Xiaomi komt met alternatief voor DJI Mini 2: de Fimi X8 Mini

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

wdejager

Administrator
Forumleiding
Lid geworden
4 jul 2016
Berichten
5.248
Waarderingsscore
2.890
Punten
113
Leeftijd
47
Locatie
Renkum
Website
www.dronewatch.nl
Xiaomi komt met alternatief voor DJI Mini 2: de Fimi X8 Mini

Het ziet ernaar uit dat er binnenkort een alternatief voor de DJI Mini 2 op de markt komt, in de vorm van de Xiaomi Fimi X8 Mini. De specs liegen er niet om: gewicht rond de 250 gram (afhankelijk van de uitvoering), een 4K camera, vliegtijd rond de 30 minuten, en een controller met een bereik van tegen de 8 km.

Lees verder
 
Leuk dat hier aandacht aan besteed wordt. Hopelijk trekken jullie deze lijn door, dit draagt zeker bij tot een bredere kijk op het dronewereldje. In het artikel zelf mis ik 2 dingen: De FIMI X8 Mini. ondersteund HDR en H265., toch wel 2 significante pluspuntjes ten opzichte van de Mini2 die het vermelden waard zijn.
 
Ik vind dit een erg interessant ding en ben benieuwd naar de uiteindelijke prijs en de eerste reviews.

Wat betreft het gewicht.
Bepaalt het gewicht bij opstijgen of je vliegt volgens C0 of C1? Dan zou je dus inderdaad later de pro accu kunnen kopen en voldoen aan < 250 gr?

En als je dan met de zwaardere accu gaat vliegen onder de regels van C1, dan zit het verschil toch vooral in het (niet) vliegen boven mensen?

Stell dat deze Fimi geen C label zou krijgen, valt hij dan later nog steeds onder C0 met standaard batterij, of wordt het dan een legacy drone?
 
Met de pro batterij val je in de C0, ook na 1-2023
 
Okay, toch even gedubbelcheckt:
Either battery version is swappable to another. You may buy the X8 Mini with Standard Battery, and later purchase the Pro Battery from Fimi official store or any authorized resellers to use it with the same drone.
 
Ik weet dat het een beetje vooruitlopend is op wat we over een paar dagen zullen weten, maar ik vraag me het volgende af.

Nu Fimi kiest voor twee batterijversies waarmee de X8 mini afhankelijk van de gebruikte batterij net onder dan wel net boven 50 gram weegt, heb je dus ook verschillende mogelijkheden voor het vliegen.

Ik vraag me af, als er een C label op zit, of de Fimi dan 2 labels krijgt, afhankelijk van welke batterij je toepast?

Maar stel dat er nog geen C label op zit, dan geldt toch het volgende?

Tot 2023:
- vlieg je met beide batterijen volgens A1, waarbij je binnen bebouwing en kortstondig over niet betrokken personen mag vliegen (maar probeert te vermijden)
- heb je voor het vliegen met de standaard batterij een vliegbewijs (na kennistest) nodig

Vanaf 2023:
- vlieg je met de pro batterij in categorie A1
- vlieg je met de standaard batterij in categorie A3

(edit: in bovenstaande tekst standaard en pro batterij omgewisseld)
 
Laatst bewerkt:
Ik meen juist gelezen te hebben dat de pro batterij lichter is als de standaard batterij, en zul je dus dáármee in de A1 kunnen blijven vliegen.
 
Ik meen juist gelezen te hebben dat de pro batterij lichter is als de standaard batterij, en zul je dus dáármee in de A1 kunnen blijven vliegen.
Dat heb je juist gezien; ik heb mijn vorige post ondertussen verbeterd.
De pro batterij is juist lichter inderdaad, maar wordt pas later leverbaar.

Als je een A1/A3 certificaat hebt, maakt het dan volgens mij weinig uit welke batterij je hebt, tot 2023 dan wel...
 
Dat heb je juist gezien; ik heb mijn vorige post ondertussen verbeterd.
De pro batterij is juist lichter inderdaad, maar wordt pas later leverbaar.

Als je een A1/A3 certificaat hebt, maakt het dan volgens mij weinig uit welke batterij je hebt, tot 2023 dan wel...
Het maakt wel degelijk uit welke batterij je kiest, ook voor 1-1-2023. Met drones tot 250 gram mag je namelijk zonder meer boven niet-betrokken personen vliegen (zo lang het niet om een menigte gaat). Boven de 250 gram moet je dat zoveel mogelijk zien te vermijden.

Of een handhaver op straat al die nuances weet te onderscheiden is weer een ander verhaal.
 
Het maakt wel degelijk uit welke batterij je kiest, ook voor 1-1-2023. Met drones tot 250 gram mag je namelijk zonder meer boven niet-betrokken personen vliegen (zo lang het niet om een menigte gaat). Boven de 250 gram moet je dat zoveel mogelijk zien te vermijden.

Of een handhaver op straat al die nuances weet te onderscheiden is weer een ander verhaal.
Hoi Wiebe,
Dank je voor de toelichting. Ik was dat even kwijt en in de diverse tabellen wordt dat ook niet altijd even duidelijk weergegeven. Maar dat is duidelijk.

Voor welke batterij je gaat als je deze drone zou aanschaffen, hangt er dus ook een beetje vanaf waar je ermee gaat vliegen.

Over handhaven gesproken: gaat een handhaver sowieso met een weegschaal rondlopen? of een heel uitgebreide tabellenboekje met alle types en uitvoeringen?
 
Over handhaven gesproken: gaat een handhaver sowieso met een weegschaal rondlopen? of een heel uitgebreide tabellenboekje met alle types en uitvoeringen?
Als je meer wilt weten over hoe de handhaving er in de praktijk aan toegaat, raad ik je aan om dit artikel eens te lezen, op basis van een interview dat ik had met iemand van de luchtvaartpolitie.
 
Als je meer wilt weten over hoe de handhaving er in de praktijk aan toegaat, raad ik je aan om dit artikel eens te lezen, op basis van een interview dat ik had met iemand van de luchtvaartpolitie.
Goed stukje om eens te lezen en mocht er in praktijk met een controleur een discussie komen, dan is het denk ik vooral die open en rustig aangaan.

Ik ben wel benieuwd wat de meerprijs wordt voor een versie met pro-batterij en wat zo'n batterij los gaat kosten. Al is dat laatste wel een beetje af te lijden van de Fimi X8 Se misschien....
 
Er staat op AliExpress nog altijd 1 bundle uitgegrijsd (niet selecteerbaar), hoewel het vermoeden al was dat dat om de Pro-battery versie zou gaan, ben ik eens in de code van de AliExpress webpagina van de X8 Mini gedoken. De tweede bundle staat inderdaad op disabled, maar dieper in de code was al wel de link te vinden naar de foto van deze bundle.

En dat is deze afbeelding, inderdaad die van de versie met Pro-battery. Ben benieuwd wanneer die vrijgegeven gaat worden.
En nee, het is geen photoshop, want hier is de echte link naar de AliExpress website :
AlieExpress Fimi X8 Mini

X8Mini-Bundle3.png
 
Wat mij nou nog niet helemaal duidelijk is: Zijn de Pro en de Standaard batterij onderling uitwisselbaar ?
Met andere woorden, als je de standaard besteld ( Dat kan vanaf morgen als het goed is) past daar dan later de Pro batterij in ?
Ik lees hier en daar dat de Pro (batterij?) vanaf Juni leverbaar wordt.
 
Wat mij nou nog niet helemaal duidelijk is: Zijn de Pro en de Standaard batterij onderling uitwisselbaar ?
Met andere woorden, als je de standaard besteld ( Dat kan vanaf morgen als het goed is) past daar dan later de Pro batterij in ?
Ik zag in een YouTube filmpje dat dat niet het geval zou zijn, maar in een antwoord op mijn e-mail kreeg ik de volgende reactie van Fimi zelf (had ik in een eerdere post ook al geschreven):
Either battery version is swappable to another. You may buy the X8 Mini with Standard Battery, and later purchase the Pro Battery from Fimi official store or any authorized resellers to use it with the same drone.
In dat geval is het wat mij betreft te overwegen om te beginnen met de standaard batterij. De beperkingen tot aan 2023 zijn wat mij betreft te overzien en een extra batterij zou dan gelijk een pro batterij worden.
 
Ok, dat is dus duidelijk, je kan gewoon de Standaard bestellen en daar later een pro batterij bij bestellen wil je in C0 vliegen. .
Wellicht dat ik morgen een bestellinkje waag, denk dat je er snel bij moet zijn anders kan je wachten tot na de zomer.
 
Ok, dat is dus duidelijk, je kan gewoon de Standaard bestellen en daar later een pro batterij bij bestellen wil je in C0 vliegen. .
Wellicht dat ik morgen een bestellinkje waag, denk dat je er snel bij moet zijn anders kan je wachten tot na de zomer.
Ja, mits het antwoord van Fimi aan mij klopt, iemand anders had het tegengestelde gehoord.
Maar ik zou het vreemd vinden; het is best kostbaar twee verschillende behuizingen te ontwikkelen, fabriceren en op voorraad te houden.

Maar ik neig naar hetzelfde als jij!
 
Zouden de eerste bestellingen nog allemaal uit China komen?
Ik neem aan dat dan de kans wel groot is dat je nog de nodige kosten aan de douane moet afdragen.... Dan ben je het voordeel van de eerste aanbieding wel weer kwijt.

Terwijl bijvoorbeeld de grote X8 vanuit bijvoorbeeld Spanje verzonden kan worden. ...
 
Idd, meestal heb je de optie om een Fimi via het warehouse in Spanje te bestellen. Morgen weten we het :)