Zakelijk vliegen met drone voor maken van video

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

RobinM11

New Member
Lid geworden
29 jul 2017
Berichten
6
Waarderingsscore
2
Punten
1
Leeftijd
31
Locatie
Breda
Hoi allemaal,

Ik heb voor mijzelf het besluit genomen om ook zakelijk te gaan vliegen met een drone. Mijn plan is om evenementen en locaties te gaan filmen. Hiervoor ben ik enorm veel informatie aan het lezen over het behalen van certificaten etc. Maar nu had ik een vraag.

Bij het halen van een ROC-L wordt er gesproken over drones van 1 tot 4 kg. Nu zag ik dat mijn drone (Phantom 3 standaard) inclusief batterij 1,2 kg weegt. Dus voor zakelijk vliegen met deze drone zou ik een certificaat nodig hebben. Echter kan ik uit de verschillende opleidingsinstituten opmaken dat het erg duur is om deze opleiding te halen.

Nu zag ik een topic, dat er wel zakelijk mag worden gevlogen met een drone die minder weegt dan 1 kg zonder dat de piloot een ROC-L dient te bezitten. Echter moet er nog steeds wel aan de andere regels worden voldaan (niet hoger dan 50 meter en maximaal 100 meter afstand).

Nu is een andere optie dus voor mij om mijn Phantom 3 te verkopen en deze in te ruilen voor een Mavic Pro of een andere lichtere en compactere drone zodat ik niet direct een theorie en praktijk examen hoef te doen. Klopt dit of zie ik dit helemaal verkeerd. Ik merk dat er ook vanuit de overheid nog een hoop vraagtekens zijn als het hier om gaat.

Naast dat ik in Nederland ga filmen, wil ik ook graag deze drone meenemen naar het buitenland om mooie shots te maken. Zitten hier nog voordelen aan m.b.t. bijvoorbeeld het gewicht van de drone?

Ik hoop dat jullie mij wat verder kunnen helpen.

Groeten Robin
 
Hoi Robin, check dit artikel even, hierin lees je meer over het zakelijk vliegen met drones onder de 1 kg. Het klopt dat je geen theorie-examen hoeft te doen, maar voor de rest verandert er niet zo heel veel.
 
Hoi Robin, check dit artikel even, hierin lees je meer over het zakelijk vliegen met drones onder de 1 kg. Het klopt dat je geen theorie-examen hoeft te doen, maar voor de rest verandert er niet zo heel veel.
Ik had dat ook al gelezen inderdaad. Als ik het goed begrijp, is het niet mogelijk om zakelijk te gaan vliegen omdat er door verzekeraars geen onderscheid wordt gemaakt en je de drone daardoor niet kan registreren, waardoor je uiteindelijk nog steeds niet zakelijk kunt gaan vliegen omdat deze verzekering nodig is bij het registreren van de drone. Weet je toevallig een mogelijkheid om de drone toch te verzekeren?
 
Ik zou even kijken wat deze verzekeraars voor je kunnen betekenen. Volgens mij is het verzekeren zonder praktijkexamen geen probleem, als je kunt aantonen dat je al wat vliegervaring hebt (bijv. aan de hand van een logboek).
 
Ik heb even navraag gedaan bij mijn eigen verzekeraar en deze geeft aan dat er inderdaad bewijs van bekwaamheid moet zijn. Wie weet wat de beste manier is om hier aan te voldoen? Voor het halen van een RPA-L brevet en ROC-L vergunning, wat is hier de meest gebruikelijke manier om dit te doen? Ik zie vliegscholen voorbij komen met 3 daagse pakketten die €3500,- kosten. Is er ook een andere wijze om dit brevet te behalen?
 
Ja, informeer even bij de verschillende drone-opleiders of het mogelijk is om alleen een ROC-light praktijkexamen te doen. RPA-L is overkill in jouw geval, dat is zeg maar het groot rijbewijs onder de dronevliegers, dat heb je echt niet nodig.
 
Ok, succes. Laat svp nog even horen waar je geslaagd bent en wat de kosten waren.
Zal ik doen! Gaat nog wel een tijdje duren omdat ik over enkele weken richting het buitenland vertrek.
 
Ik heb mijn theorie bewijs gehaald als ik met een dji spark vliegt deze is onder de kilo en je bent verzekerd mag je dan zakelijk vliegen moet ik deze laten registeren
 
Ik heb mijn theorie bewijs gehaald als ik met een dji spark vliegt deze is onder de kilo en je bent verzekerd mag je dan zakelijk vliegen moet ik deze laten registeren

Is dit een vraag of opmerking? Misschien kun je gebruik maken van leestekens zodat één en ander wat duidelijker wordt...
 
  • Leuk
Waarderingen: Delphi
Dit is een vraag? ik heb een dji Spark hij is onder de kilo en je bent verzekerd als hobby vlieger mag je dan zakelijk vliegen moet ik de dji Spark laten registeren?
 
Dit is een vraag? ik heb een dji Spark hij is onder de kilo en je bent verzekerd als hobby vlieger mag je dan zakelijk vliegen moet ik de dji Spark laten registeren?
Ja, je moet je drone dan nog steeds laten registreren (à €73,-) en je zult nog steeds een ROC-L (€234,-), en daarmee tevens de ontheffing RPA-L (gratis) en ontheffing S-BvL (€63,-), moeten aanvragen.

Het enige dat voor drones onder de 1kg komt te vervallen is de eis van een theoriecertificaat (de verzekeraar zou deze in theorie nog wél kunnen eisen), verder blijven alle overige vereisten en beperkingen van kracht.