Zelfopleidingsverklaring

Ja, dat was dus eigenlijk mijn vraag.

Ik wil mijn A2 certificaat halen en de vraag is dus of ik een zwaardere drone (bv. MA2) moet kopen voor de practical self-training.

Het liefst zou ik gewoon met een Mini 2 vliegen en heb dus niet echt een A2 certificaat nodig, maar 't is altijd goed om te hebben... Als ik er echter een duurdere drone voor zou moeten kopen ga ik wellicht toch nog even wachten.
Ik onthou het zo.
Leren vliegen doe ik altijd in A3 ongeacht het type drone.
Leren vliegen doe ik ook altijd bij een nieuwe drone, andere dan de mijne, de eerste keer, na herstelling.
En dit verklaar je dus hier https://mobilit.belgium.be/sites/default/files/DGLV/declarationselftrainingnl.pdf aan de overheid.
Met deze verklaring ga je dus ook altijd eerst proefvliegen de eerste keer, maar ook tekens je een nieuwe hebt.Als je vliegt in A2 wil dit zeggen dat je met de drone waarmee je aan het vliegen bent, je eerst een training hebt gedaan, heb je nog een andere A2 drone dan heb je dit voor deze dus ook al gedaan voor je gaat vliegen.Vandaar dat er geen type drone is vermeld op het document.
Maar goed ik kan het mis hebben natuurlijk.
Dit voor de Belgen.
 
Laatst bewerkt:
Neen je hoeft geen zwaardere drone te kopen om een A2 examen te doen.
 
Je kan gewoon je examen doen en je vliegbewijs halen zonder dat je zelfs een drone hebt. Gaat erom dat je een zelfverklaring bij je hebt als je in A2 vlieg
 
  • Geweldig
Waarderingen: Max*
Jij lijkt er alvast meer vertrouwen in te hebben dan ik ;)
Gewoon meedoen man, voor het geheugen lijkt het me wel handig 1 keer alles halen. Ook al heb je A2 nog niet nodig.
Ik kijk er al naar uit om de eerste Belg met een A2 te zien op het forum. Komen we meer te weten.
Als je ervoor gaat, suc6.
 
  • Leuk
Waarderingen: Not A Toy
Op een rijbewijs staat ook niet welke oefeningen je allemaal hebt gedaan. Daarom heb ik een Word document gemaakt met m.i. afdoende tekst en waar je op pagina 2 een screendump van je A2 vliegbewijs kunt invoegen.
Het document kan dubbelzijdig worden afgedrukt en dan gemakkelijk met een standaard 80x48 mm hoesje worden gelamineerd.
Ik mag hier geen Word document uploaden, dus heb ik het maar op het web klaargezet: verklaring_praktische_training.docx
Succes!

Untitled.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik kreeg de volgende reactie terug van DDA of je de zelftrainingsverklaring bij je moet hebben.

Het is een misverstand dat u een ondertekende zelftrainingsverklaring op zak moet hebben. De RDW dient te verifiëren of u die zelftraining gedaan hebt. Daarna mag pas het A2 Drone Vliegbewijs gekocht en vrijgegeven worden. Het feit dát u een A2 Vliegbewijs hebt, geeft dus al aan dat u de vereiste zelftraining hebt gedaan (of dat u dit in elk geval verklaard hebt).
 
Hallo,

Ik kreeg de volgende reactie terug van DDA of je de zelftrainingsverklaring bij je moet hebben.

Het is een misverstand dat u een ondertekende zelftrainingsverklaring op zak moet hebben. De RDW dient te verifiëren of u die zelftraining gedaan hebt. Daarna mag pas het A2 Drone Vliegbewijs gekocht en vrijgegeven worden. Het feit dát u een A2 Vliegbewijs hebt, geeft dus al aan dat u de vereiste zelftraining hebt gedaan (of dat u dit in elk geval verklaard hebt).
Oke, interessant want op dit moment wordt daar nog niet naar gevraagd bij de RDW, afgelopen maandag toen ik mijn A2 kreeg niet althans.

Verzonden met mijn VTR-L29 en de Dronepilots.nl app
 
Als je A2 is goedgekeurd door de RDW gaan ze er vanuit dat je de vereiste zelftraining hebt gedaan.