YAMR Commerce

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Mr Jaxxs

New Member
Lid geworden
2 jun 2021
Berichten
4
Waarderingsscore
0
Punten
1
Leeftijd
55
Locatie
Tilburg
Via bol punt com een drone gekocht bij YAMR Commerce uit België. Een DroneF89. De aanbieding was leuk en de specificaties, voor een beginnende drone piloot zoals ik, niet onaardig vond ik. Echter er waren wel een paar minpuntjes. Allereerst zit er geen handleiding bij. Dus ik met de verkoper gemaild met de vraag hoe Follow me en Headless stearing werkt en of ik er een duidelijke handleiding bij kon krijgen. Ik kreeg een vaag antwoord terug over dat ik alles in het scherm kon bedienen en andere dingen weer met de controller etc. bla bla.

Na een tweede mail waarin ik zei dat de drone niet stil in de lucht bleef hangen en best wel naar rechts trok en ik het vermoeden had dat een tweetal propellers (de linker twee dus) sneller draaide dan de rechter twee. En dat soms de propellers haperde, duurde het minimaal een week voordat ik het beu was en op bol.com een vernietigende review achterliet.

Dat had effect. Binnen een dag had ik een email van hen met excuses waarin ze zeiden dat de email waarschijnlijk niet (goed) binnen gekomen waren en hoe ze het één en ander op konden lossen. Hun voorstel was meteen om een nieuwe drone op te sturen omdat uit mijn email wel bleek dat de huidige niet goed functioneerde. Ik heb hun gezegd dat het me niet persé om een nieuwe drone ging maar dat ik voor dat geld toch wel wat klantvriendelijkheid en wat service verwachtte. Maar ze hebben dus een nieuwe drone opgestuurd en ik verwacht deze vandaag binnen te krijgen. Als dat zo is en hij functioneert goed dan zet ik uiteraard een andere review bij deze verkoper. Zo ben ik dan ook weer wel. Jullie horen het.

Grtz Mr jaxxs
 
Welkom op het forum. Ik hoop dat je tweede drone het beter gaat doen dan de eerste.
Ik heb even moeten zoeken om te vinden wat voor drone het is. Het is in vorm een kopie van DJI drones? Klopt dat?
Hij weegt in ieder geval minder dan 100 gram, dus hoef je in ieder geval geen A1, A2 en A3 certificaten te behalen.
Dat scheelt weer zo'n ruim 200 Euro, bovenop de prijs van de drone.

Ik heb even wat specificaties bekeken.
Een paar tips: het bereik van de drone is 50-80 meter maximaal. Daar zit je vrij snel aan. Pas dus goed op voor wegvliegen.
Dat kan gebeuren als er teveel wind staat en de drone niet meer terug kan komen. Een DJI heeft GPS ingebouwd en elektronica die ervoor zorgt dat hij automatisch terug vliegt als de verbinding wegvalt. Dat zou wel eens kunnen ontbreken in de F89.

Nog een tip die ik aan iedereen geef: blijf uit de buurt van bomen.

Veel vliegplezier.
 
Ik denk dat het deze is, van 230 gram en een bereik van 200m.
Volgens Bol niet, maar volgens mij moet je wél een exploitantnummer aanvragen, immers er zit een camera op.

Als je die "functionaliteiten" leest is het ongelofelijk wat ie allemaal kan voor € 89,00 (en mijn Mini 2 niet): "auto follow functie", "obstakel ontwijking". En hij heeft wel een "Terugkeerfunctie". En een batterijduur van 30 min.
 
Beste Ger,

Dank je wel voor de reactie, Ik heb in een ander forum ook al zo een vraag gesteld. Ik neem aan dat het idd een kopie is van een DJI Ik geef even de link van BOL. Alleen is dar de drone nu €89,- en de mijne was €109,- Mij werd verteld dat de drone die ik nu heb een betere versie was van degene die op Bol staat


En ik had ook niet de illusie dat mijn drone enkele honderden meters van me vandaan kon gaan. Was/ is voor nu ook niet de bedoeling. Het gaat mij er om of ik een nieuwe/ andere hobby er bij heb waar ik mijn teveel (AHUM) aan geld in kan steken lol. Alles wat met vliegen te maken heeft, had mijn interesse al vanuit vroeger, maar nu is de drempel om er mee te beginnen qua financiën wat lager geworden. En als k het leuk vind wie weet in de toekomst. Het gewicht was in ieder geval ook een reden om deze drone te kopen, maar hij weegt op mijn weegschaal 93 gram. Dat hij dan wind gevoeliger is dat begrijp ik dan ook wel weer.

Mijn probleem met de eerste drone was dat hij zelfs binnen in huis niet stabiel op hoogte en plek bleef. We zullen het gaan zien met de nieuwe drone...
 
Volgens Bol niet, maar volgens mij moet je wél een exploitantnummer aanvragen, immers er zit een camera op.
Dit hangt af van het feit of de drone al dan niet geclassificeerd is als een 'toy-drone', dit zou op de verpakking zichtbaar moeten zijn.

toydrone.png
 
Die regel bij het RDW is voor tweeërlei uitleg vatbaar:
  • Een exploitantnummer is verplicht als u eigenaar (exploitant) bent van een drone of een onbemand luchtvaartuig met een camera of een gewicht van 250 gram of meer. Als uw drone door de fabrikant is aangemerkt als speelgoeddrone, dan is een exploitantnummer niet verplicht.
Ik begreep dat als volgt: exploitatienummer verplicht indien je eigenaar bent van een drone met een camera, óf als je drone zwaarder is dan 250 gram. Of/of dus, je moet aan één van deze twee voorwaarden voldoen.
Daarbij nam ik aan dat je ook voor een Toy-drone mét camera een exploitatienummer moest hebben, maar niet voor een Toy-drone zónder camera.
De goedkope Toy-drone van Bol had dus wél een camera, maar omdat het volgens de fabrikant een Toy-drone is hoef je geen exploitatienummer? Tja, zó kun je het ook uitleggen.
 
maar omdat het volgens de fabrikant een Toy-drone is hoef je geen exploitatienummer?
Dat is correct. de fabrikant bepaalt en dient dit aan te geven op de verpakking / manual.
 
Laatst bewerkt:
Dat is correct. de fabrikant bepaalt en dient dit aan te geven op de verpakking / manual.
Ik vraag het mij af of dit wel klopt. Volgens mij is de kreet "toy-drone" helemaal geen officiele wettelijke aanduiding. In de regels wordt alleen gesproken over gewicht en of er een camera aanwezig is. De fabrikant bepaalt niet door wat hij op de verpakking zet wat voor soort drone het is. De fabrikant geeft de specificaties van zijn product aan en de wetgever bepaalt dan in welke categorie het toestel valt.
Drones die beneden de 250 gram wegen worden in de volksmond toy-drones genoemd maar zodra er een camera onder hangt moet hij geregistreerd worden. En die redenering snap ik wel. In het kader van privacy regelgeving wil men de eigenaar van de drone kunnen achterhalen.
 
Ik vraag het mij af of dit wel klopt.
Nogmaals:
Als uw drone door de fabrikant is aangemerkt als speelgoeddrone, dan is een exploitantnummer niet verplicht.

Ook het ariekel in post#5 komt rechtstreeks uit de EASA regelgeving.
 
UITVOERINGSVERORDENING (EU) 2019/947 VAN DE COMMISSIE van 24 mei 2019
inzake de regels en procedures voor de exploitatie van onbemande luchtvaartuigen:
Artikel 14 lid 5
5. UAS-exploitanten registreren zichzelf:
a) wanneer zij in de categorie "open" een van de volgende onbemande luchtvaartuigen exploiteren:​
i. een MTOM van 250 g of meer heeft of, in geval van een botsing, een kinetische energie van meer dan 80 joule kan overbrengen op een mens;​
ii. is uitgerust met een sensor die persoonsgegevens kan registreren, tenzij het voldoet aan Richtlijn 2009/48/EG;​
b) wanneer zij in de categorie "specifiek" vluchten uitvoeren met een onbemand luchtvaartuig met om het even welke massa.​
RICHTLIJN 2009/48/EG VAN HET EUROPEES PARLEMENT EN DE RAAD van 18 juni 2009
betreffende de veiligheid van speelgoed:
Artikel 2 lid 1:
1. Deze richtlijn is van toepassing op producten die, al dan niet uitsluitend, ontworpen of bestemd zijn om door kinderen jonger dan 14 jaar bij het spelen te worden gebruikt (hierna „speelgoed” genoemd).

Toelichting PV:
Als je met een drone wil vliegen die voorzien is van een camera moet je je als exploitant registreren bij de RDW, behalve als deze drone valt onder Richtlijn 2009/48/EG ("speelgoed").
In Richtlijn 2009/48/EG komen de woorden/woorddeel "drone", "UAS" en/of "vlieg" niet voor. In deze Richtlijn staan dus geen specifieke voorschriften voor drones. Dus heb je alleen houvast aan artikel 2 lid 1.
Uit dat artikel blijkt dat in ieder geval een drone geen speelgoed is als deze bedoeld om gebruikt te worden voor mensen van 14 jaar en ouder. Omdat je bij speelgoed moet voldoen aan een hele reeks (veiligheids)voorschriften zullen fabrikanten al gauw geneigd zijn om te specificeren dat de gebruiker 14 jaar of ouder moet zijn. Zo'n drone is dan geen speelgoed en je moet je registreren als exploitant om er mee te mogen vliegen.
 
Via bol punt com een drone gekocht bij YAMR Commerce uit België. Een DroneF89. De aanbieding was leuk en de specificaties, voor een beginnende drone piloot zoals ik, niet onaardig vond ik. Echter er waren wel een paar minpuntjes. Allereerst zit er geen handleiding bij. Dus ik met de verkoper gemaild met de vraag hoe Follow me en Headless stearing werkt en of ik er een duidelijke handleiding bij kon krijgen. Ik kreeg een vaag antwoord terug over dat ik alles in het scherm kon bedienen en andere dingen weer met de controller etc. bla bla.

Na een tweede mail waarin ik zei dat de drone niet stil in de lucht bleef hangen en best wel naar rechts trok en ik het vermoeden had dat een tweetal propellers (de linker twee dus) sneller draaide dan de rechter twee. En dat soms de propellers haperde, duurde het minimaal een week voordat ik het beu was en op bol.com een vernietigende review achterliet.

Dat had effect. Binnen een dag had ik een email van hen met excuses waarin ze zeiden dat de email waarschijnlijk niet (goed) binnen gekomen waren en hoe ze het één en ander op konden lossen. Hun voorstel was meteen om een nieuwe drone op te sturen omdat uit mijn email wel bleek dat de huidige niet goed functioneerde. Ik heb hun gezegd dat het me niet persé om een nieuwe drone ging maar dat ik voor dat geld toch wel wat klantvriendelijkheid en wat service verwachtte. Maar ze hebben dus een nieuwe drone opgestuurd en ik verwacht deze vandaag binnen te krijgen. Als dat zo is en hij functioneert goed dan zet ik uiteraard een andere review bij deze verkoper. Zo ben ik dan ook weer wel. Jullie horen het.

Grtz Mr jaxxs
Ik heb denk ik deze zojuist ontvangen en kom niet eens tot vliegen. Ik heb weleenswaar succesvol met de telefoon kunnen verbinden. Ik kom niet verder dan de benen uitklappen. Ik zou de propellors met een schroefje vast moeten zetten maar dat lukt niet. Het schroefje zit al vrij vast en ik ben bang dat ik het kapotdraai. Echt geen idee hoe ik de wieken loodrecht vast moet draaien...
 
Ik heb denk ik deze zojuist ontvangen en kom niet eens tot vliegen. Ik heb weleenswaar succesvol met de telefoon kunnen verbinden. Ik kom niet verder dan de benen uitklappen. Ik zou de propellors met een schroefje vast moeten zetten maar dat lukt niet. Het schroefje zit al vrij vast en ik ben bang dat ik het kapotdraai. Echt geen idee hoe ik de wieken loodrecht vast moet draaien...
Hij vliegt nu, hoefde niets te doen aan de propellers, gek eigenlijk.
 
  • Leuk
Waarderingen: SnitserNL
In de regel hoef je de propellers van een drone niet vast te zetten in die zin dat ze in een vaste stand gezet worden.
Door de snel draaiende beweging komen ze vanzelf in de juiste stand.

Zo te zien is dat bij de F89 ook het geval:
1644521583595.png
 
Laatst bewerkt: