Welke Risico Categorie

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

r.wezen

New Member
Lid geworden
27 mei 2020
Berichten
9
Waarderingsscore
1
Punten
3
Leeftijd
58
Locatie
Zundert
Vraagje,
Ik ben een recreatie vlieger.
Ivm de Europese Drone wetgeving het volgende:
Ik bezit 3 drones, Mavic Pro, Mavic 2 Pro en een inspire 1.
Moet ik hiervoor de diverse examens doen in de diverse risicocategorieën? Of is er categorie die alles dekt om t zo maar te zeggen?
Na 2023 begrijp ik dat deze allen sowieso onder klasse 3 vallen.

En ik weet ook nog steeds niet of het theorie examen wat ik heb gedaan tbv de aanvraag voor het ROC-light nog enige meerwaarde heeft straks mbt de nieuwe Drone wetgeving?
Krijg ik bijvb. vrijwaring voor één vd examens in de risicocategorieën A1 tm A3?
Of heeft dit papiertje geen enkele meerwaarde meer? (Let op ik heb alleen het theorie-examen gedaan en heb geen aanvraag ROC-light gedaan. Ik heb dus geen ROC light).


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
Met de Mavic Pro en Mavic 2 Pro mag je vliegen in Open subcategorie A2, de Inspire 1 mag je alleen nog gebruiken in categorie A3 (op minstens 150 meter afstand van mensen en bebouwing).

Je kunt dus het beste het A2 examen gaan doen. Dan mag je met alle drones vliegen. Ook moet je je registreren.

Ik weet niet of het ROC-light theoriebewijs nog van waarde is. De omzetting die er komt, geldt denk ik alleen als je daadwerkelijk een ROC-light ontheffing voor drones tot 4 kg had.

Eventueel kun je deze tool invullen om te zien welk examen je moet hebben en je emailadres achterlaten zodat je een seintje krijgt zodra je aan de opleiding kunt beginnen.
 
Let wel op, dat de tool waar Wiebe naar verwijst, geen onafhankelijke tool is. Je krijgt namelijk in de open categorie het aanbod bij Dutch Drone Academy de opleiding te volgen. Dit hoeft niet per se de beste keuze voor jou te zijn. Er zijn nog meer drone opleiders, waaronder Drone Flight Company en Drone Class.

Ik blijf het zeggen, haha. ;)
 
Laatst bewerkt: