Zelfopleidingsverklaring

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'
Ik heb beide examens bij DDA gehaald op 31 december, en de RDW-mail voor A1/A3 had ik 1 of 2 januari, en de RDW-mail voor A2 had ik vanochtend vroeg.

Dit is maar een indicatie, want er lijkt een handmatige stap in het proces te zitten (er stond bij het behalen van het examen bij dat het tot 3 werkdagen kon duren), dus het kan langer en korter duren afhankelijk van hoe druk het is, vermoed ik.
 
Ik heb zojuist reactie gehad van DDA:
Een verklaring is niet nodig voor de aanvraag van het Vliegbewijs zelf. Je hebt het wel nodig als je gaat vliegen voor het geval men hierom vraagt. Je kunt inderdaad een standaard verklaring kopen + met heel veel andere extra documenten. Je mag eventueel ook zelf een verklaring maken. Dit hoeft niet van een erkende droneschool te zijn.
 
  • Leuk
Waarderingen: peSHIr
Ik heb mijn examen A1/A3 op 01-01-2021 gedaan.
De link van het RDW kreeg ik vandaag binnen, en dan ging de aanvraag van die link nog via DroneClass ook.

mvg,
Martijn.
 
Ik heb alleen GEEN QR code op mijn vliegbewijzen staan. Weet niet of NL hier vanaf wijkt
 
Tip: als je trouwens je vliegbewijs compact makkelijk mee wilt nemen zou je zelf een plastic pasje kunnen (laten) bedrukken. Heb ik net ook gedaan.
Bedankt, ik vond eerder een NL bedrijf maar die wilde het in eerste instantie niet zonder attest van de RDW doen. Kwamen ze later op terug. Order is vanuit DE verzonden zojuist.
 
Graag verduidelijk ik iets m.b.t. de zelftraining. Het is zo dat EASA van A2 vliegers eist dat ze een verklaring bij zich hebben waarin staat dat ze zichzelf getraind hebben in het besturen en onder controle houden van hun drone. Je mag die verklaring overigens helemaal ZELF opstellen. Je verklaart natuurlijk wel DAT je die zelftraining ook echt gedaan hebt....

Wat wij ontwikkeld hebben voor onze relaties is een zelf-trainingsinstructie. Dus een trainingsprogramma van enkele A4 pagina's in een pdf. Als je dat goed doet, dan gaat daar behalve vakkennis en een (niet zomaar te behalen) erkenning van het Ministerie, ook taalkundige controle en een ontwerpronde overheen voordat zoiets klaar is. Dan hebben we daarbij 8 professionele checklists, logboeken en een operationeel vluchtplan voor de categorie Open toegevoegd. DAT is het EU Drone Pilot Support Package.

Je hoeft het dus niet te kopen en je mag dus zelf (wettelijk verplicht) ook gewoon iets opstellen voor in je jaszak.
 
Heeft iemand een richttijd van hoe lang het duurt voordat je de link voor het RDW krijgt? heb op 2 januari mijn A1/A3 gehaald en op 3 januari mijn A3. Had de link(s) eigenlijk vandaag al gehoopt te ontvangen.
Je had de link al moeten ontvangen, dat is niet juist, excuses. Stuur svp een berichtje naar bookings@dutchdroneacademy.com, zodat we je order kunnen vinden, dan lossen we dat meteen op!
 
Je had de link al moeten ontvangen, dat is niet juist, excuses. Stuur svp een berichtje naar bookings@dutchdroneacademy.com, zodat we je order kunnen vinden, dan lossen we dat meteen op!

Heb ik al ontvangen, alles binnen de richtlijnen. Geen probleem heeft zich voorgevallen!


Verzonden vanaf mijn iPhone met Tapatalk
 
  • Leuk
Waarderingen: Hoflander!
Zou dit misschien een goede opzet kunnen zijn? Hoe kijken jullie hier tegenaan, is zoiets de bedoeling?

Hiermee verklaar ik, [voorletters en achternaam], geboren op [dag/maand/jaar] te [geboorteplaats], dat ik naast het behalen van de verplichte A1/A3 en A2 theorie certificaten, voldoende praktijkervaring heb opgedaan om veilig te kunnen vliegen met mijn [naam en type drone]. Voorts verklaar ik dat ik de gebruikershandleiding van mijn drone heb gelezen en dat ik bekend ben met de beperkingen.



Voor de start controleer ik:



Of de omgeving veilig is en voldoet aan de wettelijke voorschriften

Of mijn drone en de accu nog in goede staat zijn en dus geen mankementen vertonen

Of ik mag vliegen in het gebied volgens de richtlijnen

Of de accu(‘s) voldoende capaciteit hebben om de geplande vlucht te kunnen maken

Of ik mijn vliegbewijzen paraat heb

Of de weersomstandigheden goed genoeg zijn om de geplande vlucht te kunnen maken



Tijdens de vlucht houd ik de omgeving scherp in de gaten (de drone blijft in de ‘line of sight’) en voorkom ik dat ik vlieg boven groepen mensen. Ik houd tenminste 30 meter afstand van mensen die niet bij de vlucht betrokken zijn. Ik vlieg nooit hoger dan 120 meter, het een en ander zoals wettelijk bepaald.



[Naam]

[Adres]

[Postcode en woonplaats]

[telefoonnumer]



Vliegbewijs A1/A3: [nummer]

Vliegbewijs A2: [nummer]

RDW exploitantennummer: [nummer]



Handtekening: Datum:





[voornaam en achternaam]
 
Op Cyprus en/of Malta was dit de eigen-verklaring voor A2. In het Engels.
 

Bijlagen

  • COPY-PRACTICAL-SELF-TRAINING-DECLARATION-FORM.pdf
    293,2 KB · Weergaven: 84
Heeft iemand een richttijd van hoe lang het duurt voordat je de link voor het RDW krijgt? heb op 2 januari mijn A1/A3 gehaald en op 3 januari mijn A3. Had de link(s) eigenlijk vandaag al gehoopt te ontvangen.
Ik had de link na ongeveer drie dagen via de mail binnen. Heb wel heel goed opgelet dat all mijn gegevens kloppen.
Met de link kun je dan samen met je DigiD aanmelden op de website van het RDW. Daar kun je alles aanvragen en aanmelden.
Ik heb inmiddels A1 t/m A3 geregistreerd staan.
 
Ik heb van de week netjes een zelfverklarings document van drone flight academy ontvangen omdat ik de cursus A1/2/3 daar hebgedaan. Laatste pagina ondertekend en digitale kopie bij. Wel in het Nederlands...
 
  • Leuk
Waarderingen: Ghost76
Ik heb van de week netjes een zelfverklarings document van drone flight academy ontvangen omdat ik de cursus A1/2/3 daar hebgedaan. Laatste pagina ondertekend en digitale kopie bij. Wel in het Nederlands...
Drone flight academy is dan een voorbeeld voor de opleiders die het nu nog niet standaard kosteloos beschikbaar stellen. Goed geregeld!

Verzonden met mijn SM-N770F en de Dronepilots.nl app