Zelfopleidingsverklaring

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Nederlandse vertaling van document dat Europese ervaringseisen weergeeft. Datum en handtekening eronder en klaar.
 

Bijlagen

  • Zelfverklaring.pdf
    93,9 KB · Weergaven: 125
Op de site van de EASA staat op deze link het volgende:
"... if you intend to operate in A2 subcategory, you must in addition to the above:
  1. Complete practical training of yourself in order to familiarise yourself with the drone and ensure you reach a good level of control. This must be conducted in an area where you do not pose a risk to other people; and
  2. ... " (extra theorie examen"
Er staat nergens in de wetgeving dat je een bewijs bij je moet hebben voor practische ervaring.
 
Plak er nog een EASA logo bij en hoe meer papieren je kunt laten zien aan Politie/Polizei/Police/Gendarme etc. , hoe indrukwekkender het wordt .... Laat in ieder geval zien dat je goed voorbereid bent en er serieus mee bezig bent.
 
  • Leuk
Waarderingen: gerrierw
... Laat in ieder geval zien dat je goed voorbereid bent en er serieus mee bezig bent.
Ik denk dat deze zin alles omvat. Gewoon eea bij je hebben en netjes, direct kunnen tonen. Geeft al een andere indruk aan zo iemand dan dat je alles online moet gaan zoeken met google etc
 
  • Leuk
Waarderingen: Alex smit en SnitserNL
...
Er staat nergens in de wetgeving dat je een bewijs bij je moet hebben voor practische ervaring.
Dat kan ik dus ook nergens vinden.
Wat ik begreep is dat je voor A2 een praktische oefening moest doen, en (des gewenst) verklaren dat je dat met goed gevolg hebt afgelegd.

Als je vervolgens je A2 bewijs hebt is dat toch ook gelijk een verklaring?!
Ik kan echt nergens, zelfs niet bij overheid.nl vinden dat je ook een zelfverklaring bij je moet hebben.
Iemand wel een directe bron?

mvg,
Martijn.
 
Heeft iemand een richttijd van hoe lang het duurt voordat je de link voor het RDW krijgt? heb op 2 januari mijn A1/A3 gehaald en op 3 januari mijn A3. Had de link(s) eigenlijk vandaag al gehoopt te ontvangen.
Goedemorgen Ik heb de cursus A1 / A3 gedaan en met succes afgerond bij DDA. Het duurde daarna 3 dagen, toen kreeg ik bericht van DDA met de link naar het RDW.
Mvg,
J@N
 
Goeiemiddag!

Ik zie dat er een aantal documenten circuleren die de verschillende oefeningen van de self-training oplijsten. Bestaat er echter iets gelijkaardigs, maar dan checklist-style waar je voor elke oefening een vinkje kan zetten wanneer je die oefening (met succes) hebt voltooid?

Indien niet ga ik proberen zelf zoiets in elkaar te steken op basis van die lijst in AMC1 UAS.OPEN.030(2)(b).
 
Er is over die zelfopleiding nagenoeg niks gespecificeerd in de wetgeving. Er staat alleen dat deze zelfopleiding is voltooid onder A3 omstandigheden: op "minstens 150 meter van woon-, handels-, industrie- of recreatiezones" en "zodanig dat niet-betrokken personen tijdens de volledige duur van de UAS-vluchtuitvoering geen gevaar zullen lopen binnen het bereik waarin met het onbemande luchtvaartuig wordt gevlogen."
Er worden geen eisen gesteld aan hoe lang, wat voor drone, welke oefening of wat dan ook. Met moet verklaard hebben deze zelfopleiding te hebben gedaan en mondeling verklaren is ook verklaren.
Kortom: hier geen aandacht aan besteden.
Wat wel belangrijk is, is een kopie te hebben van de huidige wetgeving, als PDF's of links op je telefoon.
 
Hallo tvdwouw,

Bedankt voor je reactie!

Hebben wij het hier over hetzelfde? Voor zover ik kan zien zijn de verschillende vereisten op gebied van practical self-training - gaande van voorbereiding op de vlucht tot en met de debriefing - erg nauwkeurig beschreven.

Ik heb al gemerkt dat er lijsten circuleren waar deze oefeningen in voorkomen, maar ik vroeg me dus af of er hiervoor een soort checklist bestaat om de oefeningen op af te vinken?
 

Bijlagen

  • Practical self-training.pdf
    90,1 KB · Weergaven: 58
Hallo tvdwouw,

Bedankt voor je reactie!

Hebben wij het hier over hetzelfde? Voor zover ik kan zien zijn de verschillende vereisten op gebied van practical self-training - gaande van voorbereiding op de vlucht tot en met de debriefing - erg nauwkeurig beschreven.

Ik heb al gemerkt dat er lijsten circuleren waar deze oefeningen in voorkomen, maar ik vroeg me dus af of er hiervoor een soort checklist bestaat om de oefeningen op af te vinken?
Bedoel je misschien dit

 
Hallo Rosse,

Da's de verklaring. Ik zoek een checklist met de vereiste self-training items om die dan één voor één te kunnen afwerken. Eigenlijk iets om het voor mezelf wat overzichtelijk te maken.

Hoedanook, zo belangrijk is het ook niet. Ik ga gewoon zelf zoiets in elkaar steken maar wilde eerst horen of er niet al zoiets bestond.
 
Hallo tvdwouw,

Bedankt voor je reactie!

Hebben wij het hier over hetzelfde? Voor zover ik kan zien zijn de verschillende vereisten op gebied van practical self-training - gaande van voorbereiding op de vlucht tot en met de debriefing - erg nauwkeurig beschreven.

Ik heb al gemerkt dat er lijsten circuleren waar deze oefeningen in voorkomen, maar ik vroeg me dus af of er hiervoor een soort checklist bestaat om de oefeningen op af te vinken?
Dit is nieuw voor mij - als ik in de wetgeving zelf kijk zie ik daar niets over staan....
Dit document heeft het karakter van een richtlijn, geen strikte wetgeving - er staat immers "The following list of practical competencies should be considered:" en niet "... must ... ". Verder: probeer maar eens de abnormale zaken onder deel (d) te oefenen! Het lijkt me bedacht door iemand die achter een bureau zit en het zelf nooit een drone heeft gevlogen!

Het Belgische document is precies wat ik ook zei, alleen geformulerd naar de letter van de wet. Herformuleren hiervan naar een document met verwijzingen naar NL, inclusief het LNVL logo, lijkt me dan voldoende....
 
  • Leuk
Waarderingen: Max*
Dit is nieuw voor mij - als ik in de wetgeving zelf kijk zie ik daar niets over staan....
Dit document heeft het karakter van een richtlijn, geen strikte wetgeving - er staat immers "The following list of practical competencies should be considered:" en niet "... must ... ". Verder: probeer maar eens de abnormale zaken onder deel (d) te oefenen! Het lijkt me bedacht door iemand die achter een bureau zit en het zelf nooit een drone heeft gevlogen!

Het Belgische document is precies wat ik ook zei, alleen geformulerd naar de letter van de wet. Herformuleren hiervan naar een document met verwijzingen naar NL, inclusief het LNVL logo, lijkt me dan voldoende....
https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/DGLV/declarationselftrainingnl.pdf dit is voldoende, logo is niet van belang, ik denk zelf dat je netjes dit formulier kunt gebruiken in Nederland en dan invullen met je Nationaal nummer( bij ons is dit het rijksregister).

Oh no! De Duitse lijst is identiek aan de Engelse lijst. Je moet ook verklaren dat je elk van die noodsituaties hebt geoefend! Het gaat heel lang duren voor je die noodsituaties bent tegengekomen en al helemaal die waarin je een bemand vliegtuig je vlieggebied binnenkomt!
Bureaucratie.
Het gaat om een verklaring he, je kan het zo gek bedenken als je zelf wil, ondertekenen en done.Niets meer.
 
Dit is nieuw voor mij - als ik in de wetgeving zelf kijk zie ik daar niets over staan....
Dit document heeft het karakter van een richtlijn, geen strikte wetgeving - er staat immers "The following list of practical competencies should be considered:" en niet "... must ... ". Verder: probeer maar eens de abnormale zaken onder deel (d) te oefenen! Het lijkt me bedacht door iemand die achter een bureau zit en het zelf nooit een drone heeft gevlogen!

Het Belgische document is precies wat ik ook zei, alleen geformulerd naar de letter van de wet. Herformuleren hiervan naar een document met verwijzingen naar NL, inclusief het LNVL logo, lijkt me dan voldoende....
Hallo tvdwouw,

Oei, nu heb je de doos van Pandora opengemaakt ;)

Ik begrijp je punt: AMC's zijn inderdaad geen zogenaamde 'hard law' die gepubliceerd wordt als een Commission Regulation. Het gaat hier om een Agency Decision die de Commission Regulation complementeert, en die inderdaad 'soft law' is. Zoals je correct aangeeft is dat meteen ook de reden waarom er in hard law steeds over 'shall' zal gesproken worden en in de soft law over 'should'.

Zonder al te technisch te worden moet de inhoud van een AMC echter tóch worden nageleefd alsof het hard law was en de 'should' geïnterpreteerd als 'shall', althans voor zover er geen goedgekeurde AltMOC is (lang verhaal).
 
Laatst bewerkt: