welke moet ik hebben?

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Heb je een linkje naar de uitzonderingsregeling dat "niet vliegen over bebouwing" niet geld voor je eigen huis, je privé bezit?

Heb je een linkje naar de uitzonderingsregeling dat "niet vliegen over bebouwing" niet geld voor je eigen huis, je privé bezit?

Heb je wel eens gehoord over ‘de letter van de wet’ en de ‘geest van de wet’?!

De wet is niet zwart/wit. Daarom zijn er rechters in het leven geroepen om feiten en omstandigheden af te wegen en in een juiste context te plaatsen.

Geen rechter die moeilijk zal doen wanneer je met een drone het dak en regenpijp van je eigen huis inspecteert in een gebied waar je met een drone mag vliegen. Ook niet wanneer die drone 251 gram weegt..


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: rcee
Heb je een linkje naar de uitzonderingsregeling dat "niet vliegen over bebouwing" niet geld voor je eigen huis, je privé bezit?
Afhankelijk in welke categorie je opereert, in specific is dit bijvoorbeeld prima mogelijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en Coen Blijlevens
Ik zou voor de Autel EVO2 pro gaan. Die is ook leverbaar met een smart controller en vergeleken met DJI de betere keuze!
Als geld geen rol speelt inderdaad de beste keuze, maar een EVO2 Pro met een smartcontroller red je niet voor 2K
 
  • Leuk
Waarderingen: Coen Blijlevens
Heb je een linkje naar de uitzonderingsregeling dat "niet vliegen over bebouwing" niet geld voor je eigen huis, je privé bezit?
Vliegen over bebouwing is niet meer actueel, in de huidige regelgeving gaat het om vliegen boven personen, wat met een drone van <250 g (en nog tot 2023 met en drone van <500 g) toegestaan is.
 
  • Leuk
Waarderingen: Arjan Schuw
Hartelijk dank voor alle reacties en ga zeker beginnen met het halen van een drone certificaat “DronePilot Basic” via droneflight academy.
Heb vanmiddag een afspraak met iemand die zijn drone wil verkopen waarmee maar 1 keer mee is gevlogen : Yuneec Typhoon H plus met extra accu pakket en accessoires. Hierop kan ik als extra de nieuwe CGO-ET infraroodcamera later plaatsen als ik genoeg ervaring en de EU certificaat heb gehaald.
Kan eerst veel oefenen op eigen privé terrein, als akkerbouwer en wijnboer hebben we ruimte zat op diverse locaties in Nederland, België en Italie. (>1000 Ha.)
 
Het budget lijkt het probleem niet te zijn. Altijd handig ;-)

In dat geval kan het moeten halen van een diploma / volgen van een cursus nog een belemmering zijn. Als dat niet zo is, dan zou je kunnen kijken naar een drone met meer mogelijkheden dan de DJI Mini 2.

Maar voor wat je wilt doen lijkt de Mini 2 mij prima geschikt. Hij is prima stabiel ook bij wind. 4K-video is prima, overkill zelfs. En het feit dat je bij de Mini 2 de minste regels hebt om je aan te houden, is ook handig. Bovendien is hij heel makkelijk om direct mee te vliegen. Met DJI Care refresh verzeker je voor 50 euro van een nieuwe drone (2 zelfs) als je 'm wel zou crashen. Maar de obstacle avoidance mis ik iig niet. En voor wat jij er mee wilt gaan doen is dat ook niet strict noodzakelijk imho.
 
  • Leuk
Waarderingen: Klaaz en Coen Blijlevens
Vliegen over bebouwing is niet meer actueel, in de huidige regelgeving gaat het om vliegen boven personen, wat met een drone van <250 g (en nog tot 2023 met en drone van <500 g) toegestaan is.
Nou, in A3, waar alle huidige drones, met uitzondering van die welke lichten zijn als 250 gram in gaan vallen, zegt het il&t het volgende zie afbeelding:
 

Bijlagen

  • Screenshot_20210722-130650_OneDrive.jpg
    Screenshot_20210722-130650_OneDrive.jpg
    192 KB · Weergaven: 35
Ik ben dronepiloot en geef al jaren vlieginstructie bij de Interessegroep Drones van de HCC. Als beginner raad ik je aan eerst zo goed mogelijk te leren vliegen voordat je aan "klussen" begint als de inspectie van daken, waarvoor een drone als de DJI Mini 2, die veel kan, geschikt genoemd kan worden mits...... je er veilig mee kunt vliegen. Als je belangstelling hebt om bij ons eens te ervaren hoe de gang van zaken is, tijdens een vliegmiddag, stuur mij dan een antwoord op dit bericht.
Als je inderdaad klussen wilt gaan doen, zoals je zelf noemde, dan kom je ongetwijfeld in situaties te vliegen die veel stuurmanskunst van de piloot eisen!
 
  • Leuk
Waarderingen: Marcel en Henkwijga
Ik heb mijn drone ingezet voor inspecties van kranen, schepen (ladingtanks) en andere industriële complexen. Heb zelf na flink wat onderzoek en proberen nu gekozen voor een Mavic2 Zoom. Dit heeft ook te maken met de eerder genoemde stabiliteit bij wat meer wind. Op termijn zal het zoals het er nu naar uitziet een Mavic 2 Enterprise Advanced worden met meer mogelijkheden.


Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app


'op 150 meter afstand van woongebieden mag je wel een flinke zoomlens aan je drone hangen... 5x is nog altijd op 30 meter
 
Dag Henk,

Onder vliegbewijs A2 is de minimale afstand tot gebouwen 50 meter. Met 4x zoom kom je dan ongeveer uit op 12,5 meter afstand.
Voor een GVI (Globale Visuele Inspectie) is dit meer dan voldoende.
Bij twijfel kunnen we altijd nog inzoomen op de beelden met de laptop/PC dus dat zit wel goed.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
 
Laatst bewerkt:
Dat moet dan wel een volledig vrijstaand gebouw zijn. Staat het gebouw in een straat die 30m breed is, dan gaat dat toch niet lukken? Zelfs op een industrieterrein twijfel ik of het werkt: de gebouwen moeten minstens 100m uit elkaar staan om die 50m afstand te kunnen houden. Er zal wel niet op gecontroleerd worden, maar als je aan de regels wilt voldoen...
 
Dag Henk,

Onder vliegbewijs A2 is de minimale afstand tot gebouwen 50 meter. Met 4x zoom kom je dan ongeveer uit op 12,5 meter afstand.
Voor een GVI (Globale Visuele Inspectie) is dit meer dan voldoende.
Bij twijfel kunnen we altijd nog inzoomen op de beelden met de laptop/PC dus dat zit wel goed.



Verzonden met mijn iPad en de Dronepilots.nl app
In A2 (let op: gelimiteerde open categorie) hoef je alleen 50 meter afstand te houden tot niet-betrokken personen.