaan tot een maximum hoogte van 30m.
Categorie A2
Toegestaan tot een maximum hoogte van 30m.
Categorie A3
Verboden
 
Laatst bewerkt:
Waarom geen kaart waarop staat waar je WEL mag vliegen ipv van waar het niet mag
Omdat het allemaal niet zo zwart-wit is.
Als je het liever wel zwart-wit ingekleurd had gezien, dan is alles wat een kleurtje heeft verboden te vliegen en mag je inderdaad bijna nergens meer vliegen.
Juist die voorwaarden waaronder wèl gevlogen mag worden (of beperkingen, als je het liever negatief verwoord ;) ) zorgen er voor dat je ergens nog wel kunt vliegen zonder al te veel risico voor de overige luchtruimgebruikers te vormen.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr en rcee
Ik heb inderdaad veel liever een kaart met alle grijze (nou, verschillend gekleurde) gebieden waar ik met mijn kennis en mening een goed besluit mee kan nemen, dan een zwart/wit kaart voor simpletons die zou betekenen dat ik echt vrijwel nergens zou mogen vliegen.
 
De nieuwe kaart van godrone is online, maar vind het geen fijne kaart. Als je een klein beetje uitzoomed vanaf je lokatie geeft hij meteen het hoogste risico aan van het gebied wat de kaart bestrijkt. Terwijl op de lokatie zelf eigenlijk geen risico is. Geeft een vertekend beeld vind ik (kaartje bijlage zit net een puntje westerschelde, terwijl dat zeker 1,5 km van mij lokatie is. Verschuif ik het een haartje is het in ene ‘voorzichtigheid)
 
Ik heb met vliegveld Teuge eenzelfde issue. De vijfhoekige RMZ Teuge staat wel op godrone, niet op PDOK (yes!), maar weer wel op Aeret. En nee ik wil echt niet bij Teuge zelf vliegen, maar boven Deventer centrum en langs de IJssel zou toch wel leuk zijn.
@arvidnl Deze is inmiddels aangepast en niet meer zichtbaar.

Mark (Aeret)
 
Oké, met andere woorden er is niet echt een eenduidige kaart.

Wil namelijk binnenkort in Castricum aan zee vliegen. Maar bij GoDrone mag dat niet vanwege een landingsbaan voor zeeefvliegen. Maar bij PDOK is die weg gehaald.
@thijssie Zweefvliegveld Castricum is inmiddels niet meer aangemerkt als no-fly zone. (Overigens geen enkel zweefvliegveld, MLA of Hanggliderveld meer volgens de nieuwe overheidsdataset met no fly zones). Echter vinden we het nog wel belangrijk om een notificatie op die locatie af te geven om drone-piloten te informeren dat er vliegactiviteit kan plaatsvinden zodat ze maatregelen kunnen treffen.

Mark (Aeret)
 

Bijlagen

  • castricum.jpg
    castricum.jpg
    455,5 KB · Weergaven: 42
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
@thijssie Zweefvliegveld Castricum is inmiddels niet meer aangemerkt als no-fly zone. (Overigens geen enkel zweefvliegveld, MLA of Hanggliderveld meer volgens de nieuwe overheidsdataset met no fly zones). Echter vinden we het nog wel belangrijk om een notificatie op die locatie af te geven om drone-piloten te informeren dat er vliegactiviteit kan plaatsvinden zodat ze maatregelen kunnen treffen.

Mark (Aeret)
Dank! Echter blijft het een natuur gebied dus een groot deel blijft verboden terrein :(
 
Ik heb met vliegveld Teuge eenzelfde issue. De vijfhoekige RMZ Teuge staat wel op godrone, niet op PDOK (yes!), maar weer wel op Aeret. En nee ik wil echt niet bij Teuge zelf vliegen, maar boven Deventer centrum en langs de IJssel zou toch wel leuk zijn.
Ik begrijp uit latere post dat aeret RMZ heeft verwijderd/aangepast. Mooi.
Op de kaart van go-drone zie ik naast de cirkel van Teuge nog wel een stuk aangegeven als ATZ. Deze staat niet op Aeret.
Kan iemand mij uitleggen wat een ATZ inhoud voor het vliegen met een drone? Of is ATZ gelijk aan RMZ?


Verder is het jammer dat er inderdaad verschillen tussen de div. kaarten zijn. Aeret toont bijv geen natura 2000 gebieden. Althans de IJssel (jouw voorbeeld) zou volgens go-drone en pdok-viewer wel een Natura 2000 gebied zijn.


Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
Sorry, sorry. N2000 wel op Aeret. Filter vinkje over het hoofd gezien. Blijft vraag van ATZ over.

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
En qua verschillende kaarten..
Welke nu te volgen? Go-drone zegt bij dit stukje IJmuiden no-fly zone, terwijl Aeret nog wel een stukje open laat.
Screenshot_20210115-204700.jpegScreenshot_20210115-204716.jpeg

Verzonden met mijn Nokia 8.1 en de Dronepilots.nl app
 
Zoals ik begrijp is godrone de officiele site waar ook naar verwezen word door de overheid. Ik volg die en raadpleeg andere voor omdat ik godrone een hork van een site vind. Als je niet helemaal knzoomt is je halve scherm een waarschiwing, zelfs al sta je in een geboed waar je gewoon mag vliegen
 
  • Leuk
Waarderingen: TonioRoffo en rcee