Wie heeft dé oplossing, Stabilizeren!

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MTito

Well-Known Member
Lid geworden
17 okt 2016
Berichten
458
Waarderingsscore
405
Punten
63
Leeftijd
60
Locatie
Noorwegen
Website
www.titodesign.no
Ik film met een Ph4 (4K 60fps) maar krijg altijd schokjes bij het draaien van de drone. Nu zie ik dat zelfs ontstaan in Speelfilms bij zijdelingse bewegingen maar dit moet toch op te lossen zijn. Het programma Adobe premiere pro 2018 heeft dé oplossing, "WARP". Dus die heb ik aangeschaft. Echter, op een DJI mp4 film werkt heel die warp niet, maar als ik van die DJI film een kopie maak met OBS en dat is een mov film en 50fps, daar werkt de warp wel op.

Zie mijn vandaag gemaakte voorbeelden,

1) de bovenste is de DJI mp4 4K (60fps) film met warp via premiere pro 2018
2) de onderste is een OBS mov (50fps) kopie van de DJI mp4 4K film met daarover de warp via premiere pro 2018

Ik hoop dat iemand me kan helpen, optie 2 is aardig maar wel veel werk (stappen) en daardoor kwaliteitsverlies.

1)

2)
 
Laatst bewerkt:
Volgens mij moet je een MP4 gewoon met Warp kunnen bewerken. 4K 60 fps vraagt wel wat rekenwerk. Als je in een lagere ffps filmt (30 of 24 fps) krijg je sowieso een veel betere "cinematic" look. Dat verzacht het beeld wat. Volgens mij heeft 60fps alleen zin als je je beelden wilt vertragen.

Misschien niet het antwoord op je vraag maar heb je al geprobeerd om de besturing van de drone aan te passen? Je kunt in de settings van de DJI de gevoeligheid van de besturing aanpassen. Als je deze langzamer of progressief laat reageren (eerst langzaam, dan wat sneller). Zie bijvoorbeeld
.
 
Volgens mij heeft 60fps alleen zin als je je beelden wilt vertragen.[/MEDIA].
Niet alleen bij vertragen. Bewegende objecten in je opname en bewegingen van de camera zelf worden vloeiender. Bij een panning van de camera is het beeld bij een 60 fps-opname scherper dan bij een lager frame rate.

@MTito
Je zit nu al een tijdje met dezelfde vraag. Waarom stel je de vraag niet bij DJI zelf? Je bent vast niet de enige, laat ze eens in hun knowledge base zoeken.
 
Volgens mij moet je een MP4 gewoon met Warp kunnen bewerken. 4K 60 fps vraagt wel wat rekenwerk. Als je in een lagere ffps filmt (30 of 24 fps) krijg je sowieso een veel betere "cinematic" look. Dat verzacht het beeld wat. Volgens mij heeft 60fps alleen zin als je je beelden wilt vertragen.

Misschien niet het antwoord op je vraag maar heb je al geprobeerd om de besturing van de drone aan te passen? Je kunt in de settings van de DJI de gevoeligheid van de besturing aanpassen. Als je deze langzamer of progressief laat reageren (eerst langzaam, dan wat sneller). Zie bijvoorbeeld
.
Dank je wel voor deze info Bj knaap, wat ik tegenwoordig doe is filmen in MOV en dan daar eventueel waar nodig warp aanbrengen en daarna renderen naar MP4. Geeft het beste resultaat!
 
Niet alleen bij vertragen. Bewegende objecten in je opname en bewegingen van de camera zelf worden vloeiender. Bij een panning van de camera is het beeld bij een 60 fps-opname scherper dan bij een lager frame rate.

@MTito
Je zit nu al een tijdje met dezelfde vraag. Waarom stel je de vraag niet bij DJI zelf? Je bent vast niet de enige, laat ze eens in hun knowledge base zoeken.
Ik ben er nu een heel eind uit, wat ik tegenwoordig doe is filmen in MOV en dan daar eventueel waar nodig warp aanbrengen en daarna renderen naar MP4. Geeft het beste resultaat!
 
De filmpjes even bekeken en inderdaad, kwaliteit t.o.v. framerate is jammer. Het 2e filmpje kijkt wat soepeler, maar vreemde schokken op het water van de bergreflectie (vanaf 30 sec. bekeken op groot beeld)

Ik heb geen directe oplossing maar wellicht kan mijn denkwijze iets helpen. Ik heb geen DJI maar een yuneec typhoon H met een cg03-camera.
Laatst heb ik de tijd genomen en 15 vrijwel identieke filmpjes achterthuis gemaakt met alle mogelijke opnamestanden omdat ik eigenlijk hetzelfde probleem heb.
Zelfs een sheetje gemaakt:
Schermafbeelding 2018-10-08 om 19.07.20.png
Uiteraard heb je hier niets aan als DJI-er, maar heb op deze manier wel zelf de beste kwaliteit/kwantiteit verhouding gevonden voor wat ik wil.
Mijn grootste winnaar is filmnummer 10, deze was het meest rustgevende om naar te kijken, heerlijk soepel en toch mooi scherp op een grote TV.

De grote tip: doe hetzelfde met jouw camera en kijk zelf wat voor jou het beste bevalt.

Dan het volgende punt, ik heb al mijn 15 rauwe/niet bewerkte materiaal met VLC-player bekeken(TIP!). Hier was alles zoals het hoort zeg maar.
Maar ja, dan komt het, bewerken...
Mijn ervaring is dat editten/renderen vrijwel altijd een inbreuk doet op het originele materiaal.
Er zijn zoveel mogelijkheden om een bestand te importeren/exporteren dat ik ook door de bomen het bos niet meer zie, maar de "klik" heb ik ook nog niet gevonden. Ik ben zelf ook zoekende naar een manier om zo weinig mogelijk verlies te krijgen.

Zelf edit ik op een mac en PC, maar ik krijg maar niet de kwaliteit op het uiteindelijke gerenderde filmpje helaas. Dit is voor mij ook nog steeds een raadsel.
Zelfs de duurste proefversies van vooraanstaande software geprobeerd maar helaas altijd verlies.
Dus helaas geen antwoord, maar je bent niet de enige met die vraag.

Hopende dat je je niet meer alleen voelt,
groetjes uit twente.....
Dennis.
 
Kunnen DJI-droners dan kiezen uit filmformaten? MOV./MP4? Vraagje van een Yuneec-er...
 
De filmpjes even bekeken en inderdaad, kwaliteit t.o.v. framerate is jammer. Het 2e filmpje kijkt wat soepeler, maar vreemde schokken op het water van de bergreflectie (vanaf 30 sec. bekeken op groot beeld)
Wat bedoel je met 'groot beeld'? Bedoel je 'full screen'? Ik kan de filmpjes alleen maar in de kleine frame-pjes bekijken.
 
Wat bedoel je met 'groot beeld'? Bedoel je 'full screen'? Ik kan de filmpjes alleen maar in de kleine frame-pjes bekijken.
Dat ligt denk ik aan jouw browser, hier lukt het ook niet met chrome, maar wel met safari...
 
Ja klopt, ik zit met Chrome te browsen. Morgen even op een andere pc proberen, thanks.
 
De filmpjes even bekeken en inderdaad, kwaliteit t.o.v. framerate is jammer. Het 2e filmpje kijkt wat soepeler, maar vreemde schokken op het water van de bergreflectie (vanaf 30 sec. bekeken op groot beeld)

Ik heb geen directe oplossing maar wellicht kan mijn denkwijze iets helpen. Ik heb geen DJI maar een yuneec typhoon H met een cg03-camera.
Laatst heb ik de tijd genomen en 15 vrijwel identieke filmpjes achterthuis gemaakt met alle mogelijke opnamestanden omdat ik eigenlijk hetzelfde probleem heb.
Zelfs een sheetje gemaakt:
Bekijk bijlage 650
Uiteraard heb je hier niets aan als DJI-er, maar heb op deze manier wel zelf de beste kwaliteit/kwantiteit verhouding gevonden voor wat ik wil.
Mijn grootste winnaar is filmnummer 10, deze was het meest rustgevende om naar te kijken, heerlijk soepel en toch mooi scherp op een grote TV.

De grote tip: doe hetzelfde met jouw camera en kijk zelf wat voor jou het beste bevalt.

Dan het volgende punt, ik heb al mijn 15 rauwe/niet bewerkte materiaal met VLC-player bekeken(TIP!). Hier was alles zoals het hoort zeg maar.
Maar ja, dan komt het, bewerken...
Mijn ervaring is dat editten/renderen vrijwel altijd een inbreuk doet op het originele materiaal.
Er zijn zoveel mogelijkheden om een bestand te importeren/exporteren dat ik ook door de bomen het bos niet meer zie, maar de "klik" heb ik ook nog niet gevonden. Ik ben zelf ook zoekende naar een manier om zo weinig mogelijk verlies te krijgen.

Zelf edit ik op een mac en PC, maar ik krijg maar niet de kwaliteit op het uiteindelijke gerenderde filmpje helaas. Dit is voor mij ook nog steeds een raadsel.
Zelfs de duurste proefversies van vooraanstaande software geprobeerd maar helaas altijd verlies.
Dus helaas geen antwoord, maar je bent niet de enige met die vraag.

Hopende dat je je niet meer alleen voelt,
groetjes uit twente.....
Dennis.
Heel veel dank Dennis voor dit uitgebreide schrijven en wat jij erin hebt ervaren. Ik heb nu een redelijke oplossing gevonden, ik film op 50fps in MOV kwaliteiten. Als de films klaar zijn render ik hem met Adobe Premiere pro CC 2018 en sla de gerenderde film op als MP4. Hiermee is het een stuk beter tot bijna verdwenen toe. Echter, als ik hem afspeel op Windows media player zie ik schokken, dan spoel ik hem terug en speel hem nog eens af en zie de schokken op een ander tijdstip. Dit ook met VLC, met andere woorden, de kijker moet een goede videokaart in zij PC hebben. De films worden steeds zwaarder en groter, vandaar.