Zakelijk vliegen in 2020

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

M1chel

Member
Lid geworden
12 feb 2019
Berichten
67
Waarderingsscore
24
Punten
8
Locatie
Nederland
Ik vlieg nu dik een half jaar recreatief met mijn Mavic Pro, maar zit er aan te denken er zakelijk mee te gaan vliegen omdat ik om mij heen merk dat er steeds meer vraag komt naar luchtfotografie!
Maar waar moet ik nu en straks in 2020 waneer de regelgeving op de schop gaat nou precies aan voldoen als ik voor zakelijke doeleinde ga vliegen?
Ik wil zoals ik mij nu ook recreatief aan de regels houd mij straks ook zakelijk aan de regeltjes houden!Wie kan dat goed uitleggen?

Ik wil de nu al professionals niet in het vaarwater gaan zitten door zomaar doodleuk zonder verplichtingen te gaan vliegen en werk aan te nemen ondanks mensen het af en toe vragen.







Verzonden met mijn iPhone en de Dronepilots.nl app
 
Er is op dit forum al genoeg over te vinden als je even zoekt.

Op het moment moet je voor commercieel gebruik voldoen aan alle eisen van een ROC-Light of zelfs ROC operator.

Na het ingaan van de nieuwe Europese regels (volgend jaar zomer..) is er geen verschil meer tussen recreatief en commercieel gebruik, maar moet je voldoen aan de eisen voor gebruikte drone (bijna niets voor drone onder 250 gram zonder camera, registratie als operator voor lichte drones of drones met camera) en voldoen aan opgestelde veiligheidsscenarios afhankelijk van wat je met de drone wilt doen.
 
  • Leuk
Waarderingen: M1chel
Ga er even rustig voor zitten en lees dit artikel, daarin worden je vragen wel beantwoord denk ik.

Een Mavic Pro weegt net geen 900 gram en dat betekent dat je je waarschijnlijk alleen hoeft in te schrijven als dronepiloot, als het zover is dat de Europese drone regelgeving ingevoerd wordt (op 1 juli 2020). Je hoeft dus geen theoriebewijsje te halen. Dat moet pas bij drones die meer wegen dan 900 gram.

Als je voor die tijd zakelijk wil vliegen ontkom je niet aan een ROC-light. Omdat je drone in de categorie 'microdrone' valt hoef je ook in dit geval geen theoriebewijs te halen. Wel moet je je drone inschrijven (BvI), een ROC-light aanvragen en je drone verzekeren (bedrijfsmatige WA verzekering voor drones). Kost toch al snel een paar honderd euro bij elkaar.
 
Een Mavic Pro weegt net geen 900 gram en dat betekent dat je je waarschijnlijk alleen hoeft in te schrijven als dronepiloot, als het zover is dat de Europese drone regelgeving ingevoerd wordt (op 1 juli 2020). Je hoeft dus geen theoriebewijsje te halen. Dat moet pas bij drones die meer wegen dan 900 gram.

Volgens mij lees ik toch dat je voor een drone met een gewicht tussen de 250 en 900 gram een online training/kennistoets moet doen. Dus toch een theoriebewijsje.
 
  • Leuk
Waarderingen: M1chel
Volgens mij lees ik toch dat je voor een drone met een gewicht tussen de 250 en 900 gram een online training/kennistoets moet doen. Dus toch een theoriebewijsje.
Je hebt helemaal gelijk. Ook ik zie soms door de bomen het bos niet meer ;) Die toets is dan alleen wat eenvoudiger van aard dan die voor drones >900 gram. Ook hoef je geen praktijkervaring te hebben bij drones <900 gram. Het is nog best complex, die Europese drone-regelgeving...
 
  • Leuk
Waarderingen: Druiser en M1chel