Welke kaart - No fly zones.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Kortom dan mag ik dus niet hoger dan de ondergrens vliegen dus 30mtr?
Ik hou die 30m aan. Ik zie ook mensen 40m noemen, ik weet niet of dat de "oude" of "overgangsregels" zijn voor mensen met een certificaat, maar ik zou 30m aanhouden. Die vijfhoek die om Teuge ligt (op Godrone) is volgens informatie hier alleen van toepassing als het donker is, en dan mag je toch al niet vliegen dus dan is die vijfhoek niet relevant.
Oh, en dat laagvlieggebied is ook grotendeels Natura2000 dus let op dat je geen vogels wegjaagt als je daarbinnen vliegt!
 
Ik hou die 30m aan. Ik zie ook mensen 40m noemen, ik weet niet of dat de "oude" of "overgangsregels" zijn voor mensen met een certificaat, maar ik zou 30m aanhouden. Die vijfhoek die om Teuge ligt (op Godrone) is volgens informatie hier alleen van toepassing als het donker is, en dan mag je toch al niet vliegen dus dan is die vijfhoek niet relevant.
Oh, en dat laagvlieggebied is ook grotendeels Natura2000 dus let op dat je geen vogels wegjaagt als je daarbinnen vliegt!
Ik vind de Natura2000 gebieden lastig. Onlangs heb ik bij de Provincie informatie opgevraagd, maar het is zo ingewikkeld geschreven, dat ik me hier niet aan waag. De uiterwaarden bij de Ijssel vallen daar ook onder.
 
Ik vind de Natura2000 gebieden lastig. Onlangs heb ik bij de Provincie informatie opgevraagd, maar het is zo ingewikkeld geschreven, dat ik me hier niet aan waag. De uiterwaarden bij de Ijssel vallen daar ook onder.
Dus vliegen, heb vorige jaar ook vaak daar gevlogen. Als de water hoog is dan heb je mooie opnamen.
 
  • Leuk
Waarderingen: GuusS
Ik hou die 30m aan. Ik zie ook mensen 40m noemen, ik weet niet of dat de "oude" of "overgangsregels" zijn voor mensen met een certificaat, maar ik zou 30m aanhouden. Die vijfhoek die om Teuge ligt (op Godrone) is volgens informatie hier alleen van toepassing als het donker is, en dan mag je toch al niet vliegen dus dan is die vijfhoek niet relevant.
Oh, en dat laagvlieggebied is ook grotendeels Natura2000 dus let op dat je geen vogels wegjaagt als je daarbinnen vliegt!
Ik kon niet zien dat het s nachts was
 
In het AIP. (eAIS Package for NETHERLANDS ; geldig gedurende de komende 4 weken, zo ongeveer, dan komt er weer een update)

Daar kun je alles vinden over het luchtruim en hoe het te gebruiken. Het is alleen opgezet voor de bemande luchtvaart, dus veel van wat je daar vindt is niet van toepassing op drone vliegen (zoals het luchtruim op 10 km hoogte en de regels die daar gelden, bijvoorbeeld). Maar daar kun je bijvoorbeeld in vinden waar restricted areas zijn, of CTRs, of laagvlieggebieden. Zo ook ATZs. Inclusief de eventuele voorwaarden of beperkingen die voor dat stukje luchtruim gelden, zoals onder- en boven grens, "openingstijden", luchtruimklasse, etc.

Voor de Teuge ATZ staat er in note 2 op de naderingskaart:
1612083609625.png
(en dat zal vast in de tekst ook wel ergens staan; deze wist ik uit mijn hoofd snel te vinden)
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
In het AIP. (eAIS Package for NETHERLANDS ; geldig gedurende de komende 4 weken, zo ongeveer, dan komt er weer een update)

Daar kun je alles vinden over het luchtruim en hoe het te gebruiken. Het is alleen opgezet voor de bemande luchtvaart, dus veel van wat je daar vindt is niet van toepassing op drone vliegen (zoals het luchtruim op 10 km hoogte en de regels die daar gelden, bijvoorbeeld). Maar daar kun je bijvoorbeeld in vinden waar restricted areas zijn, of CTRs, of laagvlieggebieden. Zo ook ATZs. Inclusief de eventuele voorwaarden of beperkingen die voor dat stukje luchtruim gelden, zoals onder- en boven grens, "openingstijden", luchtruimklasse, etc.

Voor de Teuge ATZ staat er in note 2 op de naderingskaart:
Bekijk bijlage 2222
(en dat zal vast in de tekst ook wel ergens staan; deze wist ik uit mijn hoofd snel te vinden)
Bedankt voor de info, zou wel handig zijn als het ook in de godrone kaart zou staan.

Voel me soms als een tandarts die kies wilt trekken maar eerst een algehele lichamelijke onderzoek moet doen
 
  • Leuk
Waarderingen: Tipe
Ter info, in de officiële bronnen (Staatscourant) zijn enkele onvolledigheden / afwijkingen gepubliceerd betreffende de nieuwe No-Fly zone gebieden. Helaas staan ook in de PDOK viewer foutjes. Deze zijn terug gecommuniceerd naar MIENW en worden 1 maart (uiterlijk 1 april) aangepast in de officiële documentatie #drone

Meer info zie: Afwijkingen in bronnen Drone No-Fly zones - Drone Preflight Pro
 
Welke kaart is nu accuraat als het om no fly zones gaat?

Zie namelijk bij allemaal verschillen bij de kaarten. Cq welke kaart hanteren de handhavers?
Grappig, ik was net besig een dergelijk vraag te stellen, hier mot hij alsnog . . .

Wat is waar?

Ik wil wat opnames maken in de omgeving van Noordeloos. Als ik op de app GoDrone (LVNL) kijk, zie ik een drietal no-fly zones rondom deze plaats (zie afbeelding) en natuurlijk precies daar waar ik wil gaan vliegen

Als ik echter dezelfde gegevens ophaal via aeret.nl zie ik ook drie no-fly zones, maar die zijn veel kleiner als op de GoDrone app (zie afbeelding). Ik dit geval zou ik op de betreffende locatie wel mogen vliegen. Voorts wordt e.e.a. onderbouwt met NOTAM waaruit blijkt dat het om een tijdelijk no-fly zones gaat (tussen 10 en 14 Zulu).

Een tweede vraag komt bij een laagvlieg route. In de app staat de constant, terwijl er in de NOTAM een duidelijk periode vermeld staat (zie afbeelding).

Met andere woorden, ga ik uit van de GoDrone gegevens of van de NOTAM- gegevens zoals geactualiseerd worden op de website aeret.nl?IMG_1811.PNGIMG_1813.PNGIMG_1814.PNGIMG_1812.jpg
 
  • Leuk
Waarderingen: DJIWhite Mavic pro
@Hans SLD , voor zover ik kan beoordelen

- De godrone app is nog niet geupdate met de nieuwe nofly zones zoals vrijgegeven op 31-12-2020 in staatscourant
- De drie cirkels (rood in godrone, blauw in Aeret) zijn hangglidervelden. In de staatscourant van 31-12-2020 staan deze niet meer als no fly zone, echter is oplettendheid wel gewenst in deze gebieden voor bemand verkeer (heeft voorrang). Daarom dat we deze als 1km cirkel laten zien (en niet meer als 3 km no fly zone zoals godrone).
- Qua NOTAM, die is inderdaad actief en betreft gebied EHTRA81 (rood omkaderde gebied). We zijn bezig om de vorm van deze NOTAMs netjes te laten aansluiten bij het luchtruimgebied waar het over gaat, ipv de grote cirkel waardoor ook een groot deel tot no fly zone verklaard wordt.
 

Bijlagen

  • ehtra81.jpg
    ehtra81.jpg
    172,3 KB · Weergaven: 16
@Mark als je toch zo hard aan het reageren bent: Hoe zit het met de cirkels rondom "BRZO" locaties? Mag je alleen niet vliegen boven die bedrijven zelf, of geldt de cirkel die Aeret aangeeft? De voormalige Akzo in Deventer heeft de cirkel met het middelpunt op het Kadaster(?)adres staan. Richting de IJssel zit maar net het hele terrein binnen die cirkel, en de andere kant op staan allemaal kantoren en zelfs aan de andere kant van die kantoren mag je nu niet vliegen.
Daarnaast vallen mij in Deventer nu 2 Drinkwaterlocaties op. Één ervan is de oude watertoren, die voor zover ik weet geen productie meer doet. Maar de waterzuivering aan de noordkant van de stad (echt al herkenbaar op de kaart aan de ronde waterpartijen, aan de rand van Natura2000-gebied) staat er dan weer *niet* op... Hoe zit dat?
 
@The Master FK kan je frustratie volledig begrijpen, worstel hier zelf ook mee. Helemaal gezien het feit dat er in mijn buurt redelijk veel ‘beperkingen’ zijn. Ik zie hier dat er relatief veel mensen hier problemen mee hebben. Hopelijk zijn er wat members die mij hier wat meer duidelijkheid over kunnen verschaffen.
Ik ben woonachtig in Haaften en zoals in de screenshots te zien is krioelt het hier van de gearceerde gebieden. Mijn vraag is eigenlijk: mag ik hier überhaupt vliegen? De berichtgeving hierover is per kaart namelijk ook weer verschillend. F6B2BE8F-78FE-46AF-A7E6-E0121C524AC8.jpg
3BC2B386-4290-40F7-AF01-62AF7991BCCA.jpg
41820317-4D6B-42F3-BC01-ED7795066C6F.jpg
258237AA-A8DE-4516-A6F9-E5ECA22CC6D7.png
 
Ik snap dat dit alles mensenwerk is (als in best wat werk van best veel, meerdere mensen, op allerlei plekken in Nederland), maar...
Ter info, in de officiële bronnen (Staatscourant) zijn enkele onvolledigheden / afwijkingen gepubliceerd betreffende de nieuwe No-Fly zone gebieden. Helaas staan ook in de PDOK viewer foutjes. Deze zijn terug gecommuniceerd naar MIENW en worden 1 maart (uiterlijk 1 april) aangepast in de officiële documentatie #drone

Meer info zie: Afwijkingen in bronnen Drone No-Fly zones - Drone Preflight Pro
...dit maakt het allemaal niet duidelijker zo natuurlijk. #zucht

(Niets ten nadele van jezelf, Mark. Ik ben persoonlijk blij dat je ook actief op dit forum aanwezig bent!)
 
  • Leuk
Waarderingen: Mark
Beste @arvidnl ,

Ik heb er even naar gekeken.

Drinkwaterproductielocaties
Zoals nu in de Staatscourant beschreven staat zijn productiebedrijven / locaties van drinkwater verboden gebied. Het zou goed kunnen dat de watertoren zelf niet meer wordt gebruikt maar het lijkt erop alsof de gebouwen erom heen nog wel actief zijn in de productie van drinkwater. Zie ook Google Streetview: Google Maps

Ik vind het zelf ook verwarrend wat de status van de rioolwaterzuiveringsinstallatie is (zoals dat gebied in het noorden van Deventer) maar zoals ik het interpreteer wordt deze locatie niet gebruikt voor de productie van drinkwater, maar (reeds gebruikt) water gezuiverd voordat het wordt afgevoerd.

Natuurlijk staat deze uitvraag ook bij IenW om deze locaties mee te nemen bij een volgende publicatie.

BRZO
Het BRZO bedrijf wat nu in Deventer als No Fly Zone geldt betreft Nouryon Functional Chemicals B.V. Vanuit de Staatscourant wordt hier een radius van 500m als No Fly Zone gedefinieerd.