Zendvermogen drones

Reserveer de 4e editie van 'Dronefotografie'

Jackvg

New Member
Lid geworden
9 sep 2016
Berichten
16
Waarderingsscore
4
Punten
3
Ik vroeg mij af of er eigenlijk wel opgelet word in Nederland betreffende de zendvermogens van drones en FPV systemen. Ik las bijvoorbeeld dat de nieuwe Dji Mavik al een bereik had van 7 kilometer. Het lijkt mij sterk dat dit gehaald kan worden met het maximaal toegelaten zendvermogen in Nederland. Op 5,8Ghz bijv. is er een stukje voor vrij gebruik met een maximaal vermogen van 25mW. Er zal niemand van wakker liggen als dit iets meer is. Toch worden er FPV sets van 1W of meer verkocht. Ook op de 2,4Ghz band is er een limiet, maar ik weet even niet meer uit mijn hoofd hoeveel. Ook werken vele sets buiten de frequenties die eigenlijk zijn toegestaan.
Zo heb ik ooit eens een long range zender gezien die op 433Mhz werkte. Hiervoor heb je bijvoorbeeld een zendamateur licentie nodig.
Is er iemand die hier meer over kan vertellen? Aangezien ik zelf zendamateur ben, vind ik dit een zeer interessant topic. Amateur zenders hebben vaak bijv. een Europese en Amerikaanse versie ivm. de verschillende regelgevingen. Bij drones word hier volgens mij helemaal niet naar gekeken.
 
Ik heb wel eens ergens gelezen dat de DJI drones het vermogen automatisch verlagen als zijn GPS denkt dat hij in de EU ipv USA is. Dat zou in kunnen houden dat DJI drones in de EU inderdaad niet op hoger vermogen zenden dan 25 mW. Ik ben het echter met je eens dat een bereik van 7 km met 25 mW erg ongeloofwaardig is.

De mannen die de EU-Certified stickertjes op de drones plakken kijken wellicht wel naar degelijkheid en technical compliance maar hebben wellicht geen mening of er een vergunning voor nodig is of niet.

Wij simpele burgers hoeven niet zelf te gaan meten op hoeveel vermogen een consumenten product zend, maar we zijn wel het haasje als DJI op de drone doos zou schrijven dat er in de drone een WiFI zender met meer dan 25 mW zendvermogen zit.
 
Wij simpele burgers dienen wel de wet te kennen,je kunt je dus niet beroepen op een fabrikant.
zie ook “Regeling gebruik van frequentieruimte zonder vergunning en zonder meldingsplicht 2015”
En ook als het systeem goed is kun je door eigen aanpassingen ( andere antenne bijvoorbeeld) je zendvermogen ook ongewild verhogen.