Windmolen een kunstwerk

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Firegringo

New Member
Lid geworden
11 sep 2016
Berichten
24
Waarderingsscore
2
Punten
3
Leeftijd
64
Locatie
Schagen
Ik zit een beetje met een definitie in mijn maag. Is een windmolen een kunstwerk of niet.
Conform de woordenboeken:
Een kunstwerk is een begrip in de civiele techniek, bouwkunde en de spoor-, weg- en waterbouw. In de definitie van Van Dale wordt gesproken over een bouwwerk waarvoor andere materialen dan aarde en zand gebruikt zijn. Deze definitie dekt de lading, maar is in feite enigszins te breed. Een wegvak of een deel van de spoorbaan worden op zichzelf niet tot de kunstwerken gerekend.
Weet iemand het juiste antwoord?
 
Beste Sjakie, dank voor deze informatie. Wordt dus een vraag voor IL&T, aangezien bij een ROC light een afstand van 50 meter aangehouden moet worden bij kunstwerken, was ik benieuwd hierna.
 
Met een kunstwerk zoals benoemd in de "Regeling Modelvliegen" en "Regeling op afstand bestuurde vliegtuigen" bedoelt ILENT een door de mens gemaakt object: Een Civiel-technisch werk voor de infrastructuur van wegen, water , spoorbanen, waterkeringen en/of leidingen en niet bedoeld voor permanent menselijk verblijf. Een kunstwerk kan in deze dus ook een viaduct, brug of aquaduct zijn.
 
Een kunstwerk kan in deze dus ook een viaduct, brug of aquaduct zijn.
Dat komt dus goed overeen met wat Rijkswaterstaat onder een kunstwerk verstaat. Eigenlijk hetzelfde, maar daar wordt een windmolen niet benoemd. Wat zegt IL&T daarover?
 
Dat komt dus goed overeen met wat Rijkswaterstaat onder een kunstwerk verstaat. Eigenlijk hetzelfde, maar daar wordt een windmolen niet benoemd. Wat zegt IL&T daarover?

Een windmolen is ook een civiel technisch werk welk niet bedoeld is voor permanent menselijk verblijf.

De mensen die met een drone windmolens (waarvan de turbine soms op 58 meter hoogte gemonteerd is) van dichtbij inspecteren hebben een volledige ROC vergunning nodig en moeten in daarnaast nog hun operationeel handboek opschrijven wat voor maatregelen zij nemen om verantwoord dicht in de buurt van een kunstwerk te vliegen.

Met alleen een ROC-Light mag je geen windmolens inspecteren behalve als je dit op min 50 meter afstand en vanaf niet hoger dan 50 meter doet. Kan natuurlijk wel, maar gaat toch niet echt lekker.
 
En moet ik als hobbyist dan ook uit de buurt blijven van windmolens (en andere kunstwerken)? Ik zie op YouTube filmpjes waar eng dichtbij molens wordt gevlogen, zoals deze.

 
En moet ik als hobbyist dan ook uit de buurt blijven van windmolens (en andere kunstwerken)? Ik zie op YouTube filmpjes waar eng dichtbij molens wordt gevlogen, zoals deze.

Hobbyisten hebben zich te houden aan de "regeling modelvliegen". Daarin staat dat je niet "boven" allerlei dingen mag vliegen. Er staat niet dat je als hobbyist ook horizontaal een afstand moet houden tot die dingen.

Ik vermoed wel dat dit heel snel gaat veranderen en dat de beperkingen die voor ROC-Light gelden ook voor recreatieve vluchten gaan gelden.

Onderstaande Factsheet komt van IL&T en geeft een aardig overzicht van de huidige verschillen.

FACTS1.png

typetabel2.png
 
Dank je voor deze informatie Jeroen.
Deze info helpt me zeker om meer verantwoord te vliegen. Ik was sowieso niet van plan om stunts uit te halen als in het filmpje en mijn drone er aan te wagen. Maar als een beroepsmatige vlieger op min. 50 meter afstand moet blijven vind ik het raar om er als hobbyist dan wel dichterbij te gaan vliegen. Ook als hobbyist moet je je verantwoordelijkheid nemen m.i.
 
Dank je voor deze informatie Jeroen.
Deze info helpt me zeker om meer verantwoord te vliegen. Ik was sowieso niet van plan om stunts uit te halen als in het filmpje en mijn drone er aan te wagen. Maar als een beroepsmatige vlieger op min. 50 meter afstand moet blijven vind ik het raar om er als hobbyist dan wel dichterbij te gaan vliegen. Ook als hobbyist moet je je verantwoordelijkheid nemen m.i.

Zie je ook dat mensen die een volledige ROC vergunning hebben zelfs 150 meter afstand moeten houden? Dus in Nederland is het zo dat hoe beter je kan vliegen des te meer afstand je moet houden. Logischer kan ik het niet maken...

Even zonder dollen: De wetgever had al e.e.a. al aardig voor elkaar voor de drone pro's (de Full ROC). Daarna is men de regels voor de mensen die voor zakelijke doel gebruik maken van een drone gaan opstellen (de ROC-Light die vanaf 1 juli j.l. geld). Nu zijn de regels voor de recreanten aan de beurt. Daarna, in 2018, volgt de standarisatie op EU niveau (door EASA).
 
Zie je ook dat mensen die een volledige ROC vergunning hebben zelfs 150 meter afstand moeten houden? Dus in Nederland is het zo dat hoe beter je kan vliegen des te meer afstand je moet houden. Logischer kan ik het niet maken.

Dan zullen vanaf 2018 de regels voor recreanten nog soepeler zijn. ;)
 

Nog maar even wezen recreatief windmolens schieten, dan. Nu het nog mag :D

(Ja, ik weet het, dat scheve horizon probleem is nog niet opgelost :( )
 
(Ja, ik weet het, dat scheve horizon probleem is nog niet opgelost :( )

Wat een vreemd effect. De horizon krult omhoog naar de rand van het beeld. Alsof je in space colony wheel in outer space aan het filmen bent.

3ce10e2efa07465c6908b54f5450f453.jpg
 
Ja, klopt. Maar dat komt door het "fish-eye" effect. Toevallig heb ik net een half uur geleden de camera op de stand "wide angle" gezet (dat geeft een veel minder vertekend beeld). Stond op "normal" toen ik deze opnamen vanmiddag maakte. Ik denk dat GDU die twee omgewisseld heeft. Valt ook niet mee, Chinees vertalen naar een West-Europese taal en dan ook nog dergelijke omwisselfoutjes er uit halen ;)

Wat ik bedoelde is dat als ik de drone om zijn top-as laat draaien, dat dan de camera ook nog om zijn langs-as draait. Waarschijnlijk om iets te compenseren, maar dat effect is er helemaal niet, dus hoeft ie er ook niet voor te compenseren...
Wanneer ik bijvoorbeeld aan het eind van dit filmpje wegdraai naar alleen de schaduw van de windmolen, gaat de horizon rechts naar de bovenhoek. Vervolgens komt ie wel weer langzaam terug, maar veel te langzaam naar mijn zin. Of eigenlijk had ie dat gewoon helemaal niet moeten doen. Dan hoeft ie ook niet terug.
 
Eric-Jan, we gaan nu off-topic op een post in het off-topic forum, of is dat juist de bedoeling? ;)

Mijn Xiro heeft ook een fish-eye vertekening, maar dan een afbuiging andersom. En constant, waardoor ik het in de nabewerking kan corrigeren.
 
Laatst bewerkt:
Bij het maken van mijn filmpje ben ik overigens wel op ongeveer 50 meter afstand gebleven; buiten de "schijf" van de wieken. Evengoed zijn er twee momenten in de film waar de zogturbulentie van de bladen sterker is dan wat de drone (en gimbal) konden compenseren. Nou stond er best wat wind, daar in de polder. Maar het illustreert wel dat een beetje wind om een object heen voor best lastige omstandigheden kan zorgen. Vandaar dus die (redelijk arbitraire) 50 meter laterale afstand kan ik nog wel begrijpen.

Volgens de flightlog ben ik maximaal op 97 meter hoogte geweest; ruim onder de turbine. Dat maakt inspecties inderdaad wel wat lastig, als je max 50m opgelegd krijgt.
De molen is 485ft, volgens de luchtvaartkaart. Dat is 155m, dus dat kan wel, als dat top van het verticaal omhoog staande blad is (~100m mast + ~50m blad).

Overigens denk ik dat het mogelijk zou moeten zijn met een ROC om, gedocumenteerd, af te wijken van gestelde criteria (dus ook afstand tot kunstwerken), op basis van een risicoanalyse. Bij wie die dan ter beoordeling te leggen is een lastige. Ik zou in NL denken dat IL&T zou moeten zijn. Een positief resultaat van die beoordeling zou dan als een soort eenmalige vergunning (waiver) kunnen gelden. Bestaat zo'n soort systeem al, eigenlijk?

(Met een 180 graden bocht toch weer een beetje terug on topic :) )
 
Beste Eric Jan, goed omschreven in het OM kan je dichterbij komen. Het OM wordt per slot van rekening door IL&T goedgekeurd.
 
Dat is als je een Operations Manual voor bijvoorbeeld inspectie van windmolens hebt. Ik doelde meer op een incidentele ontheffing omdat je, buiten je core business om, ineens de mogelijkheid krijgt om een windmoleninspectie te doen. Ook dat moet m.i. mogelijk zijn met een ontheffing voor één opdracht, op basis van een risico-analyse.


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk