Zo, na een vrolijk uitstapje zijn we weer back-on-topic
Mijns inziens is
de huidige ROC-Light grotendeels ongeschikt als vergunning voor mensen die drones in hun werk willen gebruiken, wellicht m.u.v. boeren die hun land/koeien willen monitoren met een drone. Iedere andere toepassing zal vereisen dat je dichter dan 50 meter in de buurt moet mogen komen van mensen, voertuigen, vaartuigen, kunstwerken aaneengesloten bebouwing, industrietereinen, etc.
Vind in Nederland echter maar een plek waar je in een straal van 50 meter rondom de drone geen van die dingen voor komt. Het wordt nog lastiger (lees: vrijwel onmogelijk) als die drone een stukje gaat vliegen en er tijdens die hele vlucht geen van die dingen in een straal van 50 meter rond de drone voor mag komen. De combinatie met max, 50 meter hoogte maakt het verder onmogelijk om bepaalde zakelijke dingen te doen. Zo mag je niet over een hijskraan heen vliegen maar je moet er omheen vliegen waarbij je tenminste een 50 meter straal tussen drone en kraan handhaaft en tijdens die omleidingsroute nergens meer dan 100 meter afstand tussen drone en piloot krijgt en je dan ook niet over een weg etc komt te vliegen.
Dan hebben we nog de plekken waar je niet mag komen: Rondom vliegvelden, laagvlieg gebieden, rondom helipads, rondom paleizen, rondom major attracties. En dan ook niet een beetje rondom. Nee, men hanteert soms een straal tot 15 Nautische Mijl rondom een plek waar men geen drones wil. De-facto mag je boven een derde van Nederland niet vliegen met een drone. Ontheffing om daar wel te mogen vliegen is voor ROC-Light vliegers uberhaupt niet mogelijk.
Als je zakelijk echt iets met drones wil kan je het beste de volledige ROC ontheffing halen. Dan mag je nog steeds niet al te veel in Nederland maar je mag dan weer wel uitzonderingen en ontheffingen aanvragen, hetgeen bij een ROC-Light niet mag. Als een full-ROC vergunning voor jou zelf te duur is, moet je gewoon een mannetje met drone inhuren die wel over een full-ROC beschikt. In het laatste geval heb je ook geen last van flightlogs en dure zakelijke drone-verzekeringen die IL&T verwacht.