Wie helpt mij? DJI Mini 2 (hoogstwaarschijnlijk) vast in boom Rotterdam.

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

MP010

New Member
Lid geworden
13 okt 2021
Berichten
12
Waarderingsscore
3
Punten
3
Leeftijd
33
Locatie
Rotterdam

Update: drone inmiddels gevonden.
 

Bijlagen

  • IMG_8970.jpg
    IMG_8970.jpg
    803,1 KB · Weergaven: 53
Laatst bewerkt:
Hoi, op zich goed idee, maar Rotterdam ligt volledig in een no-fly zone, je mag daar niet vliegen.
 
+1 Als je toch schijt aan de regelgeving heb, hoop ik dat hij lekker blijft hangen daar.
 
Ik denk dat een hengel met daaraan een action-cam geknoopt in dit geval misschien wel de beste optie zou kunnen zijn.

Bovendien, je kunt de drone toch ook een piep-toontje laten produceren? Dan moet ie toch te lokaliseren zijn, lijkt me.
 
Als je in Rotterdam Noord woont en vliegt met je drone, besef dan dat je zeer dicht in de buurt zit van Rotterdam The Hague Airport. Ook al blijf je laag bij de grond, dronevliegen is daar simpelweg niet toegestaan. Dus je oproep op dit forum met de vraag of iemand anders zijn drone de lucht in wil sturen op die locatie is niet echt wenselijk. Check nog even de regelgeving en kaart met no-fly zones voordat je weer gaat vliegen, mocht je je drone terugvinden.
 
+1 Als je toch schijt aan de regelgeving heb, hoop ik dat hij lekker blijft hangen daar.
Grote woorden, kleine gedachten. Ik vlieg uiteraard niet in de buurt van een vliegveld daar kan ik niet eens opstijgen. Je weet helemaal niet waar in Rotterdam Noord ik vloog en of ik toestemming had. Ik mag daar namelijk gewoon vliegen aangezien het niet waar is dat je in heel Rotterdam niet mag dronen. In sommige delen van het CTR mag je dus wél gewoon vliegen. Bestuur de Europese Wetgeving goed zou mijn tip zijn.
 
Hoi, op zich goed idee, maar Rotterdam ligt volledig in een no-fly zone, je mag daar niet vliegen.
Hi Klaasz,

Bedankt voor je reactie. Ik heb hem inmiddels al gevonden gelukkig! Hij ligt op een prima te bereiken plek in de boom dus vandaag a ik hem eruit halen. Moet alleen een ladder hebben van 4 meter maar dat komt goed.

Verder is het juridisch houdbaar om in Rotterdam te vliegen binnen een CTR (bepaalde delen daarvan). Veel informatie loopt achter op websites en komt niet overeen met de Europese Wetgeving. Dat lees je bv ook terug in het vonnis van de rechter in de Drone Eftelig gate. Maar goed, correct me if I'm wrong.
 
Grote woorden, kleine gedachten. Ik vlieg uiteraard niet in de buurt van een vliegveld daar kan ik niet eens opstijgen. Je weet helemaal niet waar in Rotterdam Noord ik vloog en of ik toestemming had. Ik mag daar namelijk gewoon vliegen aangezien het niet waar is dat je in heel Rotterdam niet mag dronen. In sommige delen van het CTR mag je dus wél gewoon vliegen. Bestuur de Europese Wetgeving goed zou mijn tip zijn.

Mijn tip:

Ga niet af op de toestemming die de DJI Fly app je eventueel geeft, maar check de Godrone-app: GoDrone
 
Ik denk dat een hengel met daaraan een action-cam geknoopt in dit geval misschien wel de beste optie zou kunnen zijn.

Bovendien, je kunt de drone toch ook een piep-toontje laten produceren? Dan moet ie toch te lokaliseren zijn, lijkt me.
Ha Snitser,

Klopt inderdaad maar de accu is helaas al leeg. Die gaat al leeg na een paar uur op standby. Ik ga inderdaad even naar de action maar dan voor een lange stok. Bedankt voor je reactie in ieder geval :)

Gr,
Martijn
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
Mijn tip:

Ga niet af op de toestemming die de DJI Fly app je eventueel geeft, maar check de Godrone-app: GoDrone
Klopt inderdaad. Daarom ontstaat er ook zoveel verwarring. De Europese Wet is leidend. Bedankt in ieder geval voor je reactie.

Fijne dag verder!

Groet,
Martijn
 
Als je in Rotterdam Noord woont en vliegt met je drone, besef dan dat je zeer dicht in de buurt zit van Rotterdam The Hague Airport. Ook al blijf je laag bij de grond, dronevliegen is daar simpelweg niet toegestaan. Dus je oproep op dit forum met de vraag of iemand anders zijn drone de lucht in wil sturen op die locatie is niet echt wenselijk. Check nog even de regelgeving en kaart met no-fly zones voordat je weer gaat vliegen, mocht je je drone terugvinden.
Hi,

Ik wil geen desinformatie verspreiden. Je kunt in bepaalde delen van het CTR wel opstijgen en ik vertrouw daarbij op het geofencing systeem van DJI zelf. De risico's worden daar goed in weergegeven en volgens mij sluit dat ook aan bij de huidige wetgeving. Ik zit in een 'enhanced warning zone' en volgens mij is dat niet hetzelfde als een no-flyzone. Je ziet hieronder: het is nooit zwart/wit.

LUCHTRUIM : CONTROL ZONE (CTR)​

ROTTERDAM CTR​


SAMENVATTING
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.

Groetjes,
Martijn
 
Mij is altijd verteld, rood = rood dus niet vliegen.
Ik zie soms ook wel dat het wel zou mogen tot en vanaf een bepaalde hoogte maar of dat nou klopt.
Maar misschien andere discussie.
 
Ik zie soms ook wel dat het wel zou mogen tot en vanaf een bepaalde hoogte maar of dat nou klopt.
Op takhoogte vlak bij bomen gaan vliegen is sowieso nooit een goed idee. :D
 
Ik zie soms ook wel dat het wel zou mogen tot en vanaf een bepaalde hoogte maar of dat nou klopt.
Ja, dat hoorde ik van een collega ook over bepaalde plekken in Leeuwarden.
Terwijl de militaire vliegbasis vlakbij ligt.
 
Grote woorden, kleine gedachten. Ik vlieg uiteraard niet in de buurt van een vliegveld daar kan ik niet eens opstijgen. Je weet helemaal niet waar in Rotterdam Noord ik vloog en of ik toestemming had. Ik mag daar namelijk gewoon vliegen aangezien het niet waar is dat je in heel Rotterdam niet mag dronen. In sommige delen van het CTR mag je dus wél gewoon vliegen. Bestuur de Europese Wetgeving goed zou mijn tip zijn.
Volgens mij is CTR altijd no-fly, ten Noorden van Rotterdam is alles incl. Rijswijk en Zoetermeer CTR.
Hoe kun je nou weten war je in de CTR wel mag vligen? Is gewoon verboden mijns inziens.
 
Hi,

Ik wil geen desinformatie verspreiden. Je kunt in bepaalde delen van het CTR wel opstijgen en ik vertrouw daarbij op het geofencing systeem van DJI zelf. De risico's worden daar goed in weergegeven en volgens mij sluit dat ook aan bij de huidige wetgeving. Ik zit in een 'enhanced warning zone' en volgens mij is dat niet hetzelfde als een no-flyzone. Je ziet hieronder: het is nooit zwart/wit.

LUCHTRUIM : CONTROL ZONE (CTR)​

ROTTERDAM CTR​


SAMENVATTING
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.

Groetjes,
Martijn
Je verspreidt wel degelijk desinformatie. Als je vliegt in de Open categorie, dan is het in Nederland niet toegestaan om in CTRs te vliegen. Je kunt niet vertrouwen op het geofencingsysteem van DJI, want die hebben veel kleinere zones in hun systeem staan. Check voor meer info de Regeling onbemande luchtvaartuigen, en dan met name artikel 7.

Nog even aanvullend: ik hoop van harte dat je je drone terugkrijgt, en ik denk heus niet dat je met je Mini 2 snel een gevaar vormt voor het vliegverkeer zolang je onder de 120 meter blijft en niet al te dicht bij luchthavens vliegt, maar de situatie is nu eenmaal zoals-ie is in Nederland.
 
  • Leuk
Waarderingen: rovinge en rcee
LUCHTRUIM : CONTROL ZONE (CTR)

ROTTERDAM CTR​


SAMENVATTING
Rode zones zijn gereguleerde gebieden met een hoog risico en het gebruik van je drone kan gevaarlijk of verboden zijn.

Groetjes,
Martijn

Het klopt inderdaad dat die tekst er staat, en ik vind met jou dat die tekst voor meerdere uitleg vatbaar is.

Maar er staat ook:
1634563577015.png
En dat laat geen enkele twijfel ... ;-)
 
Mij is altijd verteld, rood = rood dus niet vliegen.
Ik zie soms ook wel dat het wel zou mogen tot en vanaf een bepaalde hoogte maar of dat nou klopt.
Maar misschien andere discussie.
Weet je wat zo lastig is: de kleuren verschillen ook weer per app en kaart. En al die verschillende termen (altitude zone, restricted zone, enhanced warning zone etc), die hebben ook allemaal uitzonderingen en subregels. Ik vlieg niet in gebieden waarin expliciet een vliegverbod staat ingesteld, dat zou onverantwoord zijn - en strafbaar natuurlijk.
 
Het klopt inderdaad dat die tekst er staat, en ik vind met jou dat die tekst voor meerdere uitleg vatbaar is.

Maar er staat ook:
Bekijk bijlage 3207
En dat laat geen enkele twijfel ... ;-)
Hele terechte en begrijpelijke opmerking. Die gedachte had ik namelijk eerst ook. Alleen zie ik er ook een gele categorie tussen staan. Die gaat over de cirkel waarin ik vloog. Het is verwarrend dat je dus meerdere categorieën te zien krijgt op dezelfde locatie. En als de geofencing van DJ Fly dan ook nog eens aangeeft dat je mag vliegen in de gele gebieden dan durf ik het wel aan. Zeker gelet op de EU-wetgeving die altijd boven een nationale wet komt. Affijn, interessant dit allemaal, sowieso!
 

Bijlagen

  • 545C2C44-B79F-42CA-AF40-03481308F68D_4_5005_c.jpeg
    545C2C44-B79F-42CA-AF40-03481308F68D_4_5005_c.jpeg
    35,2 KB · Weergaven: 16
Deze vermelding vind ik ook zo discutabel. Het wordt afgeraden maar het is niet verboden, zo lees ik dat. Bovendien zie ik dat deze kaart uit 2019 is (als ik mij niet vergis dan).

GEREGULEERD LUCHTRUIM

Dit luchtruim heeft een specifieke classificatie die van toepassing is op bemande luchtvaart en gevolgen kan hebben voor dronegebruik. Dit hangt af van de lokale wet- en regelgeving. De voorschriften voor dronevluchten verschillen van land tot land. Daarom is dit gebied ter informatie opgenomen. Controleer zelf of je geplande dronevlucht volgens de lokale, provinciale en/of nationale wet- en regelgeving is toegestaan of dat er restricties gelden. Tenzij een dronevlucht hier expliciet is toegestaan, raden we aan je drone hier niet te laten vliegen.